بزرگ‌ترین هواپیمای جهان در نمایشگاه هوایی پاریس 2025 رونمایی می‌شود

پنج‌شنبه 15 خرداد 1404 - 14:33
مطالعه 3 دقیقه
Radia-WindRunner-1
نمایشگاه هوایی پاریس 2025 میزبان ویندرانر، بزرگ‌ترین هواپیمای باری جهان با طول 108 متر خواهد بود که برای حمل توربین‌های بادی و مأموریت‌های نظامی...
تبلیغات

نمایشگاه هوایی پاریس 2025 میزبان ویندرانر، بزرگ‌ترین هواپیمای باری جهان با طول 108 متر خواهد بود که برای حمل توربین‌های بادی و مأموریت‌های نظامی طراحی شده است.

نمایشگاه هوایی پاریس، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای هوانوردی جهان، از 16 ژوئن 2025 برابر با 26 خرداد 1404 در فرودگاه پاریس برگزار می‌شود. این نمایشگاه هرساله میزبان نوآوری‌ها و محصولات جدید صنعت هوانوردی است اما امسال همه نگاه‌ها به هواپیمای باری ویندرانر (WindRunner) معطوف شده است؛ هواپیمایی که عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای جهان از نظر طول و حجم را به خود اختصاص خواهد داد.

هواپیمای ویندرانر با طول 108 متر، از هواپیمای افسانه‌ای آنتونوف An-225 با طول 84 متر پیشی گرفته است. محفظه بار این هواپیما ظرفیت عظیم 7700 مترمکعب را ارائه می‌دهد که در مقایسه با ایرباس بلوگا XL با ظرفیت 2200 مترمکعب، بسیار چشمگیر است. اگرچه مشخصات اولیه ظرفیت 8200 مترمکعب را نشان می‌داد، اما حتی با اعداد اعلامی جدید هم ویندرانر همچنان در صدر قرار دارد. این هواپیما توسط شرکت رادیا طراحی شده که حدود 9 سال پیش توسط متخصصانی از MIT و بوئینگ تأسیس شد. ویندرانر در ابتدا برای حمل تیغه‌های توربین بادی با طول 105 متر طراحی شده بود اما اکنون توجه صنایع هوانوردی را به خود جلب کرده و برای حمل ماهواره‌ها و خودروهای زرهی با حداکثر وزن 72 تن نیز در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی دقیق این هواپیما هنوز به‌طور کامل منتشر نشده است، اما می‌دانیم که از چهار موتور استفاده خواهد کرد که امکان پرواز در ارتفاع 12,500 متری و طی مسافت 2 هزار کیلومتر را فراهم می‌کنند. سرعت این هواپیما به 740 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و عرض بال‌های آن 80 متر است. یکی از ویژگی‌های برجسته ویندرانر، توانایی برخاستن و فرود روی سطوح ناهموار مانند باندهای خاکی فشرده با طول 1800 متر است. این ویژگی که ریشه در هدف اولیه حمل توربین‌های بادی در مناطق دورافتاده دارد، این هواپیما را برای مأموریت‌های امدادی در بلایای طبیعی و کاربردهای نظامی ایده‌آل می‌کند. در ماه می 2025، شرکت رادیا با فرماندهی ترابری ایالات‌متحده توافقی برای بررسی امکان استفاده از ویندرانر به‌عنوان گزینه‌ای تجاری برای پشتیبانی از نیازهای لجستیکی و ترابری وزارت دفاع آمریکا امضا کرد. این توافق شامل بررسی لجستیک عملیاتی، مدیریت بار و سازگاری باندهای فرود برای مأموریت‌های مختلف است.

شرکت رادیا برای توسعه ویندرانر با چندین شرکت معتبر همکاری کرده است. شرکت اسپانیایی Aciturri Aeronáutica، متخصص در ساخت سازه‌های کامپوزیتی، مسئولیت ساخت سازه دم هواپیما را بر عهده دارد. شرکت برزیلی Akaer Engenharia طراحی کابین تحت‌فشار و یکپارچه‌سازی سیستم‌های کلیدی را انجام می‌دهد. Astronautics Corporation of America از ویسکانسین آمریکا، توسعه و یکپارچه‌سازی سیستم‌های اویونیک را بر عهده گرفته است. شرکت بریتانیایی Element Materials Technology سیستم سوخت را طراحی می‌کند و شرکت آمریکایی Ingenium Technologies سیستم کنترل بالابر بالا را طراحی خواهد کرد.

هرچند مشخص نیست که ویندرانر در نمایشگاه پاریس به‌صورت کاملاً عملیاتی یا در مقیاس واقعی نمایش داده خواهد شد، اما حضور این غول آسمانی قطعاً توجه بازدیدکنندگان را جلب خواهد کرد. انتظار می‌رود که در این رویداد جزئیات بیشتری، شاید حتی نام سازنده موتورهای این هواپیما، اعلام شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.