مصرف سوخت هواپیما چقدر است؟

شنبه 25 اسفند 1403 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
45
با انتشار مقاله‌ای خواندنی در مجله پدال دانستیم که مصرف سوخت تانک و نفربر چقدر زیاد است و این بار می‌خواهیم به مصرف سوخت هواپیما بپردازیم.
تبلیغات

اکثر خریداران خودروها به مصرف سوخت آن‌ها اهمیت می‌دهند چراکه هزینه پرداختی برای سوخت یکی از اجزای اصلی هزینه‌های مالکیت و نگهداری وسیله نقلیه را تشکیل می‌دهد. خرید هواپیما هم از این قضیه مستثنا نیست و فرقی نمی‌کند که هواپیمای شخصی باشد یا تجاری. در واقع سوخت یکی از دو فاکتور اصلی ایرلاین ها در بحث هزینه‌هاست و حدود 20 درصد هزینه‌های عملیاتی را تشکیل می‌دهد و می‌تواند در کوتاه‌مدت تأثیر زیادی روی عملکرد و درآمد شرکت‌ها بگذارد.

به همین خاطر است که شرکت‌های سازنده هواپیما همواره به دنبال یافتن راه‌هایی برای بهبود مصرف سوخت محصولات خود هستند. با اینکه فاکتورهای دیگری همچون قیمت خرید، شعاع پروازی، ظرفیت حمل مسافر و بار، هزینه‌های نگهداری و مسائل ژئوپلیتیکی می‌تواند روی انتخاب هواپیمای مدنظر توسط یک ایرلاین تأثیرگذار باشد اما مصرف سوخت هواپیما هم جزو مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار روی تصمیم خرید ایرلاین هاست. به همین دلیل کونویر 990 کرونادو که یکی از سریع‌ترین ایرلاین های دنیا بود با شکست مواجه شد. البته روش اندازه‌گیری مصرف سوخت هواپیما مشابه خودروها نیست و در ادامه بیشتر به تشریح این روند خواهیم پرداخت.

اندازه‌گیری مصرف سوخت یک خودرو آسان است و با بررسی مشخصات فنی آن می‌توان به مصرف خودرو پی برد. اگر مالک یک خودروی قدیمی‌تر هستید و نمی‌دانید که مصرف سوخت آن چقدر است شما می‌توانید باک را پر از سوخت کرده و کامپیوتر سفری خودرو را ریست کنید. زمانی که مجدداً راهی پمپ‌بنزین شوید فقط کافی است میزان پیمایش خودرو با یک باک سوخت پر را بررسی کرده و سپس با یک ضرب و تقسیم ساده، میزان مصرف سوخت در صد کیلومتر را به دست آورید؛ اما شرکت‌های سازنده هواپیما برای اندازه‌گیری مصرف سوخت هواپیمای خود از این روش استفاده نمی‌کنند. برای مثال بوئینگ 747 را در نظر بگیرید که جدیدترین نسخه آن یعنی 8i دارای ظرفیت باک 242266 لیتری است را بتواند به شعاع پروازی 14371 کیلومتری دست یابد. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که روی این عملکرد تأثیر می‌گذارند اما برای ساده‌سازی کار ما از همین اعداد استفاده می‌کنیم و اگر بخواهیم مصرف سوخت را به دست آوریم کافی است ضرب و تقسیمی ساده انجام دهیم و نهایتاً به مصرف سوخت 1680 لیتر در صد کیلومتر برسیم.

اگر ایرلاین ها بخواهند با اتکا به چنین مصرف سوختی کسب‌وکار خود را پیش ببرند اصلاً سودده نخواهند بود و پرواز هم فقط در دسترس افراد ثروتمند خواهد بود اما خوشبختانه یک‌چیز وجود دارد و آن اینکه ایرلاین ها می‌توانند صدها نفر را با یک هواپیما جابجا کنند. بوئینگ 747-8i در حداکثر ظرفیت خود می‌تواند 467 مسافر را حمل کند و بنابراین اگر مصرف سوخت این هواپیما را به تعداد مسافر آن تقسیم کنیم به مصرف سوخت 3.6 لیتر برای هر صندلی می‌رسیم که این رقم بهتر از مصرف سوخت تویوتا پریوس است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.