تولید بوئینگ 747، اسطوره صنعت هوانوردی پس از 54 سال خاتمه یافت
بوئینگ فصل مهمی در تاریخ هوانوردی را بست. این شرکت اعلام کرده که ساخت آخرین فروند 747 را در تأسیسات خود در واشنگتن به پایان رسانده است. تولید این هواپیمای دوطبقه در سال 1967 آغاز شد و تأثیر بسیار مهمی بر سفرهای هوایی گذاشت. 747 که اولین هواپیمای دو راهرویی محسوب میشد، بسیار بزرگتر از اکثر هواپیماهایی بود که در اواخر دههٔ 60 در فرودگاهها دیده میشدند. این غول پرنده همچنین باعث کاهش ترافیک در فرودگاههای سراسر جهان شد. 747 میتوانست در بالاترین ظرفیت خود بیش از 500 مسافر را حمل کند درحالیکه مدل قدیمی بوئینگ 707 ظرفیت حمل تنها حدود 200 نفر را داشت.
به همین دلیل، برای 747 تقاضای زیادی پدید آمد. شرکت هواپیمایی Pan Am اولین نمونههای این غول پهنپیکر را دریافت کرد و به آسمان فرستاد و سپس بهسرعت سفارشات خرید از سوی سازمانهای دولتی و خطوط هوایی مختلف جهان به سمت بوئینگ سرازیر شد. این شرکت نهایتاً 1,574 فروند از 747 تولید کرد که برای چنین هواپیمای بزرگی رقم بسیار بالایی است. برای مقایسه، ایرباس پیش از آنکه به تولید مدل ناموفق A380 در سال 2021 پایان دهد، تنها 251 فروند از آن تولید کرد.
آخرین فروند هواپیمای غولپیکر بوئینگ یک 747-8F باری است که بجای حمل مسافر به جابجایی بار میپردازد. این هواپیما حدود 76 متر طول و ظرفیت حمل 133 تن را دارد. شرکت اطلس ایر در نیویورک در سال 2023 آخرین 747 را تحویل و بلافاصله آن را به کار خواهد گرفت. در دنیای خودروها، آخرین دستگاه مدلهای نمادین اغلب راهی موزه میشوند اما در دنیای هوانوردی داستان متفاوت است زیرا یک هواپیما بسیار گرانتر از یک خودرو بوده و نگهداری آن در یک موزه نیز بسیار دشوارتر خواهد بود. بااینحال، هنوز هم تا سالها مسافران میتوانند با 747 سفر کنند زیرا همچنان بیش از 400 فروند از این هواپیما در حال خدمت هستند که 27 فروند آنها متعلق به شرکت لوفتهانزا است.