فیات 500 وارداتی؛ مشخصات و قیمت اولین ایتالیایی 2023 با پلاک ملی
سابقهی حضور فیات در ایران، کمتر از دیگر برندهای اروپایی نیست. فیات ۱۱۰۰ یکی از اولين خودروهای مونتاژ ایران محسوب میشود که دهه ۴۰ خورشیدی به شهروندان کشورمان فروخته شد. فیات، سپس با مینیبوسهای ارزانقیمت در ایران حضور داشت و بعد موج واردات خودروهای خارجی از ابتدای دههی ۵۰ خورشیدی شکل گرفت تا مدلهای 128، 131 و 132، رسما و با تعداد نسبتا زیاد به خیابانهای ایران برسند. فیات هم، مانند بسیاری دیگر از برندهای مشهور دنیا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، از بازار ایران دور شد و تنها خاطرهای از مدلهای کماستهلاک و محبوب فیات 131 و 132 در ذهن علاقهمندان خودرو، باقی ماند. حتی با آزادسازی واردات خودرو در سالهای 80 و 90 خورشیدی هم، خودروهای فیات وارد ایران نشدند.
بیشتر بخوانید:
↵نیسان قشقایی ۲۰۲۳؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند جدید ایران↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
شرکت فیات، نزدیک به ۱۲۳ سال قدمت دارد و میتوان ادعا کرد که در ۵۰ سال اخیر، دچار بحرانهای مالی بزرگ یا ورشکستگی نشده و با قدرت، فعالیت صنعتی را ادامه داده است. البته فیات به عنوان یکی از محبوبترین خودروسازان دنیا برای آسیا و امریکا شناخته نمیشود؛ اما انکار شهرت و فروش بالای محصولات این برند در اروپا، غیرممکن است. این شرکت، هماکنون به عنوان عضو اصلی از اتحاد گروههای فیات -کرایسلر و پژو -سیتروئن (PSA) موسوم به استلانتیس فعالیت میکند. برند ایتالیایی، سهامدار بزرگ و مالک کرایسلر امریکا محسوب میشود.
فیات 500 یکی از محبوبترین خودروهای سایز کوچک دنیا، پس از فولکس بیتل (قورباغه) است. مدلهای اولیه، بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید شد و با عرضه نزدیک به ۴ میلیون دستگاه، پرفروشترین خودروی تاریخ ایتالیا بود. سابقهی تولید فیات 500، به عنوان مدل ۲در با بدنهی کامپکت؛ به سال ۱۹۳۶ باز میگردد، زمانی که با نام توپولینو (Topolino) به تعداد ۵۲۰ هزار دستگاه تا سال ۱۹۵۵ عرضه شد. با این حساب میتوان، قدمت فیات 500 در خودروسازی جهان را، نزدیک به ۸۰ سال تخمین زد.
عرضهی فیات 500 مدرن از سال ۲۰۰۷، تا حدودی به تقلید از فولکس واگن و بازتولید مدل بیتل انجام شد؛ با این تفاوت که بیتل قرن 21 برای فولکس، سودآور نبود اما فیات 500 جدید، بسیار پرفروش ظاهر شد. با تولید همزمان فیات 500 در ایتالیا، لهستان و مکزیک و مراکش، این خودرو به بازارهای مهم دنیا همچون امریکا نیز رسید. تا سال ۲۰۱۵، مجموعا ۱.۵ میلیون دستگاه فیات 500 مدرن فروخته شد. طراحی این خودرو توسط، فرانک استیونسن (خالق بیامو X5، فراری 430، مازراتی گرنتوریسمو) و فلاویو مانزونی (مدیر فعلی فراری و خالق لافراری)، براساس مدل مفهومی از روبرتو جیولیتو شکل گرفت.
فیات 500، امروزه با پیشرانههای استاندارد، آپشنهای آبارث و نمونههای الکتریکی تولید میشود. از نظر نوع بدنه هم، علاوه بر مدل اصلی با کد 500C، فیات 500L با بدنهی هاچبک ۵در و X500 در کلاس کراساور کوچک عرضه میشوند که احتمال ورود هریک از آنها همراه پیشرانههای متنوع؛ به کشورمان وجود دارد. فعلا فیات 500 دودر، توسط شرکت پارسیان موتور، موفق به دریافت پلاک ملی شده است.
طراحی ظاهری و نمای بدنه فیات 500
خودروهای هاچیک دنیا، ابعاد متفاوتی دارند و امروزه، در مدلهایی با کابین جادار و بسیار راحت نیز تولید میشوند. از سویی دیگر، شاخهی نسبتا جدیدتری از محصولات کوچک با این سبک بدنه، به نام خودروهای شهری (City Cars) شکل گرفته است که علاقهمندان خاص خود دارد. فیات 500، مهمترین خودروی دنیا در کلاس شهری محسوب میشود و همراه تزئینات لوکس، تولید شده است تا سایز بدنهی ایدهآل سفرهای کوتاهمدت در میان ترافیک شهرهای شلوغ ارایه کند.
فیات 500 مدرن، از سال ۲۰۰۷ تولید میشود، اما از سال ۲۰۱۶ با فیسلیفت جزئی همراه شده تا اندکی مدرنتر جلوه کند. البته نباید فراموش کرد که نسخههای پس از فیسلیفت، با تغییراتی گسترده در فضای داخلی و آپشنهای کابین روبرو شدند. فیات ادعا کرده است که مدل جدید، در مقایسه با نمونهی سال ۲۰۰۷، بیش از ۱۸۰۰ قطعهی متفاوت دارد.
در نمای روبرو، وفاداری سازنده به نسخهی مشهور ۱۹۵۷ دیده میشود و با این هدف، چراغهای نسبتا کوچک دایرهای همراه با جلوپنجرهی دوگانه که فضای باریکی برای عبور هوا دارد، در مدل 2023 فیات 500 دیده میشود. با هدف القای حس اسپرت، فرم چراغها به نمای جانبی کشیده شده است تا از بیتفاوتی و سادگی ظاهری، کاسته شود. دو چراغ بیضیشکل، زیر نور اصلی دیده میشود که با نواری از LED، روشنایی روز تامین میکنند. چراغ مهشکن، در قسمت پایین و فضای عبور هوای سپر قرار گرفته است که در مقایسه با مدلهای قبل، بازدهی بهتری دارد و البته در کنار قطعاتی از جنس کروم که در گوشههای سپر دیده میشوند، نمای روبروی فیات 500 را، چشمنوازتر میکند.
یکی از نکات مثبت در طراحی فیات 500، استفادهی عالی از پنجره و شیشههای طرفین خودرو است تا دید بسیار خوب برای راننده و دیگر سرنشینان فراهم شود. این موضوع، در قسمت عقب و زمانی که نیاز به پارک خودرو باشد، کارایی بسیار خوبی دارد.
در نمای جانبی، کماکان با سادگی توام با جذابیت فیات 500 روبرو هستیم که عملا تفاوتی با نمونهی سال ۲۰۰۷ ندارد، اما برای خودرویی در کلاس شهری و البته با قیمتی نسبتا پایین (برای اروپاییها)، قابل قبول است. یک خط حجمدهنده، از چراغ جلو تا چراغ عقب کشیده شده تا یکنواختی این بخش کاسته شود. بخش رکاب و گلگیر عقب نیز، با حجمدهی مشابه و نهچندان عمیق، به فرمدهی نمای جانبی، کمک میکند. فیات 500، حالت بیضی شکل و تخم مرغی خود را حفظ کرده است تا علاوه بر نکات مثبت در بحث آیرودینامیک، فضای مناسب برای سرنشینان ردیف جلو فراهم میکند.
پشت فیات 500، در مقایسه با دیگر محصولات همرده، خصوصا مدلهایی نظیر ماتیز و لوبو که مشهورترین خودروهای کلاس شهری در ایران هستند؛ زیبایی قابل قبولی دارد. نوار باریکی از کروم، باحداقل هزینه، زیبایی سپر سادهی فیات 500 را افزایش میدهد، درحالیکه خروجی اگزوز هم، حالتی مستطیلی و براق دارد. چراغهای عقب این خودرو، تمام LED هستند.
ابعاد فیات 500 شامل طول ۳,۵۴۶، عرض ۱,۶۲۷ و ارتفاع سقف ۱,۴۸۸ میلیمتر است که همراه فاصله محورهای ۲۳۰۰ میلیمتر ارائه میشود. وزن خالص این خودرو در مدلهای مختلف و بسته به نوع آپشنها متفاوت است، اما احتمالا نسخه وارداتی حدود 900 کیلوگرم خواهد بود.
فضای داخلی و کابین فیات 500
به محض ورود به فیات 500، متوجه خواهید شد که کابین آن، مشابه دیگر خودروهایی که تاکنون تجربه کردهاید، به نظر نمیرسد و خصوصا در نسخههای آپشنال با داشبورد دورنگ، تاحدودی لوکس و توام با حس مدلهای کلاسیک است. اندک نمونههای فیات 500 که وارد ایران شدهاند، ترکیب دشابورد سیاه و سرخ یا سیاه و سفید دارند.
معمولا فیات 500 با نمایشگر لمسی ۵ اینچی ارائه میشود که ناوبری ماهوارهای و سیستم سرگرمیهای چندرسانهای را مدیریت میکند. پشت فرمان، تنها یک پنل دایرهای به قطر ۱۷ سانتیمتر وجود دارد، اما دور موتور و سرعت لحظهای را با شیوهای سرگرمکننده و دیجیتالی در پیرامون خود نشان میدهد. در مرکز این پنل، نمایشگر TFT کوچک قرار گرفته است که اطلاعات فنی خودرو، مثل مصرف سوخت و هشدارهای مهم را به اطلاع راننده میرساند. باوجود صندلیهای راحت با ظاهر لوکس و تزئیمات کروم، ترمز دستی سنتی و پلاستیک خشک تودری، آزاردهنده هستند.
فیات 500 طبیعتا بدون درهای عقب طراحی شده و برای رسیدن به ردیف دوم، خواباندن صندلی کنار راننده، اجتنابناپذیر است. نکتهی جالب در صندلیهای عقب، فضای مناسب سرنشینان، حتی با قدی درحدود ۱.۸ متر است که فیات 500 را برای ۴ نفر انسان بالغ، قابل قبول نشان میدهد. در بخش صندوق بار هم، به نسبت کلاس بدنه، میتوان از فضایی کوچک به حجم ۱۸۵ لیتر استفاده کرد، درحالیکه با خواباندن صندلیهای عقب، گنجایش این قسمت تا ۵۵۰ لیتر افزایش مییابد.
پیشرانه و تجهیزات فنی فیات 500
طیف وسیعی از پیشرانههای مختلف برای فیات 500 جدید در دنیا وجود دارد. علاوه بر مدلهای بنزینی، دیزلی و تمام برقی، جعبهدندهی دستی ۶ سرعته، نیمه اتوماتیک یا تمام خودکار نیز ارایه میشود. پیشرانههای بنزینی فیات 500، شامل نمونههای ۱.۲ لیتر و ۱.۴ لیتر تنفس طبیعی و 900 سیسی توربو و ۱.۴ لیتر توربوشارژ هستند.
فعلا مدل ۱.۲ لیتری فیات 500 وارد شده تا یکی از ارزانترین نسخههای این خودرو برای کشورمان باشد. با حجم دقیق ۱۲۴۲ سیسی، قدرت این خودرو، ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۲ نیوتنمتر است. هرچند که سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 13 تا 14 ثانیه برای فیات 500 وارداتی، چندان خوشایند نیست، اما نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن، 5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای تردد شهری، جالب به نظر میرسد.
دیگر پیشرانهی فیات 500 دربازار جهانی، نسخهی ۲ سیلندر ۰.۹ لیتر توربو است که قدرت ۸۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه، تامین میکند. این مدل در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت دارد. میانگین مصرف سوخت، ۵.۲ لیتراست.
نسخهی توربوشارژ و ۱.۴ لیتری فیات 500، با توجه به قیمت بالا و هزینههای مربوط به گمرک و مالیات، احتمالا به کشورمان وارد نخواهد شد، اما با توجه به قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتری آن، میتواند جذابیتهای خاصی داشته باشد. این خودرو به لطف استفاده از اینترکولر، میتواند در زمانی نزدیک به ۸ ثانیه، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد، درحالیکه نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم میکند.
نمونهی برقی فیات 500، در مقایسه با دیگر نسخههای این خودرو، جدیدتر است و میتوان به واردات آن به ایران امیدوار بود، هرچند که حتی با تخفیفات گمرک و مالیات هم، قیمت پائینی نخواهد داشت. پیشرانه الکتریکی این مدل، ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای فیات 500 برقی، ۸.۵ ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این خودرو، با شارژ کامل باتریهای ۲۴ کیلووات ساعتی، تنها 140 کیلومتر، حرکت میکند.
آپشنهای رفاهی و امکانات ایمنی فیات 500
این خودرو در اکثر مدلها، دارای رینگهای اسپرت ۱۵ اینچ است، هرچند که نمونههای فولآپشن با رینگهای ۱۶ اینچ هم وجود دارند. ۱۳ رنگ بدنه نیز، برای فیات 500 قابل سفارش خواهد بود که شامل مدلهای مات و متالیک میشود. محبوبترین رنگهای این خودرو که احتمالا در ایران هم وجود خواهند داشت، سیاه، سفید، زرد و قرمز هستند، درحالیکه نمونههای دورنگ (با سقف متفاوت از بدنهی اصلی) در اروپا به وفور دیده میشود.
استارت دکمهای، آینههای برقی جمعشونده و مجهز به گرمکن داخلی، چراغهای LED روشنایی روز، مهشکن جلو، لاستیکهای با پهنای ۱۸۵ میلیمتر، نمایشگر پشت فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت، شارژر تلفن همراه از طریق USB با امکان پخش فایلهای صوتی و گرمکن شیشهی عقب، در غالب مدلهای فیات 500 دیده میشوند، اما امکاناتی مثل، ناوبری ماهوارهای، گرمکن داخل صندلی، رینگهای ۱۶ اینچ آلومینیوم با تایرهایی به عرض ۱۹۵ میلیمتر، سانروف برقی، سیستم صوتی از برند بیتز و صندلیهای تمام چرم، مخصوص نسخههای سفارشی هستند.
فیات 500 در گروه ایمنترین خودروهای اروپا قرار نمیگیرد؛ اما شرایط قابل قبول کلاس هاچبک شهری دارد. سال 2017 این خودرو ۳ ستارهی ایمنی از تست تصادف بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) گرفت که فیلم مربوط به آن، در ادامهی مطلب قابل مشاهده است. همچنینNHTSA امریکا فیات 500 را در گروه 4 ستاره ایمنی اعلام کرده و IIHS امریکا امتیاز Top Safety Pick داده است.
از نکات مثبت فیات 500 فول آپشن در بخش ایمنی، میتوان به ۷ ایربگ اشاره کرد که شامل ۴ ایربگ استاندارد برای سر و شانهی سرنشینان جلو، دو کیسه هوای پردهای در قسمت عقب و یک مورد در بخش زانوی راننده میشود. کمربندهای ایمنی پیشکشنده هستند و گیره مخصوص صندلی کودک نیز، در صندلی عقب وجود دارد. فشار باد لاستیکها به طور لحظهای قابل مشاهده است و در هنگام پنچری یا ایراد فنی، به راننده هشدار خواهد داد.
قیمت فیات 500 در بازار جهانی و ایران
فیات 500 وارداتی، مجهز به موتور 1/2 لیتر تنفس طبیعی با قدرت 69 اسب بخار است. باتوجه به امکانات سطح متوسط، این خودرو برای بازار بازار جهانی، حدود 15 هزار دلار هزینه خرید دارد و احتمالا برای مشتری ایرانی، نزدیک به 1/5 میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
در صورت ادامهی روند واردات و ثبت سفارشی فیات 500، این خودروی ایتالیایی مونتاژ لهستان، همقیمت شاسیبلندهای چینی مثل لاماری ایما، چری تیگو 7 پرو یا فونیکس FX خواهد بود.