بعد از بسته شدن واردات در سال 2016، بازار خودروی کشور با شُک شدیدی مواجه شد که منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو شد. این تصمیم نیز، مانند دیگر تصمیمات تنها به ضرر مردم و مصرفکننده بود. بازار خودروی ایران از ورود برندهای مطرح اروپایی، ژاپنی و کرهای محروم و تنها به محل جولان خودروهای چینی، مطرح و غیرمطرح تبدیل شد. پس از سالها ممنوعیت بیدلیل، سرانجام پس از منتشر شدن خبرهای ضدونقیض و کشوقوسهای فراوان امسال قانون واردات دوباره به تصویب رسید و شاهد ورود چند برند معتبر از جمله فیات که توسط پارسیان موتور نماینده رسمی این برند ایتالیایی به کشور بودیم. در ادامه به بررسی فیات 500، این خودرو محبوب ایتالیایی میپردازیم.
تاریخچه
در اوایل قرن 21 فیات تصمیم به ساخت یک خودرو در سگمنت A برای جایگزینی مدل Cinquecento گرفت. همچنین موفقیت و محبوبیت اسمارت فورتو به ویژه در ایتالیا، باعث شد تا فیات به فکر ساخت رقیبی شایسته و پس گرفتن سهم خود از بازار پر سود هاچبک های کوچک شهری بیفتد. سرانجام در هفتاد دو چهارمین دوره نمایشگاه ژنو فیات از کانسپت تحسین برانگیز "Trepiùno" رونمایی کرد. فیات بسیار هوشمندانه عمل کرده بود، زیرا تصمیم به زنده کردن یکی از محبوبترین هاچبک های شهری تاریخ یعنی مدل 500 گرفته بود. نسل اول فیات 500 بین سالهای 1957 تا 1975 تولید میشد و با فروش بیش از چهار میلیون دستگاه یکی از موفقترین خودرو های تاریخ به شمار میرود. فیات قصد داشت تا این موفقیت را تکرار کند. این خودرو توسط "Roberto Giolito" طراحی شده بود و طراحی آن کاملاً مشابه نمونهٔ کلاسیک بود. استقبال از این کانسپت خبر از تصمیم درست فیات برای زنده کردن مدل 500 میداد. نسخه کانسپت تحت مدیریت "Frank Stephenson" مورد بازنگریهایی از جمله اصلاح آیرودینامیک قرار گرفت. در نهایت نسخه تولیدی با کمترین تغییرات ظاهری نسبت به نسخه کانسپت رسماً در 4 ژوئیه 2007 رونمایی شد. فیات 500 در دو مدل هاچ بک و هاچ بک کابریولت عرضه شد، و یکسال بعد نسخه عملکردی Abarth نیز به لیست انتخابها اضافه شد. فیات 500 در سال 2016 با یک فیس لیفت همراه بود که با تغییرات ظاهری نظیر جلوپنجره و چراغهای جلوی باز طراحی شده، رینگهای آلیاژی 15 و 16 اینچی جدید، طیف رنگی بیشتر برای بدنه، نوار کرومی سپر عقب، باز طراحی چراغهای عقب، داخل کابین نیز کلیدهای کنترل و فرمان بازطراحی شده، میشد. نسل جدید فیات 500 موفق به کسب 40 جایزه معتبر از جمله خودرو سال 2007 به انتخاب مجله معتبر Car و "زیباترین خودروی سال" را از آن خود کرده است، و به بیش از 100 کشور، از جمله آمریکای شمالی صادر میشود. نسخهٔ بنزینی فیات 500 در پایان سال 2023 از خط تولید خارج میشود و از سال 2024 تنها نسخههای الکتریکی با نام 500e به بازار عرضه میشود.
بررسی نمای بیرونی و کابین خودرو
فیات 500 علیرغم ابعاد کوچک، اما دارای ظاهری گیرا است و این نشان از طراحی چشم نواز و بی نقص خودرو دارد. در نمای جلو چراغهای گرد دوتایی در کنار جلو پنجره باریک که با نوار کرومی تزیین شده به چشم میخورد، همچنین در پایینترین بخش چراغهای مه شکن با یک نوار زیبای کرومی به همراه ورودی هوا نسبتاً بزرگ (با توجه به ابعاد خودرو) قرار دارد. یک برجستگی کوچک در مرکز کاپوت خودرو، این بخش را از سادگی بیش از حد خارج کرده است. بخش جذاب فیات 500 فرم سقف خودرو است که دارای ظرافت و زیبایی چشم نوازی است. بخش عقب خودرو نیز با چراغهای LED و نوارهای کرومی تکمیل میشود. در کل طراحی فیات 500 زیبا، چشم نواز، با اصالت و بدور از هر گونه پیچیدگی خاصی است، و میتوان گفت زیبایی بیرونی یکی از دلایل مهم موفقیت این خودرو است.
کابین خودرو نیز همچون نمای بیرونی از مدلهای کلاسیک الهام گرفته شده و دارای طراحی زیبا و مینیمالی است. نکته جالب در مورد کابین، طراحی گرد اکثر کلیدها و اجزای کابین است که با طراحی نمای بیرونی و فرم بدنه کاملاً همخوانی دارد، و موجب زیبایی هر چه بیشتر کابین شده است. یک نکته جالب درون کابین پنلی است که در سرتاسر داشبورد قرار گرفته، و رنگ آن کاملاً مشابه رنگ بدنه است. فضای سرنشینان در بخش جلو کاملاً مناسب است، اما افراد با قد بلندتر از 185 سانتیمتر با فضای محدود سر مواجه هستند که کمی آزار دهنده است. اما صندلیهای عقب تنها برای قرار دادن وسایل و یا نشستن کودکان خردسال مناسب هستند. نکته مهم در مورد کابین کیفیت داشبورد است که از پلاستیک فشرده اما با کیفیت بالا ساخته شده است. فرمان خودرو نیز فرم خوب و خوش دستی دارد، و راننده نیز تسلط خوبی بر روی فرمان دارد، اما فرمان نیز از جنسی مشابه داشبورد البته کمی نرمتر ساخته شده است. صندلیها جلو نیز کاملاً راحت بوده و فرم خوبی دارند و در ساخت آن از ترکیب پارچه و چرم استفاده شده، اما تنظیمات آنها به صورت دستی انجام میشود.
فیات 500 های وارداتی دارای امکاناتی ایمنی و رفاهی شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایربگ جانبی، ایربگهای پرده ای، و ایربگ زانو برای راننده، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، مه شکن عقب، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سنسور نور چراغهای جلو، سیستم صوتی با شش بلندگو، کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، پورت USB، سقف پانورامیک، Daylight با قابلیت تنظیم از طریق صفحه نمایش مرکزی، ABS، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی تقویت نیروی ترمز BAS، کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ترمزهای جلو دیسکی میباشند. در کل فضای کابین زیبا، و دوست داشتنی است و حسی کاملاً متفاوت نسبت به هر خودرویی را ارائه میدهد.
مشخصات فنی فیات 500 وارداتی
فیات 500 های وارد شده به کشور همگی از یک پیشرانه 1.2 لیتر چهار سیلندر خطی به قدرت 69 اسب بخار و گشتاور 102 نیوتن بر متر سود میبرد. سقف سرعت این خودرو 160 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن چیزی حدود 13 ثانیه است. البته نباید از این خودروانتظار عملکرد بالا داشته باشید، زیرا این خودرو یک هاچبک در سگمنت A است که برای استفاده روزانه و رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیکی مثل تهران ساخته شده، اما عملکرد قوای محرکه خودرو نسبتاً شما را راضی میکند.
گیربکس خودرو نیز شامل یک نمونه پنجسرعته اتوماتیک AMT / تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی است. باک خودرو 35 لیتر بوده و مصرف سوخت خودرو به طور میانگین 4.8 لیتر در هر صد کیلومتر است.
جمعبندی
فیات 500 با دارا بودن ابعادی شامل طول 3571 میلیمتری، عرض 1627 میلیمتری، ارتفاع 1488 میلیمتری و فاصله محوری 2300 میلیمتری یک خودرو مناسب برای استفاده روزانه و شهری است، که با وجود موتور کوچک اما کاملاً سریع و چابک عمل میکند. فضای کابین دارای حس و حال منحصر به فرد است، اما نباید از آن انتظار کیفیت بالا داشته باشید، هر چند اگر به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی نگاه کنید کیفیت آن کاملاً منطقی به نظر میرسد.
این خودرو در تمام دنیا طرفداران خاص خود را دارد و به دلیل قیمت پایین، امکانات خوب، و مصرف سوخت پایین از فروش خوبی برخوردار است، اما…
در ماجراهای مربوط به بازار خودروی کشور همیشه باید یک جا برای "اما" بگذارید. فیات 500 که یکی از در دسترسترین خودروهای جهان برای جوانان و خودرویی ارزان و مناسب به عنوان خودروی دوم به شمار میرود، در بازار ایران به دلایل مختلف مانند قیمت ارز، تعرفههای چندین درصدی، هزینههای سرسامآور گمرک، به یک خودروی لوکس، گران و دور از دسترس تبدیل شده است.
البته به این دلایل عرضه قطره چکانی به بازار تشنه کشور را نیز اضافه کنید. تمام این دلایل باعث شد تا پیشبینیها در مورد واردات خودرو درست از آب در بیاید و عملاً تغییری در بازار و کاهش قیمت خودرو اتفاق نیفتد. به نظر میرسد تا زمانی که تصمیمات و رویکرد نادرست و قوانین مندرآوردی و نصفهنیمه بر بازار خودروی کشور حاکم است، نباید امید به درست شدن این وضع آشفته داشته باشیم.