صنایع هوایی

اولین بالگرد ایرباس با سوخت 100 درصد سبز پرواز کرد

ایرباس برای اولین بار به هوانوردی سبز دست پیدا کرد. بالگرد H225 این شرکت برای اولین بار توانست با سوخت ۱۰۰ درصد سبز تهیه شده از منابع پایدار SAF به پرواز درآید و ۲ پیشرانه سافران ماکیلا آن نیازی به سوخت‌های سنتی نداشته باشند. این سوخت پایدار معمولاً از مشتقات بیومس شامل چربی‌ها، روغن‌ها و گریس‌های اضافی به دست می‌آیند. تست اخیر این بالگرد بخشی از سیاست ایرباس در دستیابی به تأییدیه ۱۰۰ درصدی سوخت سبز و پایدار تا سال ۲۰۳۰ بوده و این شرکت می‌خواهد چنین چیزی را هم در بخش هواپیماهای تجاری و هم در بخش بالگردها کسب کند. ایرباس به دنبال کاهش ۵۰ درصدی آلایندگی دی‌اکسید کربن تولیدی توسط بالگردها بوده و البته می‌خواهد این هدف تأثیر منفی روی پرفورمنس پروازی آن‌ها نداشته باشد.

ایرباس قبلاً نیز تست‌هایی با سوخت‌های سبز و پایدار انجام داده بود که شامل پرواز H225 با سوخت ۱۰۰ درصد سبز برای یک پیشرانه بود. همچنین جامبو جت A380 نیز در مارس ۲۰۲۲ یک پرواز با این سوخت بکار رفته در یک پیشرانه انجام داد. هدف از این تست‌های پروازی نه تنها نمایش توانایی‌های پیشرانه‌های ایرباس در استفاده از چنین سوخت‌هایی بدون تغییرات بوده بلکه ایرباس می‌خواهد تأثیرات سوخت‌های جدید روی سیستم‌های هواپیماهای خود را نیز بررسی کند. در آینده تست‌های دیگری نیز با روش‌های مختلف، سوخت‌های متفاوت و روی بالگردهای متنوع انجام خواهد شد.

سوخت‌های سبز و پایدار برای کاهش ۷۵ درصدی آلایندگی دی‌اکسید کربن صنعت هوانوردی تا سال ۲۰۵۰ بکار می‌روند و عموماً از استرهای هیدراته و اسیدهای چرب HEFA به دست می‌آیند. مواد خام موردنیاز برای تولید چنین سوخت‌های شامل چربی‌ها، روغن‌ها و گریس‌های زائد خواهد بود. چنین موادی را می‌توان در ضایعات کشاورزی و گازها دید. یکی از مزیت‌های سوخت‌های سبز و پایدار این است که مشخصات مشابهی با سوخت‌های فسیلی دارند و بدون نیاز به تغییرات بنیادین در پیشرانه‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این امر منجر به کاهش حداکثر ۸۵ درصدی آلایندگی دی‌اکسید کربن یک هواپیما در طول عمر خود خواهد شد. استفان توم از مدیر ارشد ایرباس می‌گوید:

این پرواز با سوخت سبز و پایدار که در دو پیشرانه H225 بکار رفته بود دستاوردی مهم برای صنعت بالگرد سازی است. تست موردبحث یک مرحله جدید در دستیابی به تأییدیه استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت‌های سبز در بالگردهای ایرباس به شمار می‌رود و ما می‌توانیم با آن شاهد کاهش چشمگیر دی‌اکسید کربن تولیدی باشیم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    عالی شد. واقعا این قدم بسیار بزرگیه. در کنار خودرو ها

    موافقم 8
    مخالفم 2
  2. new reventon

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    شاید باورتون و باورم نشه ولی ایرباس در زمینه هواپیماهای مسافربری به طرز قابل توجهی از بویینگ بهتره.که دلیلشم استفاده ایرباس از موتورهای رولزرویس هستش که از جنرال داینامیک بهترن. یه مدت پیش بود که ایالات متحده خواهان 240! هواپیمای سوخترسان بود که ایرباس برنده شد. ولی بویینگ به کنگره شکایت کرد که این با منافع ملی در تضاده و باز قراردادو دادن به بویینگ. فقط فک کنم لاکهید مارتین هم اومد تو پروژه که تو بهینه سازی موتور کمک کنه

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. نوید AJ

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      جالب بود.

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا