F-100 سوپر سِیبِر؛ اولین جنگنده مافوق صوت دنیا
ساخت یک جت مافوق صوت عملیاتی جادوی تکنولوژی به شمار میرود چراکه سنگ بنای رسیدن به آسمانها محسوب شده و درعینحال فرصتی برای تولید نسل جدیدی از جنگندهها را فراهم ساخته است. قبل از جنگ ویتنام، اکثر هواپیماهای مشهور ارتش آمریکا از موتورهای ملخی استفاده میکردند اما در سال 1953 و اولین پرواز پروتوتایپ YF-100A همهچیز تغییر کرد. مقامات آمریکایی عملکرد F-86 سیبر در جنگ کره را پسندیدند و به همین خاطر با فاصلهای نسبتاً کوتاه اولین جنگنده مافوق صوت دنیا با نام F-100 سوپر سِیبِر توسعه یافت.
همچنین بخوانید:
شرکت نورث آمریکن ایرکرافت تعداد 2294 فروند از F-100 را تولید کرد که از این تعداد، 1274 فروند از نوع F-100D به عنوان پیشرفتهترین نسخه جنگنده موردبحث بودند. این محصول پیشرفته به اتوپایلوت مافوق صوت مجهز بود و اولین پرواز خود را در ژانویه 1956 انجام داد و پاییز همان سایز نیز به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شد. آمریکا از F-100D برای پشتیبانی زمینی، بمباران پلها و دیگر اهداف ارزشمند استفاده کرد و با اینکه سوپر سیبر قبلاً توانسته بود با فاصلهای اندک از مرز سرعت صوت عبور کند اما راه را برای تولید جنگندههای مافوق صوت دیگر گشود. F-100 سوپر سِیبِر باعث تولید جنگندههایی با سرعت دو و سه برابر سرعت صوت شد.
جنگنده موردبحث از پیشرانه پرت اند وینتی J57-P-21 استفاده میکرد. با وجود نیروی رانش قابلتوجه، این جنگنده میتوانست به حداکثر سرعت 1491 کیلومتر در ساعت برسد که بیشتر از تمامی جتهای قبلی بود. در اولین ماههای وقوع جنگ ویتنام، خلبانهای آمریکایی درباره حضور میگ 17 در آسمان نگرانی خاصی نداشتند چراکه میگ 17 در مقایسه با جتی همچون سوپر سیبر بسیار قدیمی بود. در واقع سرعت میگ 17 به 1150 کیلومتر در ساعت میرسید که کمتر از سرعت صوت بود. با اینکه در نبردهای هوایی سرعت همهچیز نیست اما فاکتوری مهم محسوب میشود.
میگ 17 علاوه بر تجهیز به سلاحهای گوناگون توانایی رها کردن بمبها را نیز داشته اما این ویژگی در نبردهای هوا به هوا خیلی به کار نمیآید. علیرغم اینکه F-100D اساساً برای حملات هوا به زمین طراحی شده بود اما میتوانست موشکهای هوا به هوای ساید ویندر را نیز شلیک کند که این ویژگی باعث برتری نسبت به میگ میشد. به منظور جلوگیری از خسارات و تلفات بیشتر، نیروهای ویتنام شمالی تنها در شرایط ایده آل به هواپیماهای دشمن حمله میکردند؛ اما میگ 21 که به عنوان قدیمیترین جنگنده عملیاتی جهان شناخته میشود در سال 1966 وارد جنگ ویتنام شد و بازی را تغییر داد و آمریکا مجبور شد برنامههای دیگری را پیاده سازد. میگ 21 نه تنها میتوانست با سرعت فراتر از صوت پرواز کند بلکه سریعتر از F-100D بود. در حقیقت نیروهای ویتنام میتوانستند میگ 21 را به موشکهای مادونقرمز و هوا به هوای K-13 مجهز کنند تا شانس برتری این جنگنده در برابر دشمن افزایش یابد.