رکورد جدید برای بزرگ ترین هواپیمای جهان استراتولانچ ROC
اسکیلد کامپوزیتس استراتولانچ که با نام ROC و طول بال 117 متر شناخته میشود، به عنوان بزرگ ترین هواپیمای جهان موفق به ثبت رکورد تازه برای پرواز مداوم شده است.
پس از پایان جنگ جهانی دوم، شوروی سابق پروژههای متعدد برای ساخت هواپیماهای غولپیکر را آغاز کرد. تقریبا تمام طرحهای ساخت این کشور، به تولید انبوه و مرحلهی تجاریسازی نرسید. آنتونوف 124 معروف به کندور (Condor) که در سال 1982 رونمایی شد، از معدود ابرهواپیماهای شوروی محسوب میشود که به تعداد 55 نسخه تولید داشت و رکورد حمل بار ۱۷۱۲۱۹ کیلوگرم را ثبت کرد. یک مدل ویژه و بزرگتر از آنتونوف 124 با کد 225 و نام ماریا (An-225 Mriya) نیز سال 1988 ساخته شد که سال 2022 در اوکراین، طی حملات نظامی روسیه، از بین رفت.
از دیدگاه تجاری، بوئینگ 747 و ایرباس 380، موفقترین هواپیماهای غولپیکر جهان هستند که البته غالبا برای حمل مسافر استفاده میشوند. بزرگترین هواپیماهای باربری درحال استفاده توسط نهادهای مختلف امریکا، شامل بوئینگ 747 دریملیفتر، لاکهید C5 گلکسی و سوپرگابی (محصول مشترک ایرباس و ایرواسپیس لاینز) هستند.
پروژهی خبرساز شرکت اسکیلد کامپوزیتس (Scaled Composites) امریکا با نام 351 استراتولانچ (Model 351 Stratolaunch)، سال 2019 معرفی شد. این طرح، یک هواپیمای دوقلو با 6 موتور مشابه پیشرانههای بوئینگ 747 را شامل میشود. فاصلهی نوک بالهای استراتولانچ، 117/3 متر و طول بدنه (دماغه تا دم) 73 است.
برای استراتولانچ، موتور PW4056 ساخت پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney) استفاده میشود که هرکدام، 252/4 هزار نیوتنمتر گشتاور دارند. وزن خالص هواپیما، 340 تن و توان حمل بار در حدود 250 تن اعلام شده است. با این شرایط، استراتولانچ میتواند هنگام بلند شدن از زمین، مجموع وزن 590 تن (Max takeoff weight) داشته باشد.
نهایت سرعت استراتولانچ ROC، حدود 850 کیلومتر برساعت است. این هواپیما میتواند بارهای سنگین را تا مسافت 1900 کیلومتر حمل کند. درحالت عادی و فاقد بار، سوخت کافی برای پرواز تا فاصلهی 4600 کیلومتر فراهم شده است.
روز 26 دیماه 1401، جدیدترین آزمایش روی استراتولانچ با 6 ساعت پرواز مداوم برفراز ارتفاع ۶۸۶۰ متر صحرای موهاوه، انجام شد. این هواپیمای غول پیکر، پیشتر توانسته بود ارتفاع 8200 متر نیز ثبت کند.
یکی از مهمترین اهداف ساخت ROC، کمک به پرواز هواپیمای هایپرسونیک Talon-A است. شرکت اسکیلد کامپوزیتس با پروژهی تالون تلاش میکند هواپیمای خودران مسافربری با وزن 2700 کیلوگرم و سرعت 6 تا 8 ماخ (معادل 6,100 تا 8,600 کیلومتر برساعت) بسازد. چنانچهی Talon-A به مرحلهی تولید تجاری و سودآوری برسد، نسخهی بزرگتر (Talon-Z) نیز ساخته خواهد شد.