شرکت جتزیرو با حمایت زیمنس، اولین هواپیمای بال ترکیبی تجاری جهان را با ظرفیت ۲۵۰ مسافر و ۵۰ درصد صرفهجویی در مصرف سوخت، در گرینزبورو کارولینای شمالی تولید میکند.
شرکت JetZero یک استارتاپ در صنعت هوانوردی است که سال ۲۰۲۱ در لانگ بیچ، کالیفرنیا تأسیس شد. این شرکت روی هواپیماهای با بدنه ترکیبی (Blended Wing Body) تمرکز دارد. نیروی هوایی ایالات متحده و ناسا سرمایهگذاری اولیه را تأمین کردند. جتزیرو اعلام کرده ۴.۷ میلیارد دلار برای ساخت اولین کارخانه تولید خود در نزدیکی فرودگاه بینالمللی پیدمونت کارولینای شمالی سرمایهگذاری خواهد کرد. این کارخانه هواپیمای مسافربری نسل جدید Z4 را که برای سفرهای هزار تا ۲ هزار کیلومتر طراحی شده، تولید خواهد کرد و اشتغالزایی۱۴٬۵۰۰ نفری خواهد داشت.
گرینزبورو در کارولینای شمالی، به کانون توجهات هوانوردی تبدیل شده است زیرا استارتاپ هوافضایی جتزیرو و مقامات ایالتی تأیید کردند که یکی از انقلابیترین هواپیماهای نسل جدید با حمایت شرکت زیمنس در این شهر تولید خواهد شد. کارخانه جدید در فرودگاه بینالمللی پیدمونت تریاد واقع خواهد شد و در ظرفیت کامل، ماهانه ۲۰ هواپیما تولید خواهد کرد. برنامهریزی برای آغاز ساختوساز در سال آینده انجام شده و انتظار میرود این تأسیسات تا پایان دهه ۲۰۳۰ به ظرفیت کامل تولید برسد. جتزیرو متعهد شده که تحویل هواپیماها را از ابتدای دهه جدید آغاز کند. مشتری برجسته این شرکت، یونایتد ایرلاینز است که ۱۰۰ سفارش ثبت کرده است. آلاسکا ایرلاینز نیز مشتری مهم دیگری است (با تعداد سفارشهای نامشخص) و به گفته جتزیرو، چندین مشتری دیگر تا پایان امسال تأیید خواهند شد.
همزمان، این شرکت با حدود ۱۴ شرکت هواپیمایی از طریق گروه کاری اختصاصی همکاری نزدیکی دارد تا بازخوردهای مهمی از اپراتورها دریافت کرده و تنظیمات لازم را اعمال کند. برای مثال، سازگاری هواپیمای جتزیرو Z4 با زیرساختهای هوانوردی موجود نتیجه درخواستهای خاص اپراتورها بوده است. تأیید سایت گرینزبورو همچنین با خبر حمایت زیمنس از این پروژه همراه شده است. این غول فناوری نهتنها ابزارهای دیجیتال و صنعتی برای تولید را در اختیار جتزیرو قرار میدهد بلکه در طراحی و آزمایش دیجیتال نیز به این شرکت کمک خواهد کرد. این همکاری برای استارتاپ کالیفرنیایی که برای اولین پروازهای آزمایشی پروتوتایپ خود دو سال دیگر آماده میشود، بسیار مفید خواهد بود.
آنچه Z4 را به اولین در نوع خود و یک تغییردهنده بازی در هوانوردی تجاری تبدیل میکند، ترکیبی از بهرهوری سوخت و راحتی بیسابقه مسافران است که همگی به لطف طراحی انقلابی بال ترکیبی یا بال ادغامی آن بهدست آمده است. Z4 یک هواپیمای ۲۵۰ نفره است که میتواند تا ۹۲۶۰ کیلومتر را با ۵۰ درصد مصرف سوخت کمتر طی کند. این هواپیما برای پر کردن شکاف بین هواپیماهای تک راهرو (باریکپیکر) و هواپیماهای دو راهروی بزرگتر (پهنپیکر) طراحی شده و با کاهش آلایندگی و هزینههای عملیاتی پرواز میکند. پیکربندی منحصربهفرد Z4 شامل شش بخش مسافری است که هرکدام راهروی اختصاصی خود را دارند. مرکز خدمه کابین به شکل آشپزخانه مرکزی طراحی شده، درحالیکه سرویسهای بهداشتی در حداکثر فاصله از آن قرار دارند تا جریان حرکتی یکپارچهای ایجاد شود.
جتزیرو ادعا میکند که Z4 بیشترین فضای شخصی را در میان تمام هواپیماهای تجاری ارائه خواهد داد. علاوه بر این، هر صندلی دارای محفظه بالای سر اختصاصی خواهد بود. انتظارات از این هواپیمای منحصربهفرد بالاست زیرا میتواند تجربه پرواز را برای همیشه تغییر دهد و عصر جدیدی را آغاز کند. همچنین این هواپیما به لطف طراحی بهینهشده خود، بدون نیاز به سوختهای جایگزین، فناوریهای جدید یا زیرساختهای نوین، مصرف سوخت فوقالعادهای را وعده میدهد. تا زمان ورود Z4 به خدمت، جتزیرو قصد دارد از پیشرفتهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تسریع در توسعه هواپیما و تولید آن استفاده کند.
شانسو نگاه
۲۶ خرداد ۱۴۰۴این که موتورها به این شکل قرار گرفتن خودش تاثیر منفی رو ایرودینامیک نیست؟
Mohammad
۲۶ خرداد ۱۴۰۴عزیز به نظر شما خودشون بهش فکر نکردن ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ خرداد ۱۴۰۴نکته جالب در این طراحی، کاهش طول هواپیما و افزایش عرض هست که در مجموع پایداری ضمن پرواز بهبود پیدا میکنه
همچنین جت زیرو نسبت به هواپیماهای هماندازه خودش، توانایی بیشتری برای حمل بار داره
ظاهرا کاربری نظامی این هواپیما شدیدا مورد توجه هست و به عنوان سوخترسان هوایی، در آینده تولید انبوه میشه