ایرباس در حال توسعه هواپیمای سلول سوختی هیدروژنی است
به عنوان بخشی از تلاشهای ایرباس به منظور تولید ناوگان هوایی بدون آلایندگی تا سال 2035، این شرکت مشهور توسعه قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی برای هواپیمای خود را اعلام کرده است.
برخلاف رولزرویس که اخیراً اعلام کرد پیشرانه جت جدیدش مستقیماً هیدروژن را خواهد سوزاند، هواپیماهای ایرباس درست همانند خودروهای سلول سوختی از پیشرانه برقی استفاده خواهند کرد و تنها ماده حاصله نیز آب خواهد بود. این قوای محرکه نهایتاً راه خود را به هواپیماهای تجاری پیدا خواهد کرد. این هواپیماها خواهند توانست تا 100 نفر را در فاصله حدود 1700 کیلومتری جابجا کنند.
ایرباس به دنبال تست این پیشرانه تا اواسط دهه جاری میلادی و روی هواپیمای سلول سوختی A380 MSN1 است. این شرکت میگوید در حال حاضر هواپیمای موردبحث را برای حمل تانکهای هیدروژن مایع اصلاح کرده است. البته به نظر میرسد این تکنولوژی برای هواپیماهای منطقهای کوچکتر که بجای پیشرانههای جت از پرههای کارا استفاده میکنند توسعه یافته است. همانطور که در رندرها دیده میشود پیشرانه پره دار و سلول سوخت برای تست در A380 نصب شدهاند و ضرورتاً یک قوای محرکه کامل برای هواپیمایی بزرگ نیستند. یکی از مدیران ارشد ایرباس میگوید:
قوای محرکه سلول سوختی راهحلی بالقوه برای کمک به تحقق اهداف بدون آلایندگی ایرباس هستند و ما روی توسعه و تست این تکنولوژی تمرکز کردهایم تا ببینیم آیا قابلیت استفاده در سال 2035 را دارد یا خیر
ایرباس به جزئیات بیشتری اشاره نکرده اما قوای محرکه سلول سوختی در خودروها کاملاً شناخته شدهاند. البته اگر تولید سوخت و تبدیل آن به برق را در نظر بگیرید، این قوای محرکه راندمان کمتری نسبت به خودروهای برقی دارند اما خودروهای هیدروژنی شعاع حرکتی بیشتری داشته و زمان شارژ آنها بسیار کمتر است. همین مورد آخر برای هواپیماها امری ضروری خواهد بود.
همانطور که گفته شد رولزرویس نیز تست موفقیتآمیز پیشرانه جت خود که بهصورت مستقیم از هیدروژن را استفاده میکرد اعلام کرده است. این تکنولوژی نیز میتواند راهحلی برای حملونقل هوایی آینده باشد. این شرکت از پیشرانه رولزرویس AE 2100-A برای تستها استفاده کرده است و از نظر تئوری میتوان آن را برای هواپیماهای بزرگ در نظر گرفت. البته هنوز هم چالشهای بزرگی پیش روی توسعهدهندگان وجود دارد. برای مثال هیدروژن را باید تحتفشار نگه داشت و وزن آن نیز در مقایسه با سوخت عادی هواپیماها بیشتر خواهد بود. البته هیدروژن هنوز هم به عنوان یک گزینه برای حملونقل آینده مطرح است مخصوصاً اینکه تکنولوژی باتری همچنان وزن بالایی برای هواپیماها دارد مگر اینکه برای پروازهای بسیار کوتاه بکار گرفته شود.