بازگشت به هواپیماهای ملخی با نسل جدید موتور جت اوپن فن

یک‌شنبه 16 شهریور 1404 - 11:00
مطالعه 2 دقیقه
موتور جت جدید فن باز CFM
نسل جدید موتورهای جت با طراحی انقلابی اوپن فن در راه هستند. این فناوری می‌تواند مصرف سوخت و آلودگی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.
تبلیغات

دنیای هوانوردی در آستانهٔ یک انقلاب بزرگ قرار گرفته است؛ انقلابی که نه در طراحی بدنه که در قلب تپندهٔ هواپیماها یعنی موتورها رخ می‌دهد. نسل جدیدی از موتورها با عنون اوپن فن (Open Fan) یا روتور باز که توسط شرکت‌های بزرگی مانند CFM International (همکاری مشترک جنرال الکتریک و سفران) در قالب برنامه RISE (نوآوری انقلابی برای موتورهای پایدار) در حال توسعه است، وعده داده تا با کاهش چشمگیر مصرف سوخت و آلایندگی، آینده پروازهای مسافری را از نو بنویسد. این فناوری در زمانی مطرح می‌شود که صنعت هوانوردی با فشارهای اقتصادی و محیط‌زیستی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در طراحی جدید، کاور بزرگ دور فن‌های جلوی موتور جت حذف می‌شود و پره‌های بسیار بزرگ و بدون کاور، حجم بسیار بیشتری از هوا را به اطراف هسته مرکزی موتور هدایت می‌کنند. این کار باعث افزایش چشمگیر بهره‌وری و کاهش شدید مصرف سوخت می‌شود. در حقیقت، برنامهٔ RISE متعلق به CFM، هدف جسورانهٔ کاهش بیش از ۲۰ درصدی مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن در مقایسه با بهینه‌ترین موتورهای امروزی را دنبال می‌کند. این موتورها نه‌تنها با سوخت‌های معمول که با سوخت‌های پایدار هوانوردی و حتی هیدروژن نیز سازگار خواهند بود که گامی بزرگ به سوی هوانوردی سبز محسوب می‌شود.

البته این فناوری بدون چالش نیست. بزرگ‌ترین نگرانی‌ها مربوط به ایمنی پره‌های بدون پوشش و میزان صدای تولیدی آن‌هاست. بااین‌حال، مهندسان با استفاده از مواد کامپوزیتی پیشرفته و طراحی‌های آیرودینامیکی پیچیده در حال رفع این موانع هستند. انتظار می‌رود این موتورهای انقلابی در اواسط دهه ۲۰۳۰ میلادی به آسمان راه پیدا کنند و نسل بعدی هواپیماهای تک‌راهرو را به‌پیش برانند؛ هواپیماهایی که پروازهای ما را کم‌هزینه‌تر، کم‌صداتر و پاک‌تر از همیشه خواهند کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.