ویلیام بوئینگ؛ مردی که صنعت هوانوردی را برای همیشه متحول کرد

دوشنبه 21 آبان 1403 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
WILLIAM BOEING 2
در جدیدترین مقاله بخش هوانوردی پدال به تاریخچه زندگی ویلیام بوئینگ به عنوان یکی از مشهورترین چهره‌های صنعت هوایی می‌پردازیم.
تبلیغات

سفرهای هوایی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مدرن تبدیل شده و هر روزه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا با هواپیماها به مقاصد مختلف سفر می‌کنند. در این بین، بوئینگ یکی از مشهورترین شرکت‌هایی است که به خاطر تلاش‌های زیاد در صنعت هوانوردی شناخته شده است. بوئینگ نه تنها در دنیای هواپیماهای تجاری بلکه در بخش نظامی نیز حضور پررنگی دارد و حتی در زمینه تولید هلیکوپتر هم فعالیت کرده است. در پشت‌صحنه موفقیت‌های چشمگیر بوئینگ مردی حضور داشته که تاریخ‌ساز شده است. او کسی نیست جز ویلیام ادوارد بوئینگ...

همچنین بخوانید: 10 هواپیمای نمادین جهان که باید با آن‌ها آشنا شوید

کمپانی بوئینگ که نام خود را از مؤسسش گرفته اولین بار در سال 1916 فعالیت‌های خود را شروع کرد هرچند تاریخچه آن به مدت‌ها قبل‌تر بازمی‌گردد. ویلیام بوئینگ در دیترویت میشیگان به دنیا آمد و پدر و مادرش ویلهلم و ماری بودند. ویلهلم به خاطر فعالیت‌های خود در صنایع مختلف از جمله صنعت چوب ثروت زیادی به دست آورده بود. او همچنین در صنایع فولاد نیز حضور داشت و سهامدار شرکت بیمه استاندارد لایف نیز بود. متأسفانه ویلهلم بوئینگ به خاطر ابتلا به آنفولانزا و زمانی که ویلیام فقط 8 سال سن داشت جان خود را از دست داد.

با اینکه ویلیام می‌توانست با تکیه بر ثروت قابل‌توجه خانواده خود زندگی کند اما برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت و در اوایل قرن بیستم به آمریکا بازگشت و اولین کسب‌وکار خود یعنی شرکت گرینوود تیمبر را راه‌اندازی کرد. البته بوئینگ همانند هر تاجر و کمال‌گرایی اهداف بزرگ‌تری در سر داشت و می‌خواست به آسمان‌ها برسد. در سال 1915 بود که فرصت برای ویلیام بوئینگ مهیا شد تا دنیای هوانوردی برای همیشه تغییر کند. او در مدرسه پرواز گلن مارتین در لس‌آنجلس کالیفرنیا ثبت‌نام کرد تا پرواز را یاد بگیرد و به همین خاطر نیز یک هواپیمای مدل TA را خریداری نمود. بوئینگ نه تنها به یاد گرفتن پرواز علاقه داشت بلکه به شدت تحت تأثیر جنبه‌های فنی پرواز قرار گرفته بود.

با این تفاسیر، او به همراه جورج کانراد وسترولت و تیمی از مهندسان، اولین هواپیمای بوئینگ یعنی B&W را ساختند. از اینجا بود که داستان واقعی بوئینگ شروع شد. اگرچه وسترولت در سال 1916 بوئینگ را ترک کرد اما خود ویلیام چندین دهه در این شرکت حضور داشت و کسب‌وکار خود را گسترش داد. او در جنگ جهانی اول در لیست ذخیره نیروی دریایی آمریکا حضور داشت و محصولاتی غیر مرتبط با صنعت هوانوردی را عرضه کرد تا در جنگ جهانی اول سوددهی داشته باشد. بوئینگ ناگهان وارد کسب‌وکار لوازم‌خانگی، قایق و... شد و درعین‌حال تجارت چوب خودش را نیز ادامه داد. او با سرمایه خود حقوق کارکنان را نیز پرداخت می‌کرد. یکی از مثال‌های استفاده از ثروت بوئینگ برای پیشبرد منافع شرکت به وثیقه 500 هزار دلاری برای کمک به امضای قرارداد پست هوایی مربوط می‌شود.

ویلیام بوئینگ علاقه شدیدی به دنیای هوانوردی داشت و همین پشتکار و علاقه در نهایت جواب داد. او توانست ویژگی‌های برجسته مرتبط با هواپیماها را معرفی کند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان تولید هواپیماهای مدل C و قایق‌های پرنده HS-2L برای نیروی دریایی آمریکا دانست. در همان زمان جنگ جهانی اول، او توسعه هواپیماهای GA-2، مدل 21 و PW-9 را ادامه داد. در نیمه دوم دهه 20 میلادی، بوئینگ موفقیت‌های زیادی را با معرفی هواپیمای مسافربری مدل 40A به دست آورد. این هواپیما بجای پیشرانه آب‌خنک استاندارد در آن دوران از پیشرانه هوا خنک استفاده می‌کرد و بنابراین وزن کمتری داشت و می‌توانست محموله‌های بیشتری را حمل کند. همچنین احتمال خرابی این هواپیما کمتر بود زیرا پیشرانه‌های آب‌خنک در آن دوران قابلیت اطمینان خوبی نداشتند.

این نوآوری به بوئینگ کمک کرد تا بتواند قرارداد پست هوایی یاد شده را به دست آورد. کسب‌وکار بوئینگ در سال 1929 گسترش یافت و چندین ایرلاین و سازنده را زیر چتر خود گرفت. تا دهه 30 میلادی بی‌شک ویلیام بوئینگ مردی برجسته بود. شرکت کوچکی که او و جورج وسترولت چند سال قبل تأسیس کرده بودند رشد کرده و به یک غول تجاری در آمریکا و سراسر دنیا بدل شده بود؛ اما همین عوامل باعث شد بوئینگ کم‌کم قربانی سیاست‌های تجاری شود.

در سال 1934 و بر اساس قوانین ضد انحصاری آمریکا، بوئینگ بخش اعظم دارایی‌های هوانوردی خود را واگذار کرد. به همین خاطر ویلیام تصمیم گرفت از پست خود به عنوان رئیس کمپانی استعفا داده و سهام خود را در سال 1934 بفروشد. در همان سال ویلیام بوئینگ مدال دنیل گاگنهایم را به خاطر دستاوردهای خود در صنعت هوانوردی به دست آورد. با وجود ناامیدی از انحلال شرکت‌های خود در آن دوران، بوئینگ در جنگ جهانی دوم حضوری نه چندان پررنگ داشت و از تجربه خود برای مشاوره به مقامات استفاده کرد تا تولید هواپیماها افزایش یابد.

کمپانی بوئینگ در مجموع حدود 100 هزار فروند هواپیما در جنگ جهانی دوم تولید کرد که این رقم حدود 28 درصد کل تولید هواپیمای آمریکا بود. البته بوئینگ روی دیگر بخش‌های زندگی خود نیز تمرکز داشت و چندین سرمایه‌گذاری را انجام داد. او تا دهه 50 میلادی در کسب‌وکار چوب فعال بود. ویلیام بوئینگ در 28 سپتامبر 1956 از دنیا رفت هرچند تأثیر او روی صنعت هوانوردی را نمی‌توان نادیده گرفت. با اینکه ویلیام بوئینگ امروز زنده نیست تا بتواند موفقیت‌های چشمگیر شرکتی که بنا نهاده را ببیند اما تأثیر و تعهد او بر خلاقیت و نوآوری برای همه واضح و مشخص است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.