بوئینگ 2707، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع‌تر و بزرگ‌تر از کنکورد باشد

سه‌شنبه 24 بهمن 1402 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
Boeing-2707-1
بوئینگ در دههٔ 60 قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریع‌تر و بزرگ‌تر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد.
تبلیغات

20 سال پس از بازنشستگی کنکورد، حرف‌های زیادی در مورد احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت مطرح است. تاکنون جانشین‌های مختلفی برای کنکورد دیده‌ایم که توسط شرکت‌های خصوصی و همین‌طور ناسا ساخته شده‌اند اما در همان دوران فعالیت کنکورد، برنامهٔ توسعهٔ جت مسافربری مافوق صوتی در جریان بود که خیلی‌ها از آن بی‌خبر هستند.

بوئینگ هرچند این روزها به خاطر نگرانی‌های ایمنی در مورد 737 مکس لطمه دیده است اما همچنان یک از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوافضای دنیا محسوب می‌شود. این شرکت در دههٔ 60 کار روی توسعهٔ رقیبی برای کنکورد را آغاز کرد. این هواپیما که بوئینگ 2707 نام داشت، می‌خواست با مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از ویژگی‌های فنی، بازار کنکورد را بگیرد. ابتدا قرار بود در این هواپیما از بال متحرک استفاده شود اما به دلیل اندازه و وزن بالای این سیستم، تیم توسعه مجبور شد سراغ بال دلتای معمولی برود. بوئینگ برای این هواپیمای مافوق صوت چهار موتور توربوجت جنرال الکتریک را در نظر گرفته بود که زیر دم نصب می‌شدند و هرکدام 280 کیلو نیوتن نیروی رانش تولید می‌کردند.

هدف اصلی بوئینگ این بود که 2707 را بسیار بزرگ‌تر از کنکورد بسازد زیرا یکی از دلایل استقبال پایین از کنکورد ظرف مسافر محدود تنها 100 نفری آن بود. هواپیمای بوئینگ اما برای حمل 250 تا 300 مسافر طراحی شده بود و بنابراین می‌توانست بازدهی بالاتر و سوددهی بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از برتری‌های این هواپیما نسبت به کنکورد، سرعت بیشتر بود. هواپیمای بوئینگ می‌توانست به حداکثر سرعتی در حدود 2.7 ماخ یا 3330 کیلومتر دست پیدا کند درحالی‌که این رقم برای رقیب فرانسوی بریتانیایی کمتر از 2200 کیلومتر بر ساعت بود؛ بنابراین، همه‌چیز برای 2707 خیلی خوب به نظر می‌رسید اما بعداً مشکلات یکی‌یکی نمایان شدند.

در ابتدا، بوئینگ 2707 با همان چالشی روبرو بود که کنکورد تجربه می‌کرد یعنی سروصدای بسیار زیاد. این صدا آن‌قدر بلند بود که برخی کشورها پرواز کنکورد را در آسمان خود ممنوع کردند. این ممنوعیت‌ها مشکل بزرگی برای جت‌های تجاری محسوب می‌شد زیرا باید مسیر پرواز خود را تغییر می‌دادند تا کشورهایی که ممنوعیت پرواز داشتند را دور بزنند و این به معنای هزینه‌های بیشتر و تولید آلایندگی بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش هزینه‌ها و نبود بازار مشخص هم دیگر مشکلاتی بودند که بر سر راه پروژهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوت بوئینگ قرار داشتند.

به همین دلیل، درحالی‌که بیش از یک میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ این پروژه هزینه شده بود، در سال 1971 دولت ایالات‌متحده برنامهٔ بوئینگ 2707 را لغو کرد. با لغو این پروژه، بوئینگ تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را روی 747 بگذارد که در همان سال‌ها در دست توسعه بود و اولین پرواز خود را در فوریهٔ 1969 انجام داد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.