کانسپت ایرباس Racer، سوپراسپرت هلیکوپترها
ایرباس در نمایشگاه هوایی پاریس امسال طرح یک هلیکوپتر سرعتبالا و فوقالعاده کارآمد را برای آینده معرفی کرده است. این هلیکوپتر Racer نام دارد که مخفف عبارت لاتین «روتورکرافت سریع و مقرونبهصرفه» است. ریسر دارای سه روتور است و میتواند با حداکثر سرعت قابلتوجه 400 کیلومتر در ساعت پرواز کند. همچنین این هلیکوپتر از طراحی جدیدی هم برخوردار است.
ریسر در بالا مجهز به یک روتور اصلی برای تولید نیروی بالابر است که بسیار به هلیکوپترهای سنتی شباهت دارد؛ اما در طرفین آن نیز دو روتور کوچکتر برای ایجاد رانش قرار گرفته است. علاوه بر این، شیوهٔ طراحی بالهای آن که بال جعبهای نام دارد، سطح کلی کوچکتری نسبت به بالهای معمولی دارد، بنابراین کمتر تحت تأثیر کاهش عملکرد ناشی از روتور قرار گرفته و درنتیجه نیروی کمتری برای شناور ماندن هلیکوپتر در هوا نیاز است.
هلیکوپتر ریسر به دو پیشرانهٔ توربوشفت RTM322 مجهز است اما ایرباس مشخص نکرده که این هلیکوپتر از کدام نمونۀ این موتورها استفاده میکند ولی هریک از این پیشرانهها بین 2100 تا 2600 اسب بخار قدرت دارند که درنتیجه باید عملکرد بالایی داشته باشند. علاوه بر این، یک حالت Eco هم در این هلیکوپتر تعبیه شده که موجب میشود به جهت کاهش مصرف سوخت، موقتاً یکی از موتورها خاموش شده و هلیکوپتر روی حالت نیروی الکتریکی قرار گیرد.
ایرباس برای اولین بار طرح هلیکوپتر سه روتوره را با هلیکوپتر ترکیبی X3 معرفی کرد که توانست به سرعت 472 کیلومتر در ساعت دست یافته و رکوردی را به ثبت برساند. X3 نشان داد زمانی که سرعت چرخش روتور اصلی در طول پرواز روبهجلو کاهش یافته و رانش از طریق روتورهای روبهجلویی تأمین گردد که روی بالهایی که نیروی بالابر ایجاد میکنند نصب شدهاند، هلیکوپتری بسیار کارآمد و با سرعت بالا به دست میآید.
حالا کانسپت ریسر، هلیکوپتر آزمایشی X3 را به مدلی تبدیل کرده که برای تولید مناسبتر است؛ اما فعلاً فقط طرح این هلیکوپتر معرفی شده و تنها یک مُدل با مقیاس کوچک از آن وجود دارد ولی ایرباس قصد دارد نسخهٔ واقعی و کامل آنرا در سال 2019 تولید کند درحالیکه نخستین پرواز آن باید در سال 2020 صورت گیرد.