آنتونوف AN-225، بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا در جنگ اوکراین نابود شد

پنج‌شنبه 12 اسفند 1400 - 06:30
مطالعه 4 دقیقه
Antonov-4
به گفتهٔ مقامات اوکراینی، بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا، آنتونوف AN-225 در جریان حملهٔ روسیه به اوکراین نابود شده است. این موضوع غم و اندوهی را در جهان...
تبلیغات

به گفتهٔ مقامات اوکراینی، بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا، آنتونوف AN-225 در جریان حملهٔ روسیه به اوکراین نابود شده است. این موضوع غم و اندوهی را در جهان هوانوردی به دنبال داشته است زیرا AN-225 هواپیمایی افسانه‌ای بود. طبق اظهارات مقامات اوکراینی، این هواپیمای عظیم که به مریا ملقب است (در زبان اوکراینی به معنای رؤیا)، در فرودگاهی در نزدیکی کی‌یف پارک بوده که این فرودگاه موردحملهٔ نیروهای روسی قرار گرفته است. البته مقامات اوکراینی افزوده‌اند که این هواپیما را بازسازی خواهند کرد.

وزیر امور خارجهٔ اوکراین در توییتر دراین‌باره نوشته است:

روسیه ممکن است مریای ما را نابود کرده باشد اما آن‌ها هرگز نخواهند توانست رؤیای ما برای داشتن یک کشور اروپایی قوی، آزاد و دموکراتیک را نابود کنند. ما پیروز خواهیم شد

شرکت آنتونوف نیز در توییتی اعلام کرده است تا زمانی که AN-225 توسط کارشناسان بازرسی نشود نمی‌تواند در مورد وضعیت هواپیما حرفی بزند. شرکت دفاعی دولتی Ukroboronprom اوکراین که آنتونوف را مدیریت می‌کند طی بیانیه‌ای گفته است که این هواپیما منهدم شده اما با هزینهٔ روسیه بازسازی خواهد شد که این بازسازی 3 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. در این بیانیه گفته شده است:

تخمین زده می‌شود که بازسازی بیش از 3 میلیارد دلار هزینه داشته و بیش از پنج سال طول بکشد. باید مطمئن شویم که این هزینه‌ها توسط فدراسیون روسیه پوشش داده می‌شود که باعث آسیب عمدی به هوانوردی اوکراین و بخش بار هوایی آن شده است

گفته شده AN-225 در روز 24 فوریه در نزدیکی کی‌یف در حال تعمیر و نگهداری بوده است. به گفتهٔ مدیر شرکت آنتونوف، یکی از موتورهای این هواپیما برای تعمیر پیاده شده و هواپیما نتوانسته است آن روز از زمین بلند شود. تصاویر ماهواره‌ای آسیب بزرگی به بخشی از آشیانه‌ای که AN-225 در آن نگهداری می‌شده است را نشان داده‌اند. نیروهای روسی هم مدعی شده‌اند که روز جمعه، فرودگاه هوستومل که AN-225 در آن بوده را تصرف کرده‌اند. این حمله پایانی تکان‌دهنده برای هواپیمایی است که بیش از 30 سال سابقهٔ خدمت به اتحاد جماهیر شوروی را داشته است.

داستان AN-225 در دههٔ 70 میلادی آغاز شد یعنی زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در رقابت فضایی سختی با ایالات‌متحده بود. در پایان دههٔ 70، نیاز به حمل محموله‌های بزرگ و سنگین از محل ساخت به پایگاه فضایی بایکونور شوروی در بیابان‌های قزاقستان پدیدار شد. این محموله، فضاپیمای بوران بود که پاسخ شوروی به شاتل فضایی ناسا محسوب می‌شد. ازآنجایی‌که در آن زمان هیچ هواپیمایی که قادر به حمل بوران باشد وجود نداشت، به آنتونوف دستور توسعهٔ چنین هواپیمایی داده شد. AN-225 ماریا از آن زمان تاکنون رکورد سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا را در اختیار دارد. این غول پرنده با برخورداری از شش موتور توربوفن می‌تواند تا حداکثر 250 تن بار را با خود به آسمان ببرد. تنها یک فروند AN-225 توسط آنتونوف ساخته شد که اولین پرواز خود را در سال 1988 انجام داد و از آن زمان تاکنون در حال خدمت بوده است. ساخت دومین فروند از ماریا هم آغاز شد اما هیچ‌گاه به پایان نرسید.

طی سال‌های اخیر، از AN-225 گاهی برای کمک به کشورهای دیگر در هنگام بحران استفاده می‌شد. به‌عنوان‌مثال، در زلزلهٔ سال 2010 هائیتی، ماریا تجهیزات امدادی را به کشور همسایه یعنی جمهوری دومینیکن می‌رساند. در روزهای اولیهٔ شیوع بیماری کرونا نیز از این هواپیما برای انتقال تجهیزات پزشکی به مناطق بحرانی درگیر بیماری استفاده می‌شد. آنتونوف AN-225 در دنیای هوانوردی آن‌قدر محبوب بود که هرکجا می‌رفت اغلب جمعیت زیادی را به سمت خود جذب می‌کرد خصوصاً وقتی به‌عنوان ستارهٔ نمایشگاه‌های هوایی ظاهر می‌شد. به همین دلیل، برخی از طرفداران ماریا پس از پخش خبر انهدام آن، در شبکه‌های اجتماعی ابراز تأسف و ناراحتی کردند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.