دوئل فیات تورو و فولکسواگن ترنسپورتر
در یکی از آخرین قسمتهای دور دوم سری رقابتهای خودرویی پدال بار دیگر به گروه پیکاپهای متوسط رسیدهایم. در اولین دوئل این گروه، دو پیکاپ ژاپنی که هردو هم در کشورمان حضور دارند یعنی تویوتا هایلوکس و ایسوزو D-Max به مصاف یکدیگر رفتند که در هر دو نظرسنجی این دوئل مجموعاً 1842 رای به ثبت رسیده است. این این تعداد آراء، هایلوکس توانست با کسب 1400 رای یا 76 درصد آراء، پیروزی قاطعانهای بدست آوره و به مرحلۀ بعدی صعود کند درحالیکه D-Max تنها 442 رای را به خود اختصاص داده است. امروز اما در دوئل دوم گروه پیکاپهای متوسط، دو وانت متفاوت و تا حدودی منحصربفرد رودرروی یکدیگر قرار کرفته اند که فولکسواگن ترنسپورتر پیکاپ و فیات تورو هستند.
شورلت کلرادو | جیامسی کانیون | هوندا ریجلاین | تویوتا تاکوما |
؟ | ؟ | ||
فورد رنجر | مزدا BT50 | نیسان ناوارا | رنو آلاسکان |
؟ | ؟ | ||
ایسوزو D-Max | تویوتا هایلوکس | فولکسواگن آماروک | مرسدس بنز X کلاس |
تویوتا هایلوکس | ؟ | ||
میتسوبیشی ترایتون | سانگیانگ اکتیون اسپرت | فولکسواگن ترنسپورتر | فیات تورو |
؟ | ؟ |
فولکسواگن ترنسپورتر پیکاپ
شاید بسیاری مدل آماروک را نخستین پیکاپ فولکسواگن بدانند و به همین دلیل این سازندهٔ آلمانی را شرکتی کمسابقه در عرصهٔ پیکاپها تلقی کنند اما هرگز اینطور نیست و فولکسواگن سابقهٔ بسیار طولانی در زمینهٔ ساخت وانت دارد. پیشینهای که به سال 1950 و معرفی نسل نخست مدل ترنسپورتر یا تایپ 2 بازمیگردد. در این سال فولکسواگن برای اولین بار ون ترنسپورتر را معرفی کرد که بعد از بیتل دومین محصول این شرکت بود و به همین دلیل تایپ 2 نامیده شد. ترنسپورتر مانند بیتل از ساختار موتور عقب/محور عقب با پیشرانهٔ هواخنک استفاده میکرد؛ اما فولکسواگن نسخهٔ پیکاپ ترنسپورتر را هم تولید نمود که بنیانگذار وانتهای این شرکت محسوب میشود. تولید ترنسپورتر همچنان در نسلها مختلف در دو نسخهٔ ون و پیکاپ ادامه یافت اما از نسل چهارم به بعد ساختار آن به موتور جلو/محور جلو تغییر پیدا کرد و به پیشرانههای آبخنک مجهز شد. نسلهای مختلف ترنسپورتر در کشورمان هم حضور داشتهاند و حتی هنوز نمونههای نسل دوم آنرا میتوان در حال کار مشاهده کرد. این خودرو هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد که با نام T6 شناخته شده و در سال 2015 معرفی گردید. این نسل هم همچنان همانند پدران خود در دو نوع ون و پیکاپ تولید میشود که نسخهٔ پیکاپ خود در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین عرضه میگردد. برای این پیکاپ آلمانی پیشرانههای مختلفی ارائه میشود که ما قویترین موتور دیزلی آنرا را برای این رقابت انتخاب کردهایم. این یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر بایتوربودیزل است که 180 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG در حالت استاندارد به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion هم برای آن وجود دارد. یکی از مزیتهای عمدهٔ ترنسپورتر پیکاپ، فضای بار کاملاً مسطح آن است چراکه این قسمت روی چرخهای عقب قرار گرفته و بنابراین برآمدگی گلگیرها در آن وجود ندارد. همچنین درهای فضای بار آن از سه طرف باز میشود که موجب سهولت بارگیری شده و فضایی مسطح و بزرگ را در اختیار کاربران قرار میدهد. بنابراین فولکسواگن ترنسپورتر پیکاپ گزینهٔ مناسبی برای حمل بارهای حجیم و بزرگ محسوب میشود درحالیکه نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل 1 تن و نسخهٔ دو کابین 800 کیلوگرم بار را دارد.
فیات تورو
تورو توسط فیات برزیل در سال 2016 و بهعنوان جایگزینی برای وانت استرادا معرفی شد و در درجهٔ اول برای بازار برزیل طراحی و ساخته شده است. این خودرو روی پلتفرم جیپ رنگید ساخته شده و برخی معتقدند که کلاس جدیدی را در بخش پیکاپها پایهگذاری کرده است چراکه نه میتوان آنرا در کلاس وانتهای کوچک قرار داد و نه در بین وانتهای متوسط قرار میگیرد. درهرحال ما بهناچار فیات تورو را در گروه پیکاپهای متوسط قرار دادیم چراکه به این کلاس نزدیکتر است. همچنین یکی از نکات جالب این خودرو شیوهٔ باز شدن درِ قسمت بار آن است که برخلاف دیگر پیکاپها بهصورت دوتکه عمودی باز میشود. تورو فقط بهصورت دو کابین تولید میشود و فیات برای آن سه پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر را در نظر گرفته است. دو نمونهٔ این موتورها از نوع ترکیبی بنزینی هستند که توانایی کار با سوخت اتانول را هم دارند. این دو موتور 1.8 لیتر و 2.4 لیتر حجم دارند. موتور سوم اما از نوع دیزلی است که ما هم جهت هماهنگی با رقیب آلمانی همین موتور را برای این رقابت انتخاب کردهایم. این پیشرانهٔ دیزلی از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که 170 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم سه گیربکس شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک آیسن و 9 سرعتهٔ اتوماتیک ZF در نظر گرفته شده است. در تورو بهصورت استاندارد نیروی موتور فقط به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. همانطور که گفته شد فیات تورو روی پلتفرم جیپ رنگید ساخته شده که با فیات 500X هم مشترک است به همین دلیل این سه خودرو در بسیاری از دیگر اجزا مانند صفحه آمپر و... هم با یکدیگر اشتراک دارند اما تورو فضای داخلی بزرگتری نسبت به رنگید و 500X دارد. این پیکاپ ایتالیایی توانایی حمل حداکثر 1 تن بار را دارد اما فضای باری آن محدودتر از رقیب آلمانی است.
مشخصات فنی
فولکسواگن ترنسپورتر | فیات تورو | |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | بایتوربودیزل | توربودیزل |
قدرت | 180 اسب بخار | 170 اسب بخار |
گشتاور | 400 نیوتن متر | 350 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
مصرف سوخت | 8.4 لیتر (ترکیبی) | 8.9 لیتر (ترکیبی) |
شتاب | 10.2 ثانیه | 10.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر/ساعت | 185 کیلومتر/ساعت |
طول | 5.50 متر | 4.91 متر |
فاصلۀ محوری | 3.40 متر | 2.99 متر |
وزن | 1894 کیلوگرم | 1871 کیلوگرم |
ظرفیت بار | 800 کیلوگرم | 1000 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 6 نفر | 5 نفر |
قیمت پایه | 25,730 دلار | 22,940 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9775481]