آندریا ماراتزی، مکانیک ایتالیایی، باریکترین خودروی جهان را با عرض ۵۰ سانتیمتر خلق کرد. این خودرو با قطعات فیات پاندا و موتور الکتریکی ساخته شده است.
سازندهٔ این فیات پاندای عجیب ادعا میکند باریکترین خودروی جهان است. در این خودرو بسیاری از قطعات اصلی پاندا مثل رینگها، بدنه، چراغها و داشبورد حفظ شده است. این پاندای کوچک که از نسل قدیمی فیات پاندا ساخته شده، اثر آندریا ماراتزی، مکانیک ۳۰ سالهای از شهری کوچک نزدیک میلان ایتالیا است؛ اما در نزدیکی میلان، شهر پاندینو قرار دارد که از سال ۲۰۱۷ میزبان جشنواره سالانه «پاندا پاندینو» است؛ جایی که عاشقان فیات پاندا برای جشن گرفتن این خودروی نمادین گرد هم میآیند. این پاندای باریک هم در همین جشنواره رونمایی رسمی شده است.
مهمترین ویژگی این خودرو عرض کلی ۵۰ سانتیمتر آن است درحالیکه عرض کابین آن تنها ۳۰ سانتیمتر است. این خودرو دقیقاً بهاندازه عرض بدن آندریا ساخته شده است. آندریا که در گاراژ خانوادگی بازیافت خودرو کار میکند، میگوید ایده ساخت باریکترین پاندا جهان پسازاین به ذهنش رسید که تقریباً هر نوع پاندایی مثل بزرگ، کشیده یا تقویتشده دیده بود اما کسی پاندایی به این باریکی نساخته بود. برای حفظ اصالت پاندا، او تلاش کرد تا حد ممکن از قطعات اصلی استفاده کند. این تبدیل حدود یک سال طول کشید و آندریا تقریباً هرروز روی آن کار کرد. پروژه شامل برش یک پاندا و بازسازی آن بدون بخش میانی بود.
نتیجه، خودرویی است که هرچند هنوز میتوان اصل آن را تشخیص داد اما چنان عجیب است که ذهن را به چالش میکشد. برای درک دقیق عرض این خودرو، کافی است بدانید که تنها کمی عریضتر از یک چراغ جلوی اصلی پاندا است. از نظر فنی، این خودرو برای دو نفر طراحی شده اما در واقعیت، صندلی سرنشین به دلیل فضای اشغالشده توسط گلگیرها غیرقابلاستفاده است. صندلی راننده هم بسیار باریک است، اما آندریا میتواند در آن بنشیند و با آرنجهای بیرونزده از پنجرههای باز رانندگی کند.
این پاندای از قوای محرکهٔ الکتریکی استفاده میکند چون موتور بنزینی را نمیتوان در چنین فضای کوچکی جای داد. یک موتور الکتریکی ۲۴ ولتی که از یک اسکوتر برقی قرض گرفته شده، در عقب خودرو قرار دارد و حداکثر سرعت آن ۱۵ کیلومتر در ساعت است. این خودرو هرچند محرک عقب است اما تنها یکی از چرخهای عقب نیرو میگیرد و دیگری برای ترمز استفاده میشود. کابین شامل یک فرمان کوچک، پدال گاز، اهرم ترمز زیر صندلی و بخش کوچکی از داشبورد اصلی است. از دیگر قطعات اصلی میتوان به تک چراغ جلو، چراغهای راهنما، کاسهچرخها، کالیپرهای ترمز و حتی روکش اصلی صندلیها اشاره کرد.
آندریا تأکید کرده که این خودرو برای فروش نیست و کاملاً کاربردی است بهگونهای که به چپ و راست میپیچد، جلو و عقب میرود و بدون مشکل ترمز میکند. برای سوار شدن، باید یک پا را داخل ببرید، باسن را روی صندلی قرار دهید، پای دیگر را وارد کنید و در را ببندید. البته بهتر است خیلی راننده لاغر باشد! برخی معتقدند این پاندا در پیچها یا باد شدید ناپایدار است اما آندریا میگوید که خودرو بهطور شگفتانگیزی پایدار است.
shetab-car
۹ تیر ۱۴۰۴محتوای خوابام :)
SepehrV10
۹ تیر ۱۴۰۴وقتی وسط اسقاط کردن ماشین برق میره:
علی
۹ تیر ۱۴۰۴“برخی معتقدند این پاندا در پیچها یا باد شدید ناپایدار است اما آندریا میگوید که خودرو بهطور شگفتانگیزی پایدار است.”
” یک موتور الکتریکی ۲۴ ولتی که از یک اسکوتر برقی قرض گرفته شده، در عقب خودرو قرار دارد و حداکثر سرعت آن ۱۵ کیلومتر در ساعت است.”
با این توان و حداکثر سرعت، احتمالا توی پیچ های تند و سربالایی باید پیاده شد هلش داد و اصن پایداری توی پیچ معنی نداره براش :) ولی باد شدید حس میکنم خودرو اگه خالی باشه به راحتی واژگونش میکنه.
JDM سابق
۹ تیر ۱۴۰۴انگار گذاشتیش جلو آینه دوتا شده
جرمی کلارکسون
۹ تیر ۱۴۰۴اون رفیق یه چشم سبز سالیوان تو دانشگاه هیولا ها اسمش چی بود؟
هنری فورد
۹ تیر ۱۴۰۴چه جالب مثل یه موتور سیکلت با حفاظ کامله .
اراز
۹ تیر ۱۴۰۴همین یه قاچ ماشین اگه سایپا یا ایرانخودرو داشت پبش فروش میکرد 450میلیون تومان با موتورtu2.5
Mahan
۹ تیر ۱۴۰۴کاش حداقل طولش رو کمتر میکردن به عرضش اضافه جیکردن چیه ابن من خودم طرفدار خودرو های برقی کوچولو هیتم ولی نه با این قدرت و توان😐
𐎶𐏃𐎿𐎫𐎹
۹ تیر ۱۴۰۴وقتی فایل رو کامل آپلود نکردی: