اولین پرواز تاکسی هوایی برقی عمودپرواز VX4 انجام شد

دوشنبه 18 مهر 1401 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
VX4-5
پروتوتایپ تاکسی هوایی VX4 eVTOL محصول شرکت بریتانیایی ورتیکال آئرواسپیس اولین پرواز آزمایشی خود را با یک خلبان انجام داده است. این وسیله که ظرفیت...
تبلیغات

پروتوتایپ تاکسی هوایی VX4 eVTOL محصول شرکت بریتانیایی ورتیکال آئرواسپیس اولین پرواز آزمایشی خود را با یک خلبان انجام داده است. این وسیله که ظرفیت حمل پنج نفر شامل یک خلبان و چهار سرنشین را دارد، قرار است در سال 2025 وارد خدمت شود. VX4 مجموعاً به هشت پروانهٔ بزرگ مجهز است که روی پایه‌هایی در پشت و جلوی بال‌ها نصب شده‌اند. برای نشست‌وبرخاست که به‌صورت عمودی صورت می‌گیرد، این پروانه‌ها به سمت بالا هستند اما پروانه‌های جلویی قابلیت افقی شدن دارند تا برای پروازهای کروز نیروی رانش تولید کنند. در این حالت، پروانه‌های عقبی متوقف می‌شوند و در حالت درگ پایین قرار می‌گیرند.

به گفتهٔ ورتیکال آئرواسپیس، حداکثر سرعت این هواگرد 325 کیلومتر بر ساعت است از بردی بیش از 160 کیلومتر برخوردار است. این مشخصات، VX4 را به تاکسی هوایی شهری مناسبی تبدیل خواهند کرد که می‌تواند برخی از وظایف منطقه‌ای سبک را هم انجام دهد. بازار نیز استقبال خوبی از این وسیله داشته است زیرا سازندهٔ بریتانیایی می‌گوید تاکنون بیش از 1400 پیش سفارش از خطوط هوایی مختلف، گروه‌های گردشگری و اپراتورهای دیگر دریافت کرده است. در حال حاضر تنها حدود هزار فروند هلیکوپتر در سراسر جهان به‌عنوان تاکسی هوایی خدمت می‌کنند و بنابراین می‌توان دید این هواگرد الکتریکی جدید که ارزان‌تر و ساکت‌تر است، پس از دریافت گواهینامه‌های لازم و آغاز تولید انبوه، با چه سرعتی راهی آسمان‌ها خواهد شد.

ورتیکال آئرواسپیس اولین بدنهٔ کامپوزیتی VX4 را در جولای امسال از GKN Aerospace تحویل گرفت و مونتاژ قطعات مختلف روی آن مثل موتورهای الکتریکی که توسط رولزرویس توسعه یافته‌اند را آغاز کرد. با تکمیل آزمایش‌های زمینی، این شرکت هم‌اکنون وارد مرحلهٔ آزمایش پرواز شده و ادعا می‌کند که این اولین پرواز یک هواگرد بریتانیایی جدید طی بیش از 20 سال گذشته محسوب می‌شود. برای اولین پرواز آزمایشی VX4، خلبان آزمایشی ارشد شرکت «جاستین پینز» در کاکپیت قرار گرفته است. البته این یک پرواز نمادین و بسیار کوتاه بود و برای ایمنی، VX4 ارتفاع بسیار کمی از سطح زمین داشت.

در آزمایش‌های بعدی اما هواگرد با سرعت‌های پایین در ارتفاع‌های زیر 15 متر به پرواز درخواهد آمد و سپس با تغییر به سمت پرواز افقی، با سرعت‌های بیشتر و ارتفاع‌های بالاتری (بین 1500 تا 3 هزار متر) حرکت خواهد کرد. البته انتظار می‌رود این‌ها پروازهایی بدون سرنشین و با کنترل از راه دور باشند. ورتیکال آئرواسپیس قصد دارد تا سال 2025 گواهینامهٔ پرواز VX4 را دریافت کند و به یکی از پیشتازان تجاری‌سازی تاکسی‌های هوایی عمودپرواز برای جابجایی‌های درون و برون‌شهری تبدیل شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.