پهپاد باربری کاوازاکی، تحول در هوانوردی بدون خلبان با سرعت بالا
دنیای پهپادهای باری در آستانهٔ یک تحول بزرگ قرار دارد. شرکت هوافضای بلغاری درونامیکس با پهپاد خود به نام قوی سیاه که برای حمل بارهای سنگین در مسافتهای طولانی طراحی شده، گامی بلند بهسوی آینده برداشته است. این پهپاد که بهتازگی مجوز پرواز در اتحادیه اروپا را دریافت کرده، با همکاری کاوازاکی به پیشرانههایی جدید و بهینهتر مجهز خواهد شد تا مفهوم تحویل سریعالسیر را بازتعریف کند. برخلاف پهپادهای عمودپرواز (eVTOL) که برای تحویل بستههای کوچک در مسیرهای کوتاه شهری شناخته میشوند، قوی سیاه با الهام از ونهای بزرگ جادهای ساخته شده است. این پهپاد با بالهای ثابت و طراحی ساده اما کارآمد خود، میتواند بارهای حیاتی را در مسافتهایی طولانی و با سرعتی که سرویسهای سنتی از آن عاجزند، جابجا کند.
قوی سیاه با طول ۸ متر و فاصلهٔ دو سر بال ۱۶ متر، بدنهای از پلیمرهای تقویتشده با فیبر کربن دارد که توسط شرکت آلمانی Evonik Industries تولید شده است. این پهپاد قادر است ۳۵۰ کیلوگرم بار را با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تا مسافت ۲۵۰۰ کیلومتر حمل کند. این برد به معنای پوشش مسافتی معادل پرواز از تهران به استانبول با یکبار سوختگیری است. مدلهای اولیه از پیشرانهٔ توربوشارژ Rotax 915 با قدرت ۱۴۰ اسب بخار استفاده میکردند اما نقطهٔ عطف این پروژه، همکاری استراتژیک با کاوازاکی برای توسعهٔ نسل جدید پیشرانهها است. این همکاری قرار است به کاهش چشمگیر مصرف سوخت، افزایش ظرفیت حمل بار و کاهش آلایندگی تا ۶۰ درصد منجر شود. مهمتر از آن، درونامیکس ادعا میکند هزینههای عملیاتی این پهپاد با پیشرانههای جدید کاوازاکی ۵۰ درصد ارزانتر از سیستمهای موجود در هواپیماهای سبک خواهد بود.
کنستانتین رنگلوف، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری درونامیکس، این همکاری را گامی مهم در فناوری هوانوردی بدون سرنشین توصیف میکند:
این همکاری استراتژیک با کاوازاکی موتورز، گامی مهم روبهجلو در فناوری هوانوردی بدون سرنشین است. ما تنها در حال استفاده از موتورهای پیستونی پیشرفتهٔ کاوازاکی نیستیم، بلکه برای شکل دادن به آیندهٔ عملکرد هواپیماها با یکدیگر همکاری میکنیم. این یک افتخار بزرگ برای ما است.
هیروشی توموموری، مدیر اجرایی و مدیر گروه سیستمهای هوانوردی در کاوازاکی نیز این همکاری را یک نقطهٔ عطف هیجانانگیز خواند:
با ترکیب تخصص دیرینهٔ ما در توسعهٔ موتور با فناوری پهپادی پیشگامانهٔ درونامیکس، قصد داریم سیستمهای پیشرانهای را ارائه دهیم که عملکرد و پایداری را در هواپیماهای بدون سرنشین و هوانوردی عمومی بازتعریف میکنند.
پهپاد قوی سیاه اولین پرواز آزمایشی موفق خود را در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۲ (۲۵ می ۲۰۲۳) از فرودگاه بالچیک در شرق بلغارستان انجام داد. با توجه به اینکه مواد فیبر کربن مورداستفاده در بدنهٔ این پهپاد از ژاپن تأمین میشود، درونامیکس در حال بررسی تأسیس یک کارخانهٔ تولیدی در این کشور است تا بتواند خدمات خود را در آسیا، خاورمیانه، اروپا و درنهایت آمریکای شمالی گسترش دهد. هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای شروع رسمی خدمات تجاری اعلام نشده است اما با دریافت گواهینامههای لازم، به نظر میرسد بهزودی ناوگانی از قوهای سیاه آسمان حملونقل جهانی را تسخیر خواهند کرد.