آیا آرورا سریعترین هواپیمای تاریخ و جانشین شاتل خواهد بود؟
«داون آیرو اسپیس» نام شرکتی است که کار خود را از سال 2017 در دو کشور هلند و زلاندنو کار خود را آغاز کرده است و میخواهد به یکی از خدماتدهندگان صنعت فضانوردی تبدیل شود. این مجموعه تاکنون روی فناوری پیشرانههایی فضاپیما و پرتابهای فضایی کار کرده است و قصد دارد با طرحی تازه، یک هواپیمای راکتی را توسعه دهد که بتواند چندین مرتبه در روز به ماموریتهای فضانوردی بپردازد.
داون آیرو اسپیس برای رسیدن به هدف خود برنامه «مارک 2» پروژه «آرورا» را کلید زده که از عمر آن سه سال میگذرد و حال به مرحلهای تازه رسیده است. هواپیمای این شرکت هماکنون موفق شده تا مجوز پرواز با سرعت نامحدود و در ارتفاع 24.4 هزار متری را دریافت کند. این چراغ سبز که حرکت هواپیمای آرورا را به مزر هوایی زلاندنو محدود میکند، میتواند در آینده به تمام بشریت کمک کند و در تمام کشورها استفاده شود.
پروژه آرورا در سال 2024 جدیتر دنبال شد تا اینکه شرکت داون تصمیم گرفت برای تست آن از پیشرانههای راکتی استفاده کند. پرواز آزمایشی پرنده این شرکت در مرز هوایی زلاندنو روی بررسی و آزمایش سیستمهای و تواناییهای پرنده انجام شد و عاری از فاکتور سرعت و ارتفاع بود. پیشرانه نیروبخش این هواپیما، یک راکت هیدروژن پروکسید و کروزن بود که دسترسی به سرعت 370 کیلومتر بر ساعت را در ارتفاع 2,700 متری برای آرورا ممکن میکند. شرکت داون با موفقیت در تستهای اولیه و اطمینان از عملکرد درست سیستمهای داخلی و ارتباطی هواپیمایش، آماده است تا آزمایش سرعت و ارتفاع خود را آغاز کند.
شاید برایتان سوال شود که آرورا دقیقا چیست؟ یک هواپیما که با سرعت زیادی پرواز میکند یا یک راکت فضایی؟ شاید هیچکدام! آرورا عملا یک پهپاد است که بدون هیچ خلبانی پرواز میکند و مانند هواپیماهای متداول پرواز میکند و برای آغاز حرکت، به منطقه پرتاب متداول در حرکت راکتها نیازی ندارد. سازنده معتقد است با آمادهسازی این هواپیما، میتواند با سرعتی بیشتر از هر هواپیمای دیگری چون SR-71 بلکبرد، محموله خود را به فضا ببرد. حداکثر سرعت هواپیمای جاسوسی بلکبرد برابر 3,529.6 کیلومتر بر ساعت است و میتواند در ارتفاع 25,929 متری از سطح دریا پرواز کند.
هر چند داون هنوز حداکثر سرعت آرورا را اعلام نکرده است اما اطمینان دارد که میتواند بلکبرد را شکست دهد و از خط کارمن، خط جداکننده اتمسفر زمین از فضا، گذر کند. داون هماکنون آماده است تا برای رسیدن به این اهداف، محله بعدی آزمایشهایش را در سه ماه آینده آغاز کند. هدف اصلی در این فاز، دستیابی به سرعت ماخ 1.1 یعنی 1,258 کیلومتر بر ساعت است در ارتفاع 21,336 متری است. آرورا با موفقیت در این مرحله میتواند به نخستین پرنده خصوصی جهان تبدیلشود که دیوار صوتی را میشکند.
داون میخواهد برای اطمینان از کاربردی بودن پروژهاش، آن را روزی دو بار به پرواز در بیاورد. با اتمام برنامه مارک 2، برنامه مارک 3 آغاز میشود و آرورا را برای حمل بیشاز هزار کیلوگرم بار بر فراز مداری نزدیک به سطح زمین آماده میکند. داون محصول خود را با عنوان «سریعترین هواپیمای راکتی چندبار مصرف» خطاب میکند و میگوید که میتواند به نیازهای گوناگونی چون تحقیقات میکروجاذبه، مشاهدات فضایی زمین، حمل ماهواره به مدار زمین و... قابل استفاده خواهد بود. البته که گزینههای نظامی هم سر میز این شرکت هستند.
داون ایرو اسپیس هنوز سخنی از زمان بهرهبرداری نهایی از آرورا به میان نیاورده است اما مطمئنا با نزدیک شدن به هدف خود، رسانهها را مطلع خواهد کرد. نظر شما درباره این هواپیمای راکتی چیست؟ آیا حملونقل آینده زمین بهجای جادهها بر فراز آسمانها خواهد بود؟