مصرف سوخت بوئینگ ۷۴۷ در هر صد کیلومتر چند لیتر است؟

دوشنبه 19 خرداد 1404 - 05:38
مطالعه 4 دقیقه
Boeing-747-2
آیا تاکنون فکر کرده‌اید که یک هواپیمای مسافربری بزرگ مثل بوئینگ 747 در هر صد کیلومتر چقدر سوخت مصرف می‌کند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.
تبلیغات

بوئینگ 747 با چهار موتور خود مقادیر عظیمی سوخت مصرف می‌کند. این هواپیمای پهن پیکر، در هر ثانیه 4 لیتر سوخت مصرف می‌کند که معادل 13,250 لیتر در هر ساعت است. بنابراین، اگر 747 با سرعت کروز خود که 930 کیلومتر بر ساعت است در حال حرکت باشد، هر 3.8 ثانیه یک کیلومتر را طی میکند. طی کردن یک کیلومتر به 14 لیتر بنزین نیاز دارد و درنتیجه، یک 747 در هر صد کیلومتر بین 1,300 تا 1,400 لیتر سوخت مصرف می‌کند. اگر یک بوئینگ 747-400 را در نظر بگیریم که 364 مسافر را در کلاس‌های بیزنس و اکونومی حمل می‌کند و این تعداد صندلی را در محاسبه مصرف سوخت به ازای هر مسافر در نظر بگیریم، هر مسافر حدود 3.6 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. در مقابل، اگر میانگین مصرف سوخت یک خودرو را 6 لیتر در هر صد کیلومتر در نظر بگیریم، اگر یک خودرو دو سرنشین داشته باشد، به ازای هر نفر 3 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می‌شود. این نشان می‌دهد که سفر با 747 در مقایسه با خودرویی که دو یا چند سرنشین دارد سوخت بیشتری مصرف می‌کند اما از خودروی تک سرنشین کم‌مصرف‌تر است.

البته در این مقایسه یک تفاوت بزرگ وجود دارد زیرا 747 باید از زمین بلند شود درحالی‌که این موضوع برای خودرو یا قطار مطرح نیست. بلند شدن سوخت‌برترین بخش هر پرواز است زیرا هواپیما باید در سنگین‌ترین حالت خود به سرعت لازم برسد و سپس به ارتفاع کروز صعود کند. میزان دقیق مصرف سوخت در هنگام بلند شدن به‌شدت به وزن هواپیما در حداکثر وزن برخاست بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی، حدود 19 هزار لیتر سوخت برای این مرحله نیاز است. برای تأمین نیاز این مصرف بالا، بوئینگ 747 می‌تواند مقدار زیادی سوخت حمل کند. مدل اولیه 747 قادر به حمل 183 هزار لیتر سوخت بود اما مدل‌های بعدی مثل 747-8 این رقم به 239 هزار لیتر افزایش یافت.

این حجم عظیم سوخت در بال‌های هواپیما ذخیره می‌شود. بوئینگ 747 در هر بال دو مخزن سوخت اصلی دارد که با مخازن ذخیره اضافی در بخش‌های بیرونی بال‌ها و مخازن مرکزی بال همراه است. سوخت هواپیماها در بال‌ها ذخیره می‌شود تا فضای بدنه برای بار آزاد شود. مخازن اصلی سوخت معمولاً ابتدا پر می‌شوند و سوخت اضافی موردنیاز برای پرواز به مخزن مرکزی بال منتقل می‌شود. در نگاه اول، مصرف سوخت بالای هواپیمایی مثل 747 ممکن است نشان‌دهنده آسیب زیست‌محیطی زیادی باشد اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا ادعا می‌کند که سوخت جت به ازای هر لیتر 2.5 کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که نزدیک به 2.3 کیلوگرم گاز گلخانه‌ای تولیدشده از سوزاندن یک لیتر بنزین در خودرو است.

یکی از دلایل مصرف بالای سوخت بوئینگ 747 که آسیب زیست‌محیطی بیشتری ایجاد می‌کند، قدیمی بودن بدنه آن است. این هواپیما اولین بار در سال 1970 معرفی شد و طی این 50 سال فناوری جت‌های مسافربری بسیار پیشرفت کرده است. علاوه بر این، هواپیماهای مدرن بسیار سبک‌تر از 747 هستند و برای بلند شدن به سوخت کمتری نیاز دارند. هواپیماهای پهن‌پیکر قرن بیست‌ویکم، به‌ویژه هواپیماهای دوموتوره، به دلیل فناوری مدرن بسیار کارآمدتر هستند و سوخت کمتری مصرف می‌کنند. بااین‌حال، چون تعداد مسافران کمتری نسبت به 747 غول‌پیکر حمل می‌کنند، لزوماً مصرف سوخت به ازای هر مسافر بهتری ندارند.

ایرباس A350 که در سال 2015 معرفی شد و اولین هواپیمای ایرباس بود که عمدتاً با پلیمرهای تقویت‌شده با فیبر کربن ساخته شد، ساعتی 10,220 لیتر سوخت یا 2.8 لیتر در ثانیه مصرف می‌کند. با سرعت کروز 900 کیلومتر بر ساعت، این هواپیما هر 4 ثانیه یک کیلومتر را طی می‌کند و مصرف سوخت کروز آن 1,130 لیتر در هر صد کیلومتر است. ایرباس A350-1000 با 238 صندلی در چهار کلاس، مصرف سوخت به ازای هر مسافر 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر را ارائه می‌دهد که از 747 قدیمی بیشتر است. بوئینگ 787 نیز که در سال 2011 معرفی شد، ساعتی 10,980 لیتر سوخت مصرف می‌کند و سرعت کروز آن 900 کیلومتر در ساعت است. درنتیجه، این هواپیما به ازای هر 100 کیلومتر 1,220 لیتر سوخت می‌سوزاند. بوئینگ 787-9 هم با 236 صندلی در سه کلاس، مثل A350 برای هر مسافر 5.2 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.