جریمه 300 میلیون دلاری فیات-کرایسلر به خاطر تقلب آلایندگی
وانتهای دیزلی رم 1500 و شاسی بلندهای جیپ گرند چروکی مدل 2014 تا 2016 موردبررسی قرار گرفتهاند. در سال 2017 موسسه EPA متوجه نقض قوانین هوای پاک فیات-کرایسلر شد. پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری اکودیزل این خودروساز طبق گفتهها میزان نیتروژن اکسید بیشتری را در برخی شرایط رانندگی به ویژه سرعتهای بالاتر منتشر میکند. برای پنهان کردن این موضوع از یک نرمافزار مدیریت پیشرانهای استفاده میشود که در تستهای EPA تشخیص داده نمیشود. به همین خاطر میزان آلایندگی این پیشرانه در برخی شرایط بیشتر میشود.
فیات-کرایسلر در سال 2021 بخشی از استلانتیس شد. رسانهها با استلانتیس درباره این موضوع تماس گرفتهاند اما فعلاً پاسخی دریافت نکردهاند. رویترز میگوید شاید تا چند روز آینده شاهد انتشار بیانیهای رسمی از سوی این خودروساز باشیم. این اولین باری نیست که فیات-کرایسلر درباره مشکل موردبحث گفتوگو میکند. در سال 2019 بود که این برند مشکلات مربوط به نقض قوانین آلایندگی پیشرانههای دیزلی را با پرداخت 800 میلیون دلار جریمه حل کرد. همچنین حدود 100 هزار دستگاه از محصولات رم و جیپ فراخوان شدند تا نرمافزار پیشرانه آنها بهروز شود. این خودروساز در همان زمان اظهار داشت بهروزرسانی نرمافزاری تأثیری روی مصرف سوخت کلی و یا سواری خودروها نخواهد داشت اما کانسومر ریپورتز مدعی شد مالکان محصولات رم و جیپ شاهد افت مخصوص قدرت و افزایش مصرف سوخت خودروهای خود بودهاند.
گفته میشود کارمندان فیات-کرایسلر نیز به نقض قوانین متهم شدهاند. ظاهراً گفته میشود یکی از کارکنان این خودروساز برای نصب دستگاههای موردبحث در زمان تستها توطئه کرده است. فیات-کرایسلر قبلاً گفته بود از چنین دستگاههای تقلبی استفاده نکرده و همواره نقض قوانین را رد میکرد.