صنایع هوایی

کشتی هوایی ایرلندر، غول پرنده‌ای برای سفرهای گردشگری به نقاط دور

کشتی هوایی ایرلندر ۱۰ که کارآمدترین هواگرد بزرگ جهان توصیف شده، برای سفرهای گردشگری به مناطق دورافتاده‌ای مثل قطب شمال آماده می‌شود.

کشتی‌های هوایی وسایل نقلیهٔ پرندهٔ بسیار بزرگی بودند که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفتند اما بعداً هم به خاطر حوادثی مثل سقوط هیندنبرگ و همین‌طور پیشرفت هواپیماها، کنار گذاشته شدند. طی سال‌های اخیر اما که توسعهٔ وسایل نقلیهٔ کم‌آلاینده مطرح شده است، کشتی‌های هوایی دوباره موردتوجه قرار گرفته‌اند. این وسایل می‌توانند برای اهداف مختلفی مورداستفاده قرار گیرند اما مهم‌ترین کاربرد آن‌ها در زمینهٔ گردشگری خواهد بود. کشتی‌های هوایی مثل ایرلندر ۱۰ قصد دارند عصر جدیدی از سفرهای تفریحی را آغاز کنند.

یک شرکت گردشگری فرانسوی بنام گرند اسپیس روی این هواگرد عجیب و عظیم‌الجثه سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت تصمیم گرفته است این هواگرد آینده‌نگرانه را به ناوگان کنونی قایق‌های کوچک خود اضافه کند. ایرلندر ۱۰ از طریق همکاری با شرکت بریتانیایی HAV توسعه پیدا کرده و ساخت آن چهار سال طول کشیده است. این شرکت بریتانیایی پس از چندین سال تغییرات و موانع مختلف، سرانجام در مسیر درست قرار گرفته و آماده است تا تولید ایرلندر ۱۰ را طی سال جاری آغاز کند.

یکی از ویژگی‌های ایرلندر ۱۰ که آن را برای سفرهای طبیعت‌گردی مناسب می‌کند، قابلیت تطبیق‌پذیری بالا با وجود اندازهٔ بسیار بزرگ است. این کشتی هوایی بزرگ به زیرساخت خاصی نیاز ندارد و می‌تواند روی هر سطح صافی مثل آب و یخ نشست‌وبرخاست انجام دهد. این قابلیت ارزشمندی برای سفر به مناطق چالش‌برانگیزی محسوب می‌شود که برای هواپیماها یا قایق‌ها غیرقابل‌دسترس است؛ بنابراین، سفر به مناطقی مثل قطب شمال با این کشتی هوایی تجربهٔ واقعاً منحصربه‌فردی خواهد بود. این وسیله رنگ سفرهای تفریحی لوکس را به سبز تغییر خواهد داد.

این کشتی هوایی غول‌پیکر ۹۲ متر طول و ۲۶ متر ارتفاع دارد که آن را به بزرگ‌ترین وسیلهٔ نقلیهٔ هوایی حال حاضر جهان تبدیل کرده است. برای مقایسه، ایرباس A380 به‌عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان ۷۲.۷ متر طول و ۲۴.۱ متر ارتفاع دارد. با وجود این اندازهٔ عظیم، ایرلندر ۱۰ برای حمل تنها ۱۰۰ مسافر یا ۱۱ تن بار طراحی شده است. پتانسیل بالای این هواگرد حتی نظر BAE سیستمز (شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیا) را هم برای استفاده‌های نظامی دفاعی جلب کرده است.

برخلاف هواپیماهای معمول، این غول پرنده از چهار پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توربودیزل استفاده می‌کند که هرکدام ۳۲۵ اسب بخار قدرت دارند. وزن این وسیله حدود ۲۰ تن است و سرعت کروز آن حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. ایرلندر ۱۰ همچنین می‌تواند با هر بار سوخت‌گیری تا ۷۵۰ کیلومتر را طی کند. مخازن بزرگ این کشتی هوایی هم با گاز هلیوم پر می‌شود که سبک‌تر از هوا بوده و ایرلندر ۱۰ را به آسمان می‌برد.

هرچند HAV در حال آماده شدن برای آغاز تولید ایرلندر ۱۰ طی سال جاری است اما هنوز چند سال طول می‌کشد تا این هواگرد منحصربه‌فرد بتواند سفرهای طبیعت‌گردی خود را آغاز کند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، گرند اسپیس امیدوار است بتواند تا سال ۲۰۲۸ سفرهای گردشگری به قطب شمال را با این کشتی هوایی آغاز کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1285 ديدگاه)

    یا خدا! غول آسمونیه واسه خودش

    موافقم 23
    مخالفم 3
  2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2504 ديدگاه)

    سرعت پایین برای گردشگری و تماشای طبیعت نکته مثبت هست، ضمن اینکه آلودگی صوتی ناچیزی داره

    موافقم 46
    مخالفم 2
  3. ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    یه سوال اینا هم مثل بادکنک هستن؟
    سوزن بزنی بهش میترکه ؟
    چیز باحالیه🤔🤔🤔

    موافقم 9
    مخالفم 5
  4. همایون

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (637 ديدگاه)

    ولی برد ۷۵۰ کیلومتر واسه سفر هوایی واقعا ناچیز و کمه مخصوصا که قصد دارن به سفرهای گردشگری برن که تو اون مناطق زیرساخت سوختگیری موجود نیست

    موافقم 25
    مخالفم 0
  5. Anti Tesla

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (888 ديدگاه)

    دوران این کشتی هوایی ها تموم شده.

    موافقم 11
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2471 ديدگاه)

      خود متن داره میگه، به تازگی دوباره محبوب شده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    خیلی ترسناکه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. Piero Ferrari

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    سرعت کم باعث کمتر مصرف کردن سوخت میشه ولی ای کاش صفحه خورشیدی روش بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو جنگ جهانی نازی ها ازین استفاده میکردن فکر کنم زیادم آتیش میگرفت

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. Hadi

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    تو قطب شمال هر 750 کیلومتر جایی برای سوخت گیری هست مگه
    اگه محفظه هلیومش از مشما ساخته شده باشه حتی با تیر ساچمه ای تفنگ بادی سوراخ میشه
    منطقی اینه که بیشتر بدرد تفریح و گردشگری بخوره و اگه هزینش از هواپیما کمتر باشه برای سفرهای بین شهری تو ایران هم بدرد میخوره
    مثلا تهران تا کیش رو 10 ساعته میشه رفت

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. Taha Ayoobi

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2471 ديدگاه)

    از بعضی کامنت ها فهمیدم محفظه های گازش مثل بادکنک میمونه انگار
    خب الان یعنی به هیچی بنده رسما
    بعد قطب شمال هم میخواد بره؟ 😂

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. کارشناس

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (58 ديدگاه)

      جنس پوسته ش از مواد کامپوزیتی و کولار ایناس و ضخیمه
      محفظه گازش چند قسمتیه

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2471 ديدگاه)

        آها

        موافقم 1
        مخالفم 0
  11. حسین دهمرد

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2467 ديدگاه)

    جنس بدنه ش چیه؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا