سلرا 500L؛ هواپیمای دیزلی با مصرف سوخت کمتر از یک شاسی‌بلند!

پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
17
یک شرکت آمریکایی در حال توسعه هواپیمایی دیزلی با نام سلرا 500L (Celera) است. این هواپیما می‌تواند مصرف سوختی کمتر از یک شاسی‌بلند متوسط داشته باشد.
تبلیغات

این هواپیمای تخم‌مرغی شکل توسط شرکت آمریکایی Otto Aviation طراحی شده و هم‌اکنون فرایند تست و توسعه خود را پشت سر می‌گذارد. در صورتی که سلرا 500L به خط تولید نهایی برسد شاید انقلاب بزرگی را در عرصه حمل‌ونقل هوایی رقم بزند. محصول تجاری سلرا زمانی که به‌صورت جهانی عرضه شود هزینه‌های عملیاتی پایین و شعاع پروازی قابل‌توجهی خواهد داشت.

شاید طراحی ظاهری سلرا 500L عجیب به نظر برسد اما کابین آن توانایی حمل 6 مسافر را دارد؛ اما به احتمال زیاد مهم‌ترین سؤال درباره این هواپیما به مصرف سوخت کمتر آن در مقایسه با یک شاسی‌بلند مربوط شود. این امر چگونه ممکن است؟ راز مصرف سوخت بسیار کم 500L در شکل کلی و پیشرانه آن نهفته است. این هواپیمای تک‌نفره بیشتر برای پروازهای شخصی با هزینه‌های عملیاتی پایین مناسب خواهد بود.

تمرکز اصلی Otto روی مصرف سوخت سلرا بوده است و همین ظاهر تخم‌مرغی شکل به شکل‌گیری آیرودینامیک بهینه به منظور کمتر کردن مصرف سوخت کمک می‌کند. در واقع طراحان از اصلی شناخته شده به عنوان جریان آرام استفاده کرده‌اند که راه‌حلی مناسب برای کاهش ضریب درگ هواپیماست. با این نوع طراحی لایه‌های هوای نرمی در اطراف هواپیما شکل می‌گیرد و به آن اجازه می‌دهد با درگ کمتر به پرواز خود ادامه دهد. شرکت سازنده قول داده سلرا 500L در مقایسه با هواپیماهای سنتی طراحی آینده‌نگرانه‌تر و ضریب درگ پایین‌تری داشته باشد. اگرچه چنین طرحی شاید برای هواپیماهای بزرگ مناسب نباشد اما به خوبی در سلرا جواب داده است. صنعت هوانوردی هر روز در حال تکامل است و اکثر شرکت‌ها می‌خواهند تا چند سال آینده به آلایندگی صفر دست یابند. همچنین انتظار می‌رود هواپیماهایی با سوخت جت نیز تولید شوند هرچند سلرا مسیر دیگری را انتخاب کرده و به پیشرانه 12 سیلندر دیزلی مجهز است.

انتخاب پیشرانه دیزلی نه تنها باعث آلایندگی کربنی پایین‌تر می‌شود بلکه هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را نیز کاهش می‌دهد. سلرا 500L از طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی سود می‌برد و مصرف سوخت آن در سرعت‌های کروز حدود 7.8 لیتر خواهد بود. مصرف سوخت متوسط این هواپیما نیز بین 9.5 تا 13 لیتر اعلام شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید یک هواپیمای مجهز به پیشرانه جت معمولاً در صد کیلومتر 78 لیتر سوخت مصرف می‌کند. شرکت Otto قبلاً برخی تست‌های پروازی سلرا را انجام داده و احتمالاً آن را در سال 2025 راهی بازار خواهد کرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.