هلیکوپتر هیبریدی آرک لینکس P9 با شعاع حرکتی 1300 کیلومتر معرفی شد
شرکت بریتانیایی آرک آیرو سیستمز از هلیکوپتر جدید و هیبریدی خود که میتواند با یکبار سوختگیری مسافت 1300 کیلومتری را طی کند و حداکثر سرعت 370 کیلومتر در ساعت داشته باشد رونمایی کرد.
آرک که سابقاً با نام سامد آیرو اسپیس شناخته میشد به دنبال تولید محصولی با هزینهها و آلایندگی پایین بوده و هلیکوپتر جدید لینکس P9 میخواهد با مشخصات قابلتوجه خود رقبای موجود را از نظر شعاع حرکتی، سرعت و هزینههای عملیاتی شکست دهد. این محصول جدید به نوعی یک ترکیب از هواپیما، هلیکوپتر و ژیروپلن بوده و در حالت بدون بار 1930 کیلوگرم وزن دارد. کابین نهنفره آرک لینکس P9 به وضوح وضعیت یک هلیکوپتر را به نمایش میگذارد اما بال اصلی آن طول 12.6 متری داشته و در بخش عقب نیز یک جفت بال با طول 2 متر دیده میشود.
روتور بالایی بزرگ هلیکوپتر هیبریدی آرک 13 متر طول داشته ولی با روتور دمی جفت نشده است. از این لحاظ با وسیلهای شبیه ژیروپلن روبرو هستیم اما ژیروپلن ها از روتورهای بالایی بدون قدرت استفاده میکنند. هلیکوپتر هیبریدی آرک لینکس P9 از پیشرانه برقی برای چرخش روتور استفاده میکند و سرعت کافی برای پرواز و فرود عمودی را نیز فراهم خواهد کرد. برای مقایسه باید گفت ژیروپلن ها معمولاً نیازمند سرعت برای بلند شدن از سطح زمین هستند. زمانی که هلیکوپتر یاد شده از زمین بلند شود و سرعت بگیرد بال های تعبیه شده 90 درصد کار را بر عهده خواهند گرفت و از سرعت روتور کاسته خواهد شد. این امر باعث کاهش درگ شده و کموبیش نیروی بالابرنده نامتقارن تولیدی توسط هلیکوپترها را حذف میکند. به همین خاطر هلیکوپتر هیبریدی آرک لینکس P9 میتواند حداکثر سرعت کروز 370 کیلومتر در ساعت داشته باشد. تنها یک هلیکوپتر سنتی به نام یورو کوپتر AS365 دوفین و برخی محصولات خاص و سطح بالا همچون سیکور اسکای X2 سریعتر از P9 هستند.
شاید روتور بالایی P9 برقی باشد اما پرهها از پیشرانههای توربوی 496 اسب بخاری نیرو میگیرند. آرک میگوید این پیشرانهها با سوخت هوانوردی پایدار کار میکنند و حتی میتوان از قوای محرکه هیدروژنی نیز در آینده استفاده کرد. سوختهای هیدروکربنی شاید در آینده هوانوردی جایگاهی نداشته باشند اما ابعاد و سرعت لینکس P9 باعث میشود مناسب مسیرهای منطقهای باشد چراکه در حالت استاندارد و با استفاده از 600 کیلوگرم سوخت شعاع حرکتی 950 کیلومتری خواهد داشت. در صورت استفاده از باک سوخت بزرگتر شعاع حرکتی میتواند به 1300 کیلومتر برسد.
برای مقایسه باید گفت هلیکوپتر نهنفره سیکور اسکای S-92 با سرعت کروز 280 کیلومتر در ساعت پرواز کرده و شعاع حرکتی 1014 کیلومتری دارد. البته هلیکوپتر S-92 با خود 2333 کیلوگرم سوخت حمل میکند تا به این شعاع حرکتی برسد که 3.9 برابر بیشتر از سوخت موردنیاز آرک است. البته وزن سیکور اسکای نیز بیش از چهار برابر هلیکوپتر هیبریدی آرک خواهد بود. از نظر هزینهها نیز آرک میگوید هلیکوپتر جدیدش در هر ساعت پرواز هزینهای حدود 505 دلاری خواهد داشت که حدود 40 درصد کمتر از هزینه هلیکوپترهای قابلمقایسه است. طراحی هلیکوپتر جدید آرک مزیتهایی دارد. برای مثال روتور بالایی آن میتواند شبیه چتر نجات عمل کند و زمانی که قوای محرکه از کار بیفتد روتور بالایی فرود ایمنی را ایجاد خواهد کرد. همچنین چنین طراحیای باعث میشود با قوانین کنونی نیز تأییدیههای لازم را بگیرد و نیازی به گذراندن فرایندهای تأییدیه هواپیماهای عمودپرواز و برقی جدید نداشته باشد. به همین خاطر مسیر اخذ تأییدیه و دردسرهای آن کوتاهتر و کمتر خواهد بود.