معرفی سیکورسکی U-Hawk، تبدیل بلک هاوک به هلیکوپتر تمام خودران

پنج‌شنبه 24 مهر 1404 - 09:00
مطالعه 3 دقیقه
سیکورسکی U-Hawk بلک‌هاوک بدون سرنشین
سیکورسکی از هلیکوپتر U-Hawk رونمایی کرده که اولین بلک‌هاوک تمام خودران و بدون کابین محسوب می‌شود و با هوش مصنوعی پرواز می‌کند.
تبلیغات

شرکت سیکورسکی از جدیدترین دستاورد خود در عرصهٔ هوانوردی نظامی با نام U-Hawk رونمایی کرده که اولین هلیکوپتر بلک هاوک تمام خودران جهان است. این پرندهٔ انقلابی که درواقع یک هلیکوپتر UH-60L اصلاح‌شده است، با حذف کامل کابین خلبان، عصر جدیدی را در مأموریت‌های لجستیکی و پشتیبانی هوایی آغاز می‌کند. این پروژه شگفت‌انگیز از ایده تا واقعیت تنها در ده ماه به ثمر نشسته است. مهندسان سیکورسکی با جایگزین کردن کابین خلبان با درهای تاشوی بزرگ و یک سطح شیب‌دار در قسمت جلو، نه‌تنها چهرهٔ آشنای بلک‌هاوک را دگرگون کرده‌اند، بلکه ۲۵ درصد فضای بار بیشتری نسبت به مدل‌های استاندارد فراهم آورده‌اند.

این پرندهٔ بدون سرنشین به سامانهٔ خودران پیشرفته‌ای به نام MATRIX مجهز شده که با معماری پرواز با سیم ادغام شده است. این فناوری به U-Hawk اجازه می‌دهد تا تمام مراحل پرواز، از روشن شدن تا فرود و خاموشی را به‌صورت کاملاً مستقل و تنها با چند دستور از طریق یک تبلت انجام دهد. اپراتور زمینی به‌سادگی پارامترهای مأموریت را تعیین می‌کند و سیستم به‌طور خودکار بهترین مسیر پروازی را طراحی و اجرا می‌کند. این طراحی جدید، انعطاف‌پذیری بی‌سابقه‌ای را برای U-Hawk به ارمغان آورده است. فضای بار بزرگ‌تر شده امکان حمل محموله‌های طویل‌تر مانند موشک، بارگیری خودروهای زمینی بدون سرنشین (UGV) از طریق سطح شیب‌دار جلو، یا حمل تا چهار کانتینر استاندارد نظامی (دو برابر ظرفیت یک UH-60L) را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، U-Hawk می‌تواند به یک پایگاه پرنده برای آزادسازی دسته‌ای از پهپادهای شناسایی یا تهاجمی تبدیل شود. توانایی‌های U-Hawk به فضای داخلی آن محدود نمی‌شود. این هلیکوپتر همچنان قادر است تا ۴ تن بار را با قلاب خارجی خود حمل کند. برد پروازی آن به حدود 3 هزار کیلومتر می‌رسد و می‌تواند تا ۱۴ ساعت بدون سوخت‌گیری در آسمان باقی بماند؛ قابلیتی که آن را برای مأموریت‌های طولانی در مناطق پرخطر ایده‌آل می‌سازد.

به گفته ایگور چرپینسکی، مدیر نوآوری‌های سیکورسکی، U-Hawk با بهره‌گیری از اشتراکات فنی با ناوگان موجود بلک‌هاوک، یک گزینهٔ بسیار مقرون‌به‌صرفه است و ماهیت بدون سرنشین آن هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. آزمایش‌های پروازی این هلیکوپتر برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده و در صورت موفقیت، این فناوری می‌تواند برای تبدیل صدها فروند بلک‌هاوک موجود در سراسر جهان به کار گرفته شود. رونمایی از U-Hawk تنها معرفی یک محصول جدید نیست؛ بلکه بیانیه‌ای قدرتمند در مورد آیندهٔ میدان نبرد است و هلیکوپتر افسانه‌ای بلک‌هاوک که دهه‌ها نماد قدرت و جابه‌جایی نیرو در ارتش‌های جهان بوده را به یک شبح بدون سرنشین تبدیل می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.