فیات

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

بررسی اجمالی فیات 500 مدل 2023

بعد از بسته شدن واردات در سال ۲۰۱۶، بازار خودروی کشور با شُک شدیدی مواجه شد که منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو شد. این تصمیم نیز، مانند دیگر تصمیمات تنها به ضرر مردم و مصرف‌کننده بود. بازار خودروی ایران از ورود برندهای مطرح اروپایی، ژاپنی و کره‌ای محروم و تنها به محل جولان خودروهای چینی، مطرح و غیرمطرح تبدیل شد. پس از سال‌ها ممنوعیت بی‌دلیل، سرانجام پس از منتشر شدن خبرهای ضدونقیض و کش‌وقوس‌های فراوان امسال قانون واردات دوباره به تصویب رسید و شاهد ورود چند برند معتبر از جمله فیات که توسط پارسیان موتور نماینده رسمی این برند ایتالیایی به کشور بودیم. در ادامه به بررسی فیات ۵۰۰، این خودرو محبوب ایتالیایی می‌پردازیم.

فیات 500 وارداتی

 

تاریخچه

در اوایل قرن ۲۱ فیات تصمیم به ساخت یک خودرو در سگمنت A برای جایگزینی مدل Cinquecento گرفت. همچنین موفقیت و محبوبیت اسمارت فورتو به ویژه در ایتالیا، باعث شد تا فیات به فکر ساخت رقیبی شایسته و پس گرفتن سهم خود از بازار پر سود هاچبک های کوچک شهری بیفتد. سرانجام در هفتاد دو چهارمین دوره نمایشگاه ژنو فیات از کانسپت تحسین برانگیز “Trepiùno” رونمایی کرد. فیات بسیار هوشمندانه عمل کرده بود، زیرا تصمیم به زنده کردن یکی از محبوب‌ترین هاچبک های شهری تاریخ یعنی مدل ۵۰۰ گرفته بود. نسل اول فیات ۵۰۰ بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید می‌شد و با فروش بیش از چهار میلیون دستگاه یکی از موفق‌ترین خودرو های تاریخ به شمار می‌رود. فیات قصد داشت تا این موفقیت را تکرار کند. این خودرو توسط “Roberto Giolito” طراحی شده بود و طراحی آن کاملاً مشابه نمونهٔ کلاسیک بود. استقبال از این کانسپت خبر از تصمیم درست فیات برای زنده کردن مدل ۵۰۰ می‌داد. نسخه کانسپت تحت مدیریت “Frank Stephenson” مورد بازنگری‌هایی از جمله اصلاح آیرودینامیک قرار گرفت. در نهایت نسخه تولیدی با کمترین تغییرات ظاهری نسبت به نسخه کانسپت رسماً در ۴ ژوئیه ۲۰۰۷ رونمایی شد. فیات ۵۰۰ در دو مدل هاچ بک و هاچ بک کابریولت عرضه شد، و یکسال بعد نسخه عملکردی Abarth نیز به لیست انتخاب‌ها اضافه شد. فیات ۵۰۰ در سال ۲۰۱۶ با یک فیس لیفت همراه بود که با تغییرات ظاهری نظیر جلوپنجره و چراغ‌های جلوی باز طراحی شده، رینگ‌های آلیاژی ۱۵ و ۱۶ اینچی جدید، طیف رنگی بیشتر برای بدنه، نوار کرومی سپر عقب، باز طراحی چراغ‌های عقب، داخل کابین نیز کلیدهای کنترل و فرمان بازطراحی شده، می‌شد. نسل جدید فیات ۵۰۰ موفق به کسب ۴۰ جایزه معتبر از جمله خودرو سال ۲۰۰۷ به انتخاب مجله معتبر Car و “زیباترین خودروی سال” را از آن خود کرده است، و به بیش از ۱۰۰ کشور، از جمله آمریکای شمالی صادر می‌شود. نسخهٔ بنزینی فیات ۵۰۰ در پایان سال ۲۰۲۳ از خط تولید خارج می‌شود و از سال ۲۰۲۴ تنها نسخه‌های الکتریکی با نام ۵۰۰e به بازار عرضه می‌شود.

 

فیات 500 وارداتی

بررسی نمای بیرونی و کابین خودرو

فیات ۵۰۰ علیرغم ابعاد کوچک، اما دارای ظاهری گیرا است و این نشان از طراحی چشم نواز و بی نقص خودرو دارد. در نمای جلو چراغ‌های گرد دوتایی در کنار جلو پنجره باریک که با نوار کرومی تزیین شده به چشم می‌خورد، همچنین در پایین‌ترین بخش چراغ‌های مه شکن با یک نوار زیبای کرومی به همراه ورودی هوا نسبتاً بزرگ (با توجه به ابعاد خودرو) قرار دارد. یک برجستگی کوچک در مرکز کاپوت خودرو، این بخش را از سادگی بیش از حد خارج کرده است. بخش جذاب فیات ۵۰۰ فرم سقف خودرو است که دارای ظرافت و زیبایی چشم نوازی است. بخش عقب خودرو نیز با چراغ‌های LED و نوارهای کرومی تکمیل می‌شود. در کل طراحی فیات ۵۰۰ زیبا، چشم نواز، با اصالت و بدور از هر گونه پیچیدگی خاصی است، و می‌توان گفت زیبایی بیرونی یکی از دلایل مهم موفقیت این خودرو است.

کابین خودرو نیز همچون نمای بیرونی از مدل‌های کلاسیک الهام گرفته شده و دارای طراحی زیبا و مینیمالی است. نکته جالب در مورد کابین، طراحی گرد اکثر کلیدها و اجزای کابین است که با طراحی نمای بیرونی و فرم بدنه کاملاً همخوانی دارد، و موجب زیبایی هر چه بیشتر کابین شده است. یک نکته جالب درون کابین پنلی است که در سرتاسر داشبورد قرار گرفته، و رنگ آن کاملاً مشابه رنگ بدنه است. فضای سرنشینان در بخش جلو کاملاً مناسب است، اما افراد با قد بلندتر از ۱۸۵ سانتیمتر با فضای محدود سر مواجه هستند که کمی آزار دهنده است. اما صندلی‌های عقب تنها برای قرار دادن وسایل و یا نشستن کودکان خردسال مناسب هستند. نکته مهم در مورد کابین کیفیت داشبورد است که از پلاستیک فشرده اما با کیفیت بالا ساخته شده است. فرمان خودرو نیز فرم خوب و خوش دستی دارد، و راننده نیز تسلط خوبی بر روی فرمان دارد، اما فرمان نیز از جنسی مشابه داشبورد البته کمی نرم‌تر ساخته شده است. صندلی‌ها جلو نیز کاملاً راحت بوده و فرم خوبی دارند و در ساخت آن از ترکیب پارچه و چرم استفاده شده، اما تنظیمات آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.

داشبورد فیات 500 وارداتی

فیات ۵۰۰ های وارداتی دارای امکاناتی ایمنی و رفاهی شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایربگ جانبی، ایربگ‌های پرده ای، و ایربگ زانو برای راننده، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، مه شکن عقب، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سنسور نور چراغ‌های جلو، سیستم صوتی با شش بلندگو، کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، پورت USB، سقف پانورامیک، Daylight با قابلیت تنظیم از طریق صفحه نمایش مرکزی، ABS، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی تقویت نیروی ترمز BAS، کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ترمزهای جلو دیسکی می‌باشند. در کل فضای کابین زیبا، و دوست داشتنی است و حسی کاملاً متفاوت نسبت به هر خودرویی را ارائه می‌دهد.

 

مشخصات فنی فیات ۵۰۰ وارداتی

فیات ۵۰۰ های وارد شده به کشور همگی از یک پیشرانه ۱.۲ لیتر چهار سیلندر خطی به قدرت ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۲ نیوتن بر متر سود می‌برد. سقف سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن چیزی حدود ۱۳ ثانیه است. البته نباید از این خودروانتظار عملکرد بالا داشته باشید، زیرا این خودرو یک هاچبک در سگمنت A است که برای استفاده روزانه و رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیکی مثل تهران ساخته شده، اما عملکرد قوای محرکه خودرو نسبتاً شما را راضی می‌کند.

موتور فیات 500 وارداتی

گیربکس خودرو نیز شامل یک نمونه پنج‌سرعته اتوماتیک AMT / تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی است. باک خودرو ۳۵ لیتر بوده و مصرف سوخت خودرو به طور میانگین ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

 

 

جمع‌بندی

فیات ۵۰۰ با دارا بودن ابعادی شامل طول ۳۵۷۱ میلیمتری، عرض ۱۶۲۷ میلیمتری، ارتفاع ۱۴۸۸ میلیمتری و فاصله محوری ۲۳۰۰ میلیمتری یک خودرو مناسب برای استفاده روزانه و شهری است، که با وجود موتور کوچک اما کاملاً سریع و چابک عمل می‌کند. فضای کابین دارای حس و حال منحصر به فرد است، اما نباید از آن انتظار کیفیت بالا داشته باشید، هر چند اگر به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی نگاه کنید کیفیت آن کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

این خودرو در تمام دنیا طرفداران خاص خود را دارد و به دلیل قیمت پایین، امکانات خوب، و مصرف سوخت پایین از فروش خوبی برخوردار است، اما…

در ماجراهای مربوط به بازار خودروی کشور همیشه باید یک جا برای “اما” بگذارید. فیات ۵۰۰ که یکی از در دسترس‌ترین خودروهای جهان برای جوانان و خودرویی ارزان و مناسب به عنوان خودروی دوم به شمار می‌رود، در بازار ایران به دلایل مختلف مانند قیمت ارز، تعرفه‌های چندین درصدی، هزینه‌های سرسام‌آور گمرک، به یک خودروی لوکس، گران و دور از دسترس تبدیل شده است.

البته به این دلایل عرضه قطره چکانی به بازار تشنه کشور را نیز اضافه کنید. تمام این دلایل باعث شد تا پیش‌بینی‌ها در مورد واردات خودرو درست از آب در بیاید و عملاً تغییری در بازار و کاهش قیمت خودرو اتفاق نیفتد. به نظر می‌رسد تا زمانی که تصمیمات و رویکرد نادرست و قوانین من‌درآوردی و نصفه‌نیمه بر بازار خودروی کشور حاکم است، نباید امید به درست شدن این وضع آشفته داشته باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

سجاد عباسی

کارشناس مکانیک خودرو، علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (957 ديدگاه)

    قیمتش گرون نیست،خیییییییییلیییییییییی گرون

    موافقم 54
    مخالفم 1
    1. مانی

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (258 ديدگاه)

      دوست عزیز
      در بازار آزاد ایران قیمتی حدود 3 میلیارد تومان برای فیات 500 تعیین شده که قطعا رقمی هنگفت برای این کوچولوی ایتالیایی هست ولی اگر این ماشین با نصف این قیمت و یا حداکثر سقف 2 میلیارد تومان در بازار آزاد عرضه شود می توان فروش بالایی را برای آن انتظار کشید.به نظر من هاچ بک های کوچکی مثل فیات 500 از جمله بهترین گزینه ها برای تردد و پارک کردن در خیابان های شلوغ و تنگ داخل شهرهای ایران هستند.امیدوارم که با تقویت خدمت پس از فروش این خودرو شاهد واردات بیشتر این خودرو به داخل کشور باشیم.با افزایش واردات فیات 500 می توان انتظار کاهش بهای این خودرو را در داخل کشور داشت.

      موافقم 8
      مخالفم 37
    2. علی

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (237 ديدگاه)

      ماشین خنده داریه آدم دوست داره یه مناسبت جای کادو بده طرف 🤭

      موافقم 17
      مخالفم 1
  2. مردیم از خوشی

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    ۶۹ اسب
    😑
    این باید جایگزین پراید باشه نه بیش تر
    البته خارج ایران همین طور هم هست
    قیمت جهانی ۱۵ هزار دلار هست
    حقوق کارگر حدود ۲۵۰۰ دلار یعنی ۶ ماه پس انداز کامل

    موافقم 66
    مخالفم 6
    1. Arash IV

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      داش حقوق کارگر خارجی حداقل ۹ هزار دلار ایرانی ۳۰۰ دلاره میشه تا زمان مرگ پس انداز

      موافقم 3
      مخالفم 32
      1. khashayar

        ۱۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (98 ديدگاه)

        حقوق جراح مغز توی آلمان 8000 تاست. حالا کارگرا 9000 دلار میگیرن ؟؟؟؟

        موافقم 21
        مخالفم 4
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۰ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2338 ديدگاه)

          یکی از دوستان ما تازه مهاجرت کرده آلمان، برق‌کار هست و ماهی ۲ هزار یورو درآمد داره

          موافقم 27
          مخالفم 1
        2. Arash IV

          ۱۰ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (110 ديدگاه)

          من آمریکا رو گفتم سید

          موافقم 2
          مخالفم 11
        3. علی

          ۱۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (237 ديدگاه)

          همه جای دنیا زندگی سخته یه جا بیشتر یه جا کمتر

          موافقم 7
          مخالفم 6
  3. ممد ژانگولر

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3521 ديدگاه)

    در اینکه دوست داشتنیه شکی نیست الخصوص نخسه کروکش ولی قیمتشم خیلی بیارزه ۷۰۰میلیونه

    موافقم 34
    مخالفم 6
    1. Arash IV

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      ۵۰۰ میلیون باشه مشتری شیم

      موافقم 16
      مخالفم 6
      1. اسد

        ۱۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (836 ديدگاه)

        شما برا پراید حاضری ۵۰۰ بدین برا این شاهکار خودروسازی هم ۵۰۰!!!! واقعا که این چنین ملتی حقش همین پرایده

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. علی جردن

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1041 ديدگاه)

    فیات ۵۰۰ ماشین خوبیه بشرطی که آباراث باشه بخاطر قانون های عمدی محدود کننده واردات محرومیم

    موافقم 14
    مخالفم 2
  5. SRT

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینو چارتا ازین بلاگرای گوشت تلخ و دخترای پولدار و تازه به دوران رسیده میخرن پز میدن باهاش . مخصوصا رنگ قرمزش . با موتور وسپا قرمز یا صورتی . در همین حد نه بیشتر .

    موافقم 66
    مخالفم 7
  6. علی

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    فقط می تونم بگم
    خاک بر سرتون با
    ماشینتون اقتصاد نابودتون
    لعنت خدا بر اول آخرتون باشه

    موافقم 39
    مخالفم 3
  7. morteza

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (278 ديدگاه)

    همین ۸ تا دونست! عجب وارداتی. همشونم تو پارکینگ خونه.
    حداقل یه مدلی بود بدرد مردم می‌خورد.

    موافقم 20
    مخالفم 2
  8. OM.01

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    با توجه به قیمت 20 هزار یورویی. شرایط اقساط و لیزینگی و حقوق میانگین 2500 الی 3000 یورو در اروپا ماشین جذابی هست. آمار فروش گویا هست من خودم اگه اروپا بودم احتمال زیاد نسخه آپاراث رو میخریدم.

    البته تو اروپا محصولات مینی برام اولویت داره و البته خب گرونتره

    اینجا ایرانه و مشخص نیست تعرفه واردات برای این خودروی 1.2 لیتری 900 کیلویی چقدر در نظر گرفتن و با چه قیمت یورویی حساب کردن و قیمتش بسیار فضایی هست.حقوق ها هم پایین.

    ارزش خرید تو ایران واقعا نداره.

    موافقم 20
    مخالفم 1
  9. فرشاد

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    دقیقا قیمت و جوری تنظیم میکنن که لطمه ای به چینیا وارد نشه

    موافقم 18
    مخالفم 2
  10. Arash IV

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    شورلت کوبالت دسته دوم وارد کنین این ۲ میلیارده

    موافقم 9
    مخالفم 2
  11. ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    واردات تو سال ۲۰۱۸ بسته شد نه ۲۰۱۶
    و اینکه من امروز یه x33 کراس دیدم شاید باورتون نشه از یک متریم رد شد به قرآن قسم

    موافقم 4
    مخالفم 9
  12. Arash IV

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    دسته دومشم یا سومشم وارد کنین راضیما

    موافقم 3
    مخالفم 2
  13. MAJking2

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (280 ديدگاه)

    شما که داشن می آوردین نسخه آبارث رو می آوردین که موتورش جون داشته باشه و ظاهر اسپرت تری هم داره اون موقع میشد قیمتش رو توجیه کرد.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  14. Saeed

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این خودرو تو ترکیه هنوز با پول بی ارزش ایران ۳۰۰ میلیونه و افراد با قشر پایین جامعه میخرن. چطوری برا این میلیاردی قیمت در نظر گرفتن. رسما خون مردمو تو شیشه کردن.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  15. داک هادسون

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست .
    وقتی مردم مثل هلو لگن ( کوئیک ) میخرن ۴۵۰ میلیون ، بایدم اینو بفروشن ۲ میلیارد . البته مطمئنم همشون تا چند روز دیگه خرایداری میشه و حتی یه دونش هم باقی نمیمونه ، کلن مردم دلالی هستیم .

    موافقم 10
    مخالفم 2
  16. Sp

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایان معنی خودرو اقتصادی رو هم عوض کردن

    موافقم 7
    مخالفم 1
  17. مجتبی .

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    آقایون بخوان بعنوان ماشین دوم بخرن خیلی گرونه.خانمها هم اکثرا ترجیح میدن یه چینی بزرگ بخرن تا چش کور کنن. استقبال درحد همون چند عددی که آوردن خواهد بود.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. رحیمی

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بخاطر همین کوچولو که اعلام کردن 8هزاردلارمن 2تا ماشین فروختم وثبت نام کردم بعداز چند ماه پول بلوکه تا الان نتونستم ماشین بخرم! وهمین فیات کوچولو شدآرزوووووووو

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا