نمادی به اسم مارکیونه، میراثی که ادامه خواهد داشت
سرجیو مارکیونه را شاید بتوان یکی از مشهورترین چهرههای جهان خودرو دانست که مرگ ناگهانی او صنعت خودروسازی را در شوک فروبرده است. وی که چند وقتی از وجود یک تومور بدخیم در شانهٔ راست خود رنج میبُرد، پس از انجام چندین جراحی، نهایتاً چند روز پیش در سن 66 سالگی خیلی زود این دنیا را ترک کرد. بااینحال هرچند خبر فوت مارکیونه بسیار ناراحتکننده بود اما او میراثی از خود بجای گذاشته که طی سالهای آینده در هردو سمت اقیانوس اطلس ادامه خواهد یافت.
درحالیکه طی چند سال اخیر نام مارکیونه مترادف با فیات-کرایسلر شده بود، او فعالیت حرفهای خود در صنعت خودروسازی را در سال 2003 آغاز کرد یعنی زمانی که به عضویت هیئتمدیرهٔ فیات درآمد. سپس یک سال بعد او مدیرعامل فیات شد. چندین سال بعد، پس از جدایی کرایسلر از دایملر و ورشکستگی آن، فیات 20 درصد از سهام این خودروساز آمریکایی را خریداری کرد. بدین ترتیب در اکتبر 2014 گروه خودروسازی فیات-کرایسلر یا بهصورت مخفف FCA شکل گرفت و مارکیونه مدیرعامل این گروه شد.
سپس مارکیونه اقداماتی را بهمنظور برطرف کردن مشکلات مهمتر کرایسلر مثل کیفیت پایین محصولات و کابین وحشتناک آنها انجام داد. البته این اتفاقات یکشبه روی نداد و نتیجهٔ برخی اقدامات مارکیونه در حال حاضر دیده میشود؛ اما بههیچعنوان نمیتوان انکار کرد که برندهای جیپ و رَم تحت رهبری مارکیونه رشد کردند. همچنین شاید یکی از جسورانهترین اقدامات مارکیونه در سال 2016 انجام شد یعنی زمانی که او اعلام کرد به تولید سدانهای کرایسلر 200 و دوج دارت پایان میدهد. در آن زمان او گفت که علاقهٔ خریداران به کراساوورها، تغییری دائمی در تقاضا ایجاد کرده و همچنین پیشبینی کرد که قیمت بنزین همچنان کاهش پیدا کند.
هرچند پیشبینی مارکیونه در مورد قیمت بنزین چندان درست از آب درنیامد اما نظر وی در مورد تغییر سلیقهٔ خریداران به سمت کراساوورها کاملاً صحت داشت؛ بنابراین کنار گذاشتن کرایسلر 200 و دوج دارت و همچنین لغو پروژهٔ ساخت سدانهای دیگری مثل دارت SRT و مدل پایهٔ کرایسلر 100 که در برنامهٔ کرایسلر وجود داشتند، موجب شد که این شرکت منابع مالی محدود خود را در قسمتهای دیگری صرف کند؛ بنابراین سرمایهٔ زیادی به جیپ تزریق شد و از این طریق محصولات موفقی مثل رنگید، کامپس و رانگلر به بازار آمدند.
نتیجهٔ این تصمیم عاقلانهٔ مارکیونه، موفقیت و افزایش فروش فوقالعادهٔ جیپ بود بهگونهای که فروش آن از 231,701 دستگاه در سال 2009 در ایالاتمتحده به 828,522 دستگاه در سال گذشته رسید؛ بنابراین اهمیت برند جیپ برای FCA کاملاً واضح است. همچنین قمار مارکیونه روی کراساوورها و پیکاپها میتواند در تصمیم فورد نیز نقش داشته باشد زیرا این شرکت آمریکایی هم اعلام کرده است که طی سالهای آینده به تولید تمامی سدانهای خود خاتمه داده و صرفاً روی کراساوورها و پیکاپها تمرکز خواهد کرد. این یک ریسک حسابشده از سوی مارکیونه بود که به نظر میرسد کاملاً موفق بوده است.
البته همهٔ اقدامات مارکیونه کاملاً موفقیتآمیز نبودند. مثلاً تصمیم به آوردن فیات به ایالاتمتحده بدون شک یک اشتباه بود زیرا فیات بهترین فروش خود در این کشور را در سال 2014 با 46,121 دستگاه به ثبت رساند درحالیکه این عدد سال گذشته به تنها 26,492 دستگاه کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، تلاشهای فیات-کرایسلر بهمنظور احیای برندهای فراموششده نیز فعلاً چندان موفق نبوده است زیرا مثلاً آلفارومئو هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند برندهایی چون مرسدس بنز و بامو را به چالش بکشد. بااینحال این برند باسابقهٔ ایتالیایی بهتازگی مدلهای جدید جولیا و استلویو را به بازار عرضه کرده و قصد دارد تا پایان سال 2022 محصولات جدید دیگری را هم روانهٔ بازار کند.
از سوی دیگر، مازراتی به لطف عرضهٔ محصولات جدیدی مثل کواتروپورته، گیبلی و لوانته، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. البته اخیراً فروش این شرکت کاهش داشته است اما محصولات جدید مازراتی آنرا از یک خودروساز کوچک حاشیهای، به یک برند لوکس مدعی تبدیل کرده است؛ اما مارکیونه از برندهای آمریکایی گروه فیات-کرایسلر یعنی دوج و کرایسلر هم غافل نشده و برای آنها هم برنامههایی را در نظر گرفته بود که شامل تعریف شخصیتهای جدیدی برای این دو برند آمریکایی میشود. این یعنی کرایسلر به برند مردمی تبدیل شده و دوج بر عملکرد تمرکز خواهد کرد.
بنابراین بهطورکلی مارکیونه در موقعیت نسبتاً خوبی فیات-کرایسلر را ترک کرد زیرا وی در حال آماده شدن برای بازنشستگی در سال آینده بود و تلاش میکرد اطمینان حاصل کند که این گروه خودروسازی در زمان بازنشستگی او وضعیت مالی پایداری داشته باشد. بدین منظور، مارکیونه در جریان روز بازار سرمایهٔ فیات-کرایسلر اعلام کرد که این شرکت تا پایان ماه ژوئن امسال تمام بدهیهای خود را پرداخت خواهد کرد. البته تمرکز روی پرداخت بدهیها بدون شک نقش مهمی در کُندی فرایند معرفی محصولات جدید FCA داشت اما در آینده این شرکت را در موقعیت قدرتمندی قرار خواهد داد. چیزی که متأسفانه مارکیونه هرگز نمیتواند ببیند؛ بنابراین بهطورکلی میتوان گفت درحالیکه سرجیو مارکیونه درگشت اما میراث وی همچنان طی سالهای آینده بر گروه خودروسازی فیات-کرایسلر تأثیر خواهد گذاشت.