پایان ۴۱ سال خدمت در آسمان؛ پیرترین ایرباس فعال جهان در ایران بازنشسته شد

چهارشنبه 5 شهریور 1404 - 08:00
مطالعه 2 دقیقه
ایرباس A300 ایران ایر
پیرترین ایرباس فعال جهان که برای ایران ایر پرواز می‌کرد، پس از ۴۱ سال خدمت و ثبت رکوردهای شگفت‌انگیز، برای همیشه بازنشسته شد.
تبلیغات

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، پیرترین هواپیمای ایرباس فعال در جهان را پس از بیش از چهار دهه خدمت بازنشسته کرد. این هواپیمای مدل A300B4 با کد ثبتی EP-IBG، آخرین پرواز خود را در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ از جده به مقصد اصفهان انجام داد و به داستانی پرفرازونشیب از استقامت و مهندسی پایان داد. این غول آهنی در طول عمر خود نزدیک به ۷۲ هزار ساعت پرواز و بیش از ۲۵ هزار چرخه فرود و برخاست را به ثبت رساند؛ رکوردی که بیشتر برای هواپیماهای باریک‌پیکر با پروازهای کوتاه متداول است.

دلیل عمر طولانی این هواپیما مانند بسیاری دیگر از هواپیماهای ناوگان ایران، به تحریم‌هایی بازمی‌گردد که دسترسی کشورمان به هواپیماهای جدید را محدود کرده است. درنتیجه، ایران ایر با تکیه بر دانش فنی مهندسان خود، عمر مفید هواپیماهای قدیمی را بسیار فراتر از استانداردهای جهانی افزایش داد و EP-IBG به نمادی از این چالش و توانمندی تبدیل شد. این ایرباس A300 اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۴ انجام داد و در دسامبر ۱۹۸۶ (آذر ۱۳۶۵) رسماً وارد خدمت شد. این هواپیما پیش از پیوستن به ناوگان هما در سال ۲۰۰۹، برای شرکت‌های هواپیمایی در فنلاند، ترکیه و بریتانیا پرواز کرده بود. این هواپیما با ظرفیت ۲۵۴ مسافر، سال‌ها یکی از ستون‌های اصلی پروازهای منطقه‌ای ایران ایر بود.

ایرباس A300 که در دهه ۷۰ معرفی شد، اولین هواپیمای پهن‌پیکر دوموتوره جهان بود و نقشی کلیدی در تبدیل ایرباس به یک غول هواپیماسازی ایفا کرد. با وجود بازنشستگی این نمونه، ایران ایر همچنان چندین فروند ایرباس A300-600R با میانگین سنی بیش از ۳۲ سال در ناوگان خود دارد که نشان‌دهنده چالش مداوم این شرکت با ناوگان فرسوده است. بازنشستگی این هواپیمای رکورددار، پایانی بر یک فصل مهم در تاریخ هوانوردی ایران است و بار دیگر چالش‌های ناشی از تحریم‌ها بر صنعت هوایی کشور را برجسته می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.