صنایع هوایی

مقایسه هواپیماهای باری بوئینگ دریم‌لیفتر و ایرباس بلوگا XL، کدام بزرگ‌تر است؟

بوئینگ دریم‌لیفتر و ایرباس بلوگا XL هردو هواپیماهای باری بزرگی هستند که برای حمل قطعات هواپیماهای مسافربری ساخته شده‌اند.

ساخت یک هواپیمای مسافربری اصلاً کار آسانی نیست زیرا هر هواپیما از قطعات بی‌شماری تشکیل شده که ساخت همهٔ آن‌ها در یک مکان غیرممکن است. به همین دلیل، در ساخت هواپیماها، چندین شرکت از سراسر جهان مشارکت می‌کنند. درحالی‌که بیشتر قطعات کوچک هواپیماها با استفاده از کانتینرها به محل مونتاژ نهایی فرستاده می‌شوند، مثل کارخانهٔ بوئینگ در چارلستون یا کارخانه‌های ایرباس در تولوز و هامبورگ، برخی قطعات آن‌قدر بزرگ هستند که در یک کانتینر ۱۲ متری جا نمی‌شوند. این یعنی برای حمل قطعات عظیمی مثل بال‌های ایرباس A350 یا قسمت‌هایی از بوئینگ ۷۸۷، به وسیلهٔ نقلیهٔ ویژه‌ای نیاز خواهد بود. به همین دلیل، هردو شرکت ایرباس و بوئینگ تصمیم گرفتند برای حمل این قطعات بزرگ، هواپیماهای باری ویژه‌ای بسازند. در ادامه نگاهی به این دو هواپیمای باری خواهیم انداخت و آن‌ها را باهم مقایسه خواهیم کرد.

بوئینگ دریم‌لیفتر

یکی از اولین هواپیماهای باری بزرگ، گاپی باردار (Pregnant Guppy) بود که برای حمل محموله‌ها و قطعات بزرگ برنامهٔ آپولوی ناسا توسط شرکت آئرو اسپیس‌لاین بر اساس بوئینگ ۳۷۷ ساخته شد و به‌نوعی الهام‌بخش این هواپیماهای باری جدید بوئینگ و ایرباس بود. بوئینگ هواپیمای باری دریم‌لیفتر را به‌طور خاص برای حمل قطعات هواپیمای جدید ۷۸۷ دریم‌لاینر از سراسر جهان توسعه داد و به همین دلیل، نام دریم‌لیفتر برای آن انتخاب شد. این هواپیمای باری بر اساس نمونه‌های مسافربری ۴۰۰-۷۴۷ که قبلاً ساخته شده و بازنشست شده بودند ساخته شد. بدین منظور، دو فروند ۷۴۷ از ایرلاین مالزی، یک فروند از ایر چاینا و یک فروند از ایرلاین چین (یک شرکت هواپیمایی تایوانی) گرفته شد و مجموعاً چهار فروند دریم‌لیفتر ساخته شد. تبدیل اولین ۴۰۰-۷۴۷ به دریم‌لیفتر در سال ۲۰۰۵ در تایوان آغاز شد و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۶ انجام داد. تا سال ۲۰۰۸، هر چهار فروند این هواپیما به آسمان رفتند و به جابجایی قطعات بوئینگ ۷۸۷ در سراسر جهان پرداختند.

ایرباس بلوگا XL

ایرباس اساساً یک شرکت چندملیتی است که توسط چند شرکت اروپایی شکل گرفت. ازآنجایی‌که کارخانه‌های این شرکت‌ها در اوایل شکل‌گیری ایرباس در کشورهای مختلفی پخش بودند، برای جابجایی قطعات هواپیماها واقعاً به یک هواپیمای باری بزرگ نیاز بود. به همین دلیل، ایرباس دو فروند سوپر گاپی (جایگزین گاپی باردار) خرید و دو فروند دیگر هم ساخت. با افزایش سن این هواپیماهای باری، ایرباس در اواسط دههٔ ۹۰ تصمیم گرفت آن‌ها را با هواپیمای باری جدیدی جایگزین کند که بر اساس هواپیمای مسافربری دو موتوره ایرباس A300-600 ساخته شد و بلوگا ST نام گرفت. این هواپیما نیز وقتی به ۳۰ سالگی نزدیک شد، جای خود را به بلوگا XL داد که بر اساس هواپیمای باری A330-200F ساخته شد. از این هواپیما شش فروند ساخته شد. بلوگا XL می‌تواند ۳۰ درصد حداکثر وزن برخاست بیشتری نسبت به بلوگا ST داشته باشد که امکان حمل دو بال A350 را فراهم می‌کند درحالی‌که نسخهٔ قبلی فقط می‌توانست یک بال را در خود جای دهد. بلوگا XL همچنین برد پروازی بسیار طولانی‌تر دارد که به ۴ هزار کیلومتر می‌رسد و ۲۳۵۰ کیلومتر بیشتر از بلوگا ST است. این موضوع بسیار مهم است زیرا ایرباس قطعه‌سازانی از خارج از اروپا دارد و حتی در حال مونتاژ هواپیما در چین و آمریکا است.

کدام هواپیمای باری بزرگ‌تر است؟

همان‌طور که گفته شد، بوئینگ دریم‌لیفتر بر اساس ۴۰۰-۷۴۷ ساخته شده که یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان محسوب می‌شود درحالی‌که ایرباس بلوگا XL بر پایهٔ هواپیمای کوچک‌تر A330-200 ساخته شده است. به همین دلیل، حتی با وجودی که هردو شرکت حجم قابل‌توجهی را به بدنهٔ هواپیماهای باری خود افزوده‌اند، هنوز هم می‌توانیم اندازهٔ بزرگ‌تر ۷۴۷ از A330 را ببینیم. ایرباس بلوگا ۶۳.۱ متر طول و ۱۸.۹ متر ارتفاع دارد و دهانهٔ بال آن ۶۰.۳ متر است. این هواپیما از دو موتور ترنت ۷۰۰ ساخت رولزرویس استفاده می‌کند. در محفظهٔ بار این هواپیما از بالای کابین خلبان باز می‌شود و مثل یک پیشانی غول‌پیکر، قطعات عظیم هواپیماها را می‌بلعد. به همین دلیل، دماغهٔ بلوگا نسبت به بدنهٔ اصلی کمی پایین‌تر قرار دارد. از سوی دیگر، دریم‌لیفتر ۷۱.۶۸ متر طول و ۲۱.۵۴ متر ارتفاع دارد و نوک بال‌های آن از یکدیگر ۲۱.۵۴ متر فاصله دارند. این هواپیما به چهار موتور پرت‌اند ویتنی PW4000 مجهز است. برخلاف اکثر هواپیماهای باری که برای بارگیری از جلو باز می‌شوند، در دریم‌لیفتر بخش انتهایی هواپیما به راست می‌چرخد تا بارگیری و تخلیه را آسان‌تر کند.

کدام هواپیما حجم بار بیشتری دارد؟

هرچند دریم‌لیفتر بسیار بزرگ‌تر از بلوگا XL است ولی فضای بار داخلی کمتری دارد. حجم فضای بار این هواپیما تنها ۱۸۴۰ مترمکعب است که هرچند این عدد حدود سه برابر حجم بار ۴۰۰-۷۴۷ باری استاندارد است ولی بلوگا XL محفظهٔ بار حتی بزرگ‌تری با حجم ۲۲۰۰ مترمکعب دارد که ۳۶۰ مترمکعب از بوئینگ بیشتر است. بااین‌حال، حجم بار بیشتر بلوگا بدین معنا نیست که می‌تواند بارهای سنگین‌تری را حمل کند زیرا بین حجم باری که می‌توان حمل کرد و با وزن باری که می‌توان به آسمان برد تفاوت وجود دارد؛ بنابراین، باید حداکثر وزن برخاست هردو هواپیما و ظرفیت بار آن‌ها را بررسی کنیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند بارهای سنگین‌تری حمل کند.

حداکثر وزن برخاست کدام هواپیما بیشتر است؟

بلوگا XL علیرغم برخورداری از حجم بار بیشتر، در وزن بار قابل‌حمل پایه و اساس کوچک‌تر خود را نشان می‌دهد. حداکثر وزن برخاست این هواپیمای دو موتوره ۲۲۷ تن است که شامل وزن بار قابل‌حمل به‌علاوهٔ وزن خود هواپیما و سوخت موردنیاز می‌شود. این یعنی ظرفیت بار بلوگا تنها ۵۰.۵ تن است. دریم‌لیفتر اما که بر اساس ۴۰۰-۷۴۷ بسیار سنگین‌تر ساخته شده، حداکثر وزن برخاست ۳۶۴ تنی دارد. ظرفیت بار این هواپیما نیز سه برابر بیشتر از بلوگا XL یعنی ۱۵۰ تن است. این یعنی بوئینگ می‌تواند بارهای بسیار سنگین‌تری را حمل کند ولی برای هدفی که این هواپیماهای باری ساخته شده‌اند، قابلیت حمل بار سنگین‌تر خیلی مهم نیست زیرا هرچند قطعات هواپیماها بسیار بزرگ و حجیم هستند ولی معمولاً وزن زیادی ندارند؛ بنابراین، بلوگا XL با اینکه ظرفیت بار بسیار کمتری نسبت به دریم‌لیفتر دارد ولی برای نیازهای ایرباس کافی خواهد بود. از سوی دیگر، ظرفیت بار بیشتر دریم‌لیفتر باعث می‌شود بتواند برای وظایف دیگری مورداستفاده قرار گیرد مثل زمانی که در طول شیوع بیماری کرونا برای توزیع تجهیزات پزشکی در سراسر جهان مورداستفاده قرار گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸۲ رای

منبع
SlashGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Mosi

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    عشق فقط یک کلام
    بوئینگ علیه السلام
    ملکه اسمان ها

    موافقم 75
    مخالفم 71
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (761 ديدگاه)

      🤣🤣🤣🤣🤣

      موافقم 39
      مخالفم 15
    2. amirkhanzadeh

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (682 ديدگاه)

      فیلم ساخت ایرباس بلوگا رو دیدم
      خیلی ساختش جالبه
      دوست داشتید برید یوتیوب تماشا کنید

      موافقم 29
      مخالفم 5
  2. ممد ژانگولر

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4050 ديدگاه)

    ایول داره واقعا . برای هر چیزی ی چیزی مخصوص خودش میسازن.
    جاساز هم داره

    موافقم 52
    مخالفم 9
  3. علی Shelby

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    حجم باری ایر باس بلوگا چقدر زیاده ۲۲۰۰ متر مکعب

    موافقم 41
    مخالفم 6
    1. جرمی کلارکسون

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (761 ديدگاه)

      از صندوق عقب اسکالید در حالت خوابیدن صندلی ها بیشتر نی🤣🤣🤣

      موافقم 2
      مخالفم 4
  4. حسن

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1966 ديدگاه)

    تو تمام ریزه کاریها بوئینگ برتره
    بارگیری و تخلیه در بوئینگ اسانتره
    بوئینگ توان حمل بار بیشتری داره

    موافقم 47
    مخالفم 16
  5. حسن

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1966 ديدگاه)

    میشه گفت بیشتر حجم بر هستن
    یه بار بزرگ که حجم زیادی داره اما معمولا وزن زیادی نداره با دریم لیفتر جابجا میشه

    موافقم 25
    مخالفم 8
  6. froG-driVer

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1012 ديدگاه)

    اینا پشم آنتونوف ۲۲۵ ماریا هم نمیشدن🙂🙂
    تف بر نابود کنددش…

    موافقم 19
    مخالفم 27
    1. حسن

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1966 ديدگاه)

      فلسفه ی ساخت فرق داره
      وقتی بوئینگ میخواست قطعات هواپیماهای که میسازه را جابجا کنه تو هیچ وسیله هوایی جا نمیشدن برا همین یه هواپیما ساخت تا قطعات حجیم و بزرگ را با اون به مقصد شرکتهای سازنده برسونه
      هیچ هواپیمایی مث این دو تا هواپیما جا برای قطعات حجیم و بزرگ نداره حتی همون انتونف
      انتونف ظرفیت بارش زیاد بود یعنی از تمام هواپیماها بیشتر تناژ میبرد اینجا قضیه فرق داره
      محفظه بار مهمه بوئینگ ۶۵،۰۰۰ فوت مکعب (۱۸۴۰ متر مکعب) محفظه بار داره ایرباس 2200 متر مکعب و بزرگترین محفظه حمل کالا در جهان است

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. froG-driVer

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1012 ديدگاه)

        آره خب آنتونوف در قیاس با اینا،حجم محفظه بار کمی داشت.همونجوری که گفتی فلسفه ساخت آنتونوف،فرق داشت.بار ها طویل و کم‌عرض و وحشتناک سنگین.برای همچین کاری،حجم محفظه ۱۳۰۰ متر مکعب مناسبه
        وزن برخواستش که بماند…

        موافقم 4
        مخالفم 2
  7. علی

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببینین به عنوان یه بچه که خیلی به هوافضا علاقه داره فقط یه چیزی میگم، بویئنگ تقصیری نداره تو سقوط ها، خطوط های هوایی تعمیرات خوب نمیکنن، دی سی ۱۰ امریکن ۱۹۱ یادتونه؟ حضرت بوئینگ مثل اون دوستمون که بالا گفته. بوئینگ بهترین هست.

    موافقم 9
    مخالفم 7
  8. خان زاده

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به گروه طالبان پیشنهاد میکنم یکی از اینها را برای حمل تریاک از افغانستان به دیگر جاهای دنیا بخرد جاساز هم داره🤣🤣

    موافقم 19
    مخالفم 4
  9. علی منصوری

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    بحث کدوم بهتره یا برتره نیست ، دکترین ساختشون و علت ساختشون متفاوته، آنتونوف ماریا بزرگه ولی برای حمل شاتل بوران ساخته شده بود یا ۷۴۷ ک حامل شاتلهای آمریکا بود… فلسفه ساخت و کاربری در کمپانی‌های بزرگ خودش ی پروژه بزرگه

  10. ahi

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشاالله به این همه نظرات مهندسین هوافضا 😄

  11. BMW

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    عجب چیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست