چرا بوئینگ پس از 70 سال همچنان از الگوی نامگذاری 7X7 استفاده میکند؟
ریشه نامگذاری 7X7
این نامگذاری مختص بوئینگ، است. این شرکت در طول تاریخ خود از اعداد سهرقمی برای محصولاتش استفاده کرده است؛ مثلاً هواپیماهای ملخی 300 و 400 و موشکها مثل 600 ولی سری 700 فقط به برای هواپیماهای جت تجاری اختصاص یافت؛ اما الگوی "7X7" از کجا آمد؟ این موضوع به اولین جت تجاری بوئینگ، یعنی 707، بازمیگردد که در سال 1957 برای اولین بار پرواز کرد. این هواپیما میتوانست 700 نامیده شود اما بوئینگ عدد 7 را به انتهای آن افزود. شاید این نام روانتر بود، اما برای مهندسان، 707 معنای خاصی دارد. این عدد سه رقم اول سینوس و کسینوس زاویه 45 درجه را نشان میدهد، چیزی که هر مهندس با آن آشنا است. این شاید به یکی از نوآوریهای 707 یعنی طراحی بالهای زاویهدار اشاره دارد که بهجای عمود بودن، نسبت به بدنه زاویه داشتند. البته زاویه بالها درواقع 35 درجه بود، نه 45!
تثبیت الگوی 7X7
عصر جتها آسمان را تسخیر کرد و نشانهای از تحولات عظیم فناوری در جهان بود. بوئینگ 707 به نمادی از این دوره تبدیل شد و جایگاهی فرهنگی یافت. با این محبوبیت عظیم، بوئینگ متوجه شد که 7X7 حالا به یک نماد تبدیل شده است. هواپیمای بعدی بوئینگ، نسخهای از 707 به نام 720 بود که برای پروازهای کوتاهتر و باندهای کوچکتر طراحی شد اما وقتی بوئینگ دومین جت کاملاً جدید خود را در سال 1963 معرفی کرد، آن را 727 نامید که ترکیبی از دو نام قبلی بود. پسازآن، این الگو با مدلهای 737، 747 و 757 تثبیت شد و تا جدیدترین هواپیمای بوئینگ یعنی 787 ادامه یافت. این الگو حالا مترادف با بوئینگ است و پس از نزدیک به ۷۰ سال، این شرکت از آن فاصله نگرفته است. تغییر این الگو شوکی فرهنگی در دنیای هوانوردی خواهد بود اما شاید این اتفاق روزی رخ دهد.
آینده نامگذاری 7X7
جدیدترین هواپیمای تجاری کاملاً جدید بوئینگ، 787 در سال 2009 پرواز کرد. از آن زمان، شرکت بیشتر روی توسعه نسخههای پیشرفتهتر از هواپیماهای قدیمیتر مانند 737 مکس و 777X تمرکز کرده که هر دو با مشکلاتی مواجه بودهاند. بوئینگ همچنین مدتی است که پروژه هواپیمای میان سایز جدیدی با کد NMA را در دست دارد که جایگزین 757 و 767 خواهد شد؛ این هواپیما بهاحتمالزیاد 797 نامیده خواهد شد؛ اما پسازآن، بوئینگ به پایان ارقام این الگو خواهد رسید؛ بنابراین، احتمالاً بوئینگ درنهایت باید این الگوی نامگذاری را کنار بگذارد. بااینحال، ازآنجاکه NMA هنوز طراحی نشده و توسعه هواپیماها معمولاً دههها طول میکشد، تا آن زمان راه درازی در پیش است.