آنتونیو فیلوسا بجای کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس شد
آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل پیشین جیپ، بهعنوان مدیرعامل جدید استلانتیس انتخاب شد تا بجای کارلوس تاوارس سکان هدایت این شرکت بزرگ خودروسازی را در دست گیرد.
جستجو برای یافتن مدیرعامل جدید به پایان رسید. پس از ماهها ارزیابی کاندیداهای داخلی و خارجی، استلانتیس جانشین کارلوس تاوارس را معرفی کرد. تاوارس در دسامبر 2024، علیرغم اینکه قرارداد پنجسالهاش تا اوایل 2026 ادامه داشت، استعفا داد. هیئتمدیره بهاتفاق آرا آنتونیو فیلوسا را بهعنوان مدیرعامل جدید این غول خودروسازی انتخاب کرد. فیلوسا، مدیر ایتالیایی متولد ناپل، کار خود را در سال 1999 با گروه فیات آغاز کرد. او طی سالها نقشهای کلیدی متعددی بر عهده داشت. بین سالهای 2016 تا 2018، او عملیات FCA (فیات کرایسلر) در آرژانتین را هدایت کرد و سپس در مارس 2018 بهعنوان مدیر ارشد عملیات منطقه آمریکای لاتین منصوب شد. پس از ادغام گروه پژو سیتروئن و فیات کرایسلر در سال 2021 که استلانتیس را شکل داد، فیلوسا بهعنوان مدیر ارشد عملیات آمریکای جنوبی انتخاب شد. او نقش مهمی در تبدیل برزیل به بزرگترین بازار جیپ خارج از ایالاتمتحده ایفا کرد.
در سال 2023، او مدیرعامل جهانی جیپ شد و سال بعد بهعنوان مدیر ارشد عملیات قاره آمریکا منصوب شد و «تیم کونیسکیس» را متقاعد کرد تا برای هدایت برند رم بازگردد. در اوایل سال 2025، فیلوسا از مدیرعاملی جیپ کنار رفت تا راه را برای «باب برودرودر» باز کند. در فوریه، او نقش مدیر ارشد کیفیت را بر عهده گرفت و حالا سکان هدایت استلانتیس را در دست گرفته است. بااینوجود، «جان الکان» همچنان رئیس اجرایی استلانتیس و فراری باقی میماند. فیلوسا، 51 ساله، از 23 ژوئن کار خود را آغاز میکند و در همان روز تیم رهبری جدید را معرفی خواهد کرد. همچنین، در روزهای آینده جلسهای با سهامداران برگزار میشود که طی آن او بهعنوان مدیر اجرایی منصوب خواهد شد.
مدیرعامل جدید وظیفهای بسیار دشوار را پذیرفته است. سود استلانتیس در سال گذشته به شدت کاهش یافت و بسیاری از برندهای این مجموعه با مشکلات جدی مواجهاند. سهم بازار این شرکت در ایالاتمتحده در سال 2024 نزدیک به دو درصد کاهش یافت و کرایسلر اکنون در حال احتضار است. مدیریت 14 برند کار آسانی نیست، بهویژه که نشانههای اولیه احیای لانچیا چندان دلگرمکننده نیست. بر اساس آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا، فروش دیاس، برند لوکس سیتروئن، در چهار ماه نخست سال در اروپا 26.4 درصد کاهش یافت. اوپل، فیات و سیتروئن نیز در این منطقه با افت دورقمی مواجه شدند. درمجموع، فروش استلانتیس تا پایان آوریل 9.6 درصد کاهش یافته است.