اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

پنج‌شنبه 3 اسفند 1402 - 10:35
مطالعه 3 دقیقه
C919-7
هواپیمای مسافربری چینی کوماک C919 با پرواز در نمایشگاه هوایی سنگاپور، برای اولین بار در خارج از چین به نمایش درآمده است.
تبلیغات

هواپیمای مسافربری کوماک C919 ساخت چین که خود را رقیب تازهٔ ایرباس و بوئینگ غربی می‌داند، با پرواز در نمایشگاه هوایی سنگاپور 2024، برای اولین بار در خارج از چین به نمایش درآمده است. این جت تک راهرو که توسط شرکت دولتی هواپیمای تجاری چین یا به‌طور مخفف Comac ساخته شده است، نماد برجسته‌ای از استراتژی پکن برای کاهش اتکا به سازندگان خارجی است.

C919 که ظرفیت حمل حدود 200 مسافر را دارد، در ماه می 2023 اولین پرواز تجاری خود را انجام داد. این هواپیما فعلاً فقط گواهینامهٔ حمل مسافر در چین را دارد و با شرکت هواپیمایی شرقی چین پرواز می‌کند. در نمایشگاه هوایی سنگاپور، شرکت هواپیمایی دولتی چینی تبت ایرلانز 40 فروند از C919 به‌علاوهٔ 10 جت کوچک‌تر منطقه‌ای ARJ21 که آن‌هم ساخت شرکت کوماک است را سفارش داد.

این هواپیمای مسافربری چینی به‌وضوح از قصد رقابت با ایرباس و بوئینگ خبر داده است. اولین نمایش C919 در خارج از چین در حالی صورت گرفته که بوئینگ دوباره درگیر مشکلات 737 مکس شده است. ماه گذشته، بخشی از بدنهٔ کابین یک فروند 737 مکس 9 از خطوط هوایی آلاسکا حین پرواز در ایالات‌متحده کنده شد. هرچند این هواپیما فرود اضطراری انجام داد و به هیچ‌کدام از 177 سرنشین آن آسیبی نرسید اما پس‌ازاین اتفاق، ادارهٔ هوانوردی فدرال ایالات‌متحده دستور ممنوعیت موقت پرواز بیش از 170 فروند بوئینگ 737 مکس 9 را صادر کرد.

در حال حاضر، تنها تعداد انگشت‌شماری از کشورها اقدام به ساخت هواپیماهای مسافربری می‌کنند زیرا موانع بسیار زیادی برای ورود به این صنعت وجود دارد. این کار به سطح بالایی از تخصص فنی و همین‌طور سرمایه و منابع زیادی نیاز دارد. بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، توسعه و ساخت C919 حدود 49 میلیارد دلار هزینه داشته است. این هواپیما در دسامبر گذشته طی یک پرواز نمایشی به بندر ویکتوریا در هنگ‌کنگ، اولین سفر خود به خارج از سرزمین اصلی چین را انجام داد.

بااین‌حال، به گفتهٔ کارشناسان هوانوردی، افزایش تنش‌ها بین پکن و واشنگتن یافتن بازار در غرب برای C919 را دشوار خواهد کرد. همچنین این هواپیما هنوز توسط سازمان‌های هوانوردی آمریکایی و اروپایی تأیید نشده است که یک نقطه‌ضعف بزرگ محسوب می‌شود. البته C919 با امکان پرواز بین 5 تا 6 ساعت، برای سفرهای منطقه‌ای گزینه‌ای عالی خواهد بود و می‌تواند نظر کشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و آسیای مرکزی که از لحاظ سیاسی به چین نزدیک هستند را جلب کند. به عقیدهٔ کارشناسان، C919 می‌تواند به یک رقیب کوچک تبدیل شود اما در لیگ ایرباس و بوئینگ نخواهد بود.

سال گذشته، شرکت هواپیمایی اندونزیایی ترنس‌نوزیا با خرید هواپیمای چینی ARJ21 که ظرفیت حمل کمتر از 100 مسافر را دارد، به اولین مشتری خارجی کوماک تبدیل شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.