سرمایهگذاری بزرگ ارتش آمریکا برای مدرنسازی هلیکوپتر افسانهای شینوک
ارتش ایالاتمتحده با امضای قراردادی به ارزش ۴۶۱ میلیون دلار با شرکت بوئینگ، سفارش ساخت ۹ فروند دیگر از هلیکوپترهای ترابری سنگین CH-47F شینوک Block II را نهایی کرد. این قرارداد، تعداد کل شینوکهای مدرنشدهٔ تحت ساخت را به ۱۸ فروند میرساند و گامی مهم در جهت نوسازی ناوگان هلیکوپترهای ترابری ارتش آمریکا محسوب میشود؛ ناوگانی که هدف نهایی آن، ارتقای ۴۶۵ فروند شینوک به این استاندارد جدید است. شینوک، با طراحی نامتعارف و دو روتور پشت سر هم، بیش از ۶۰ سال است که آسمانهای جهان را درمینوردد و بهعنوان ستون فقرات عملیاتهای ترابری سنگین برای ارتش آمریکا و حدود ۲۰ کشور متحد آن خدمت میکند؛ اما برای پاسخ به نیازهای میدانی نبرد مدرن، بوئینگ از سال ۲۰۱۸ پروژهٔ ارتقای گستردهای با نام Block II را آغاز کرد. اولین فروند از این هلیکوپترهای ارتقاءیافته در تابستان سال گذشته به ارتش تحویل داده شد.
ارتقای Block II یک بازنگری جامع در این هلیکوپتر افسانهای است. در مرکز این تغییرات، دو موتور توربوشفت T55 ساخت هانیول قرار دارند که قدرت هرکدام به ۴,۷۷۷ اسب بخار افزایش یافته است. این بهینهسازی، ظرفیت حمل بار هلیکوپتر را به ۱۲,۵۶۵ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن را با ۱,۸۰۰ کیلوگرم افزایش، به ۲۴,۵۰۰ کیلوگرم رسانده است. این اسب بارکش پرنده اکنون میتواند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و در ارتفاع خیرهکننده ۶,۱۰۰ متری به عملیات بپردازد که از بسیاری از هلیکوپترهای همردهٔ خود بالاتر است. علاوه بر پیشرانه، بوئینگ بدنهٔ هلیکوپتر را نیز برای افزایش مقاومت تقویت کرده و سیستم سوخترسانی را برای کاهش هزینهها و افزایش برد، بازطراحی کرده است.
درون کابین، شینوک Block II به یک سیستم مدیریت پرواز کاملاً دیجیتال و یکپارچه مجهز شده است. همچنین قابلیت نصب مخازن سوخت اضافی برای افزایش برد یا تجهیزات لازم برای سوختگیری هوایی را دارد؛ اما شاید جذابترین ویژگی شینوک، توانایی آن در انجام فرودهای قلهای باشد. به لطف نداشتن روتور دم، این هلیکوپتر میتواند بخش انتهایی خود را روی سطوح بسیار کوچک مانند لبهٔ صخرهها یا پشتبامها فرود آورد درحالیکه بخش جلویی آن همچنان در هوا معلق است؛ قابلیتی که آن را برای عملیات در مناطق صعبالعبور کوهستانی بیرقیب میکند. با این بهروزرسانیها، ارتش آمریکا قصد دارد عمر خدمت شینوک را حداقل برای ۴۰ سال دیگر تمدید کند. اگر این هدف محقق شود، شینوک پس از بمبافکن B-52، دومین پرندهٔ تاریخ خواهد بود که یک قرن پس از تولید اولیه، همچنان در حال خدمت باقی میماند.