صنایع نظامیصنایع هوایی

آیا بمب‌ افکن B-2 آمریکا الهام گرفته از هورتن آلمان در جنگ جهانی دوم است؟

بمب‌ افکن رادار گریز B-2 یکی از تحسین‌شده‌ترین دستاوردهای صنعت هوانوردی دنیا است اما به باور کارشناسان، هواپیمای آلمانی هورتن، الگوی B2 محسوب می‌شود.

هورتن اچ.آی.ایکس (Horten H.IX) یا با نام رسمی آر.ال.ام Ho 229 (یا گوتا گو ۲۲۹ به دلیل بازطراحی گسترده توسط شرکت گوتا برای تولید انبوه) یک هواپیمای جنگنده /بمب‌افکن آلمانی بود که توسط دو برادر به نام‌های ریمار و والتر هورتن طراحی و توسط شرکت گوتائر واگن‌فابریک ساخته شد.  این هواپیما که در اواخر جنگ جهانی دوم توسعه یافت، یکی از اولین هواپیماهای بال‌پرنده (flying wing) با پیشرانه جت بود. براساس آمار تاریخی، تنها سه دستگاه از این هوایپمای افسانه‌ای ساخته شد و هرگز به پرواز عملیاتی نرسید.

برادران هورتن

والتر هورتن (متولد ۱۳ نوامبر ۱۹۱۳ در بن؛ درگذشته ۹ دسامبر ۱۹۹۸ در بادن-بادن، آلمان) و ریمار هورتن (متولد ۱۲ مارس ۱۹۱۵ در بن؛ درگذشته ۱۴ مارس ۱۹۹۴ در  بلگرانو، آرژانتین)، که به عنوان برادران هورتن شناخته می‌شوند، خلبانان هواپیمای آلمانی بودند.

والتر در شش ماه اول جنگ جهانی دوم به عنوان خلبان جنگنده در جبهه غربی، با هواپیمای Bf 109  پرواز می‌کرد و بعدها افسر فنی این واحد شد. ریمار نیز به عنوان خلبان Bf 109 آموزش دید، اما در اوت ۱۹۴۰ به مدرسه خلبانان گلایدر در براونشوایگ منتقل شد. او در سال ۱۹۴۶ با کمک لودویگ پرندتل تحصیلات خود را از سر گرفت و دکتری ریاضیات را از دانشگاه گوتینگن دریافت کرد. اهمیت برادران هورتن در صنعت هونوردی، طراحی اولین هواپیمای بال‌پرنده با پیشرانه جت، به نام هورتن Ho 229 است.

هواپیمای هورتن و پروژه‌ی ۱۰۰۰×۳

هورتن در پاسخ به فراخوان هرمان گورینگ، رئیس لوفت‌وافه، در سال ۱۹۴۳ طراحی شد که خواستار بمب‌افکن‌های سبک با توانایی حمل ۱۰۰۰ کیلوگرم بمب در مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت (موسوم به پروژه ۳×۱۰۰۰) بود . تنها پیشرانه‌های جت می‌توانستند سرعت موردنظر را تأمین کنند، اما مصرف سوخت بالای آن‌ها نیازمند طراحی کم‌مقاومت برای دستیابی به برد لازم بود.

طراحی بال‌پرنده به دلیل کارایی آیرودینامیکی بالا، که پیش‌تر در گلایدر هورتن (تصویر بالا) نشان داده شده بود، انتخاب شد. Ho 229 فاقد سطوح کنترلی اضافی برای کاهش مقاومت است و سقف پروازی آن ۱۵۰۰۰ متر را ممکن کرد. این طرح تنها مدلی بود که به الزامات نزدیک شد و پس از تأیید گورینگ، سفارش ساخت سه نمونه اولیه گرفت. 

به دلیل نبود امکانات تولید مناسب نزد برادران هورتن، تولید را به شرکت گوتائر واگن‌فابریک واگذار کردند، اما ادعا شده که این شرکت با ترویج طرح بال‌پرنده خود، پروژه را تضعیف کرد. نخستین نمونه (تصویر گرافیکی بالا)، H.IX V1، یک گلایدر بدون موتور، در ۱ مارس ۱۹۴۴ پرواز کرد و نمونه دوم، H.IX V2، با موتورهای جت یونکرس یومو ۰۰۴ در دسامبر ۱۹۴۴ آزمایش شد. اما در ۱۸ فوریه ۱۹۴۵،  در سانحه‌ای سقوط کرد و خلبان آزمایشی آن کشته شد. با وجود سفارش تولید ۱۰۰ فروند، هیچ‌یک به تولید نرسید. نمونه سوم، H.IX V3، که تقریباً کامل بود، توسط نیروهای آمریکایی در عملیاتی به آمریکا منتقل شد و پس از ارزیابی، در موزه ملی هوا و فضای اسمیتسونین به نمایش درآمد.

طراحی و توسعه هورتن Ho229

برادران هورتن در دهه ۱۹۳۰ به طراحی بال‌پرنده برای بهبود عملکرد گلایدرها علاقه‌مند شدند، زیرا معاهده ورسای تولید هواپیماهای نظامی را ممنوع کرده بود. طراحی بال‌پرنده وزن و مقاومت را کاهش می‌داد. در ۱۹۴۳، گورینگ پروژه ۳×۱۰۰۰ را مطرح کرد. برادران هورتن طرح H.IX را پیشنهاد دادند، زیرا طراحی کم‌مقاومت بال‌پرنده می‌توانست الزامات برد و سرعت را برآورده کند. نبود تثبیت‌کننده عمودی باعث مشکلات کنترل انحراف (yaw) می‌شد که با استفاده از آیلرون‌های شکاف‌دار حل شد، هرچند این طراحی نیاز به کنترل فعال‌تر توسط خلبان داشت.

وزارت هوانوردی آلمان طرح را تأیید کرد و به دلیل سرعت بالای هواپیما، دو توپ ۳۰ میلی‌متری به آن اضافه شد تا به عنوان جنگنده نیز کاربرد داشته باشد. گورینگ با اختصاص ۵۰۰,۰۰۰ رایش‌ مارک، ساخت سه نمونه اولیه را سفارش داد و تولید ۱۰۰ فروند (بعداً کاهش به ۲۰ فروند) به گوتائر واگن‌فابریک سپرده شد. این شرکت تغییراتی از جمله افزودن صندلی پرتاب‌شونده، بازطراحی ارابه فرود و بهبود ورودی‌های موتور اعمال کرد.

ساختار و ویژگی‌ها هورتن Ho229

هواپیما از ساختاری ترکیبی با بخش مرکزی از لوله‌های فولادی جوش‌شده و بال‌های خارجی با اسکلت چوبی و روکش تخته‌سه‌لا با رنگ ضدآتش روی بال‌ها ساخته شد. بال‌ها دارای یک تیر اصلی و یک تیر جانبی برای نصب بالابرها بودند و نسبت ضخامت به طول بال از ۱۵ درصد در ریشه به ۸ درصد در نوک بال‌ها تغییر می‌کرد.

در جدول زیر مشخصات عمومی و عملکرد هواپیمای هورتن Ho 229 ارائه شده است:

مشخصات Ho 229
خدمه ۱ نفر
طول ۷.۴ متر
دهانه بال ۱۶.۸ متر
ارتفاع کابین ۱.۱ متر
مساحت بال ۵۲.۸ متر مربع
سلاح اصلی دو مسلسل ۳۰ میلی‌متر MK-108
وزن خالی ۴۸۴۴ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست ۶۸۷۶ کیلوگرم
ظرفیت سوخت ۱۷۰۰ کیلوگرم
پیشرانه ۲ موتور جت یونکرس یومو ۰۰۴B، هر کدام ۸.۸۳ کیلونیوتن (۱۹۹۰ پوند-نیرو)
حداکثر سرعت ۹۶۰ کیلومتر برساعت
سرعت کروز ۹۰۰ کیلومتر برساعت
حداکثر سرعت مجاز ۱۰۰۰ کیلومتر برساعت
سرعت برخاست ۱۵۰ کیلومتر برساعت
سرعت فرود ۱۳۰ کیلومتر برساعت
برد عملیاتی ۱۹۰۰ کیلومتر
نرخ صعود ۲۲ متر/ثانیه
بارگذاری بال ۱۳۰ کیلوگرم/متر مربع

فضای داخلی محدود، افزودن تجهیزات یا خدمه اضافی را دشوار می‌کرد. ارابه فرود سه‌چرخه جمع‌شونده بود و یک چتر ترمزی برای کاهش سرعت هنگام فرود استفاده می‌شد. خلبان روی یک صندلی پرتاب‌شونده می‌نشست و لباس فشار مخصوص داشت. موتورهای جت یونکرس یومو ۰۰۴ جایگزین موتورهای بی‌ام‌و ۰۰۳ شدند.

آزمایش‌ها و سرنوشت هورتن Ho229

اولین پرواز H.IX V1 در مارس ۱۹۴۴ موفقیت‌آمیز بود، اما به دلیل خطای خلبان در جمع نکردن ابزار آزمایشی، حادثه‌ای رخ داد. H.IX V2 با موتور جت در فوریه ۱۹۴۵ پرواز کرد، اما در سومین پرواز آزمایشی، موتور آتش گرفت و سقوط کرد، که منجر به مرگ خلبان شد. در مارس ۱۹۴۵، پروژه در برنامه اضطراری جنگنده‌ها قرار گرفت و کار روی V3 آغاز شد.

این نمونه بزرگ‌تر بود و برای سری پیش‌تولید A-0 با ۲۰ فروند سفارش‌ گرفت. V3 مجهز به موتورهای یومو ۰۰۴C و دو توپ ۳۰ میلی‌متری بود. در آوریل ۱۹۴۵، نیروهای آمریکایی چهار نمونه هورتن، از جمله V3، را کشف کردند. V3 به آمریکا منتقل شد و پس از بررسی، در موزه اسمیتسونین به نمایش درآمد.

ادعای رادارگریزی هورتن Ho229

در ۱۹۸۳، ریمار هورتن ادعا کرد که قصد داشت با افزودن گرد زغال با چسب چوب، امواج رادار را جذب کند، اما هیچ مدرکی این ادعا را تأیید نکرد. در ۲۰۰۸، نورثروپ گرامن آزمایش‌هایی روی مخروط دماغه V3 انجام داد و هیچ اثری از کربن یا زغال یافت نشد.

شبیه‌سازی‌ها نشان داد که Ho 229 با سرعت ۸۸۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پایین، در رادار چین هوم در ۸۰ درصد فاصله یک جنگنده Bf 109 قابل‌شناسایی بود، بنابراین رادارگریزی قابل‌توجهی نداشت.

وضعیت کنونی 

تنها نمونه باقی‌مانده، V3، در موزه ملی هوا و فضای اسمیتسونین در واشنگتن به نمایش گذاشته شده است. این هواپیما تا حدی بازسازی شده و بال‌ها جدا از بدنه نمایش داده می‌شوند.

نمونه‌های آزمایشی شرکت نورث‌روپ (Northrop) امریکا مثل YB-35 و YB-49 (تصویر بالا) که بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۷ ساخته شدند، شباهت بسیار زیادی با هورتن Ho229 دارند، اما در سال۱۹۴۰ شرکت‌ آمریکایی موفق به ساخت  N-1M به‌عنوان‌ اولین بال‌پرنده خود شده بود. شرکت نورث‌روپ در سال ۱۹۸۹ بمب‌افکن B-2 را رونمایی کرد و ۳۶ سال پیش، برتری مهمی برای نیروی هوایی امریکا به دست آورد.

هورتن Ho 229 نمونه‌ای برجسته از نوآوری در طراحی هواپیما برای جنگ جهانی دوم بود که به دلیل شکست آلمان، فرصت عمل و توسعه‌ی بیشتر پیدا نکرد. با وجود مشکلات فنی و عدم تکمیل سری تولید، تأثیر آن بر طراحی‌های بعدی بال‌پرنده و الهام‌بخشی به پروژه‌های دیگر قابل‌توجه است. تنها نمونه باقی‌مانده، V3، تلاش‌های برادران هورتن برای ایجاد یک هواپیمای پیشرفته در شرایط دشوار جنگ را نشان می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. nissan skyline

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    آدم پشماش از اختراعات نازی ها میریزه

    موافقم 43
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3525 ديدگاه)

      واقعا باورنکردنی هست تعداد اختراع و اکشتاف برای کشوری که درحال جنگ بوده

      موافقم 43
      مخالفم 2
      1. بهروز

        ۶ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (364 ديدگاه)

        کاش بمب اتم زودتر به دست هیتلر می‌افتاد (شوخی)
        اگر همچین چیزی میشد الان داشتیم به زبان آلمانی حرف می‌زدیم و کشوری به اسم اسرائیل هم روی نقشه وجود نداشت تا بخواد در خاورمیانه عرض اندام کنه.

        موافقم 16
        مخالفم 13
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۶ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (3525 ديدگاه)

          هیچ کشوری حتی با قوی‌ترین بمب‌ها نمی‌تونه تنهایی بر جهان حکومت کنه
          نادیده گرفتن این اصل باعث غرور کاذب در هیتلر و اعلام جنگ به شرق و غرب شد.
          —–
          تصور کن اگر جنایات هیتلر و نازی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، جنگ جهانی دوم نبود و آلمان از توان خودش به جای تولید سلاح برای پیشرفت علم استفاده می‌کرد، الان چقدر دنیای پیشرفته‌تری داشتیم و شاید آلمان به جای آمریکا یا چین، قدرت اول اقتصادی و سیاسی جهان بود

          موافقم 30
          مخالفم 4
    2. هنری فورد

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (90 ديدگاه)

      دقیقا ، بعد از سقوط آلمان نازی یه سری از مهندساشون رفتن آمریکا یه سریشون هم رفتن شوروی برای همین این دوتا ابر قدرت شدن و پیشرفت کردن و جنگ سرد رو به راه انداختن

      موافقم 17
      مخالفم 1
    3. Avan

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (486 ديدگاه)

      جالبه که حتی کلاشینکف هم در اصل ساخت آلمان نازی هست.mp44 ساخت آلمان بود که بعد از جنگ جهانی به وسیله کلاشینکف تغییرات جزئی کرد .

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. آدولف هیتلر

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (99 ديدگاه)

    اشکم در اومد آقای اشتری خاطراتم زنده شد واقعا
    یادش بخیر🥀

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. nissan skyline

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (79 ديدگاه)

      ای کاش فکر حمله به شوروی به سرت نمیوفتاد 🗿

      موافقم 16
      مخالفم 2
  3. محمد

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (125 ديدگاه)

    ای کاش توی جنگ جهانی دوم روسیه هم متحد آلمان میبود که آمریکا روسیه رو هم نابود میکرد اینطوری ریشه شرارت و کمونیسم از جهان برچیده میشد و دیگه شاهد غده های سرطانی مثل آلمان شرقی و کره شمالی و چین و کوبا و سایر کشورهای کمونیستی نبودیم و دنیا به جای بهتری برای زندگی تبدیل میشد.

    موافقم 23
    مخالفم 12
    1. Grant

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (181 ديدگاه)

      متفقین بخش زیادی از پیروزیشونو مدیون موقعیت استراژیک شوروی بودن حالا چه برسه به اینکه علیهشون میشد
      فکر کن آلمان نازی چه شرارت و قدرتی داشته که دو دشمن خون-هم-خواه حاضر شدن برای نابودی نازی ها باهم متحد و متفق بشن و دشمنیشونو تا بعد پایان جنگ به تعویق بندازن

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. حسن

        ۶ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2448 ديدگاه)

        تاریخ خیلی گویاست
        شوروی به هیچ وجه طرف متحدین نبود
        المان و شوروی با تفاوت ده روز به لهستان حمله کردند و بین خودشون تقسیمش کردن و بعدش نشستن با هم معاهده ی عدم خصومت امضا کردن المان سرگرم گرفتن اروپا و شوروی مشغول حمله به همسایه ها و ضمیمه کردنشون به خاک خودش شد استونی، لتونی و لیتوانی و بخش‌هایی از فنلاند را اشغال کرد

        روسها اصلا فکرش را نمیکردن بهشون حمله بشه برا همین اصلا اماده نبودن و غافلگیر شدن و نازیها تا قلب روسیه بدون مقاومت پیشروی کردن 25 ملیون کشته از مردم عادی نشون میده شوروی افتضاح به بار اورد اگه زمستان یخبندان و کمکهای امریکا و انگلیس از طریق ایران و ترکیه نبود شوروی مث مگس له میشد
        تاریخ اروپا :روسها که غافلگیر شده بودند در انتهای اولین روز عملیات 1800 هواپیما از دست داده بودند و تا انتهای هفته نخست نبرد 4000 هواپیمای آنها بر روی زمین یا در هوا نابود شده بود.
        سپس آلمانی ها تا عمق 1000 کیلومتری خاک شوروی پیش رفتند به بیست کیلومتری مسکو رسیدند.

        بریتانیا شیر اروپا بود از روز اول تا اخر مقاومت کرد و پناه جنگجویان سراسر اروپا بود
        امریکا هم که حق پدری برگردن اروپا داره

        موافقم 11
        مخالفم 3
    2. amir-mr

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      متاسفانه غرور هیتلر و تصمیمات اشتباهش از این موضوع جلوگیری کرد،کاش به شوروی حمله نمی‌کرد
      یا حداقل بهار حمله رو آغاز میکرد.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۶ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (3525 ديدگاه)

        تلاش برای فتح استالینگراد و طمع رسیدن به مسکو، کمر هیتلر شکست
        مقاومت مردم در اون منطقه هم درس تاریخی روس‌ها بود برای کل اروپا

        موافقم 11
        مخالفم 1
    3. بهمن

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      متاسفم برات مثل اینکه جنابعالی کاملاً چشمانت را بر روی جنایات و شرارت و نقض گسترده حقوق بشر از طرف کشورهای غربی از جمله اربابت آمریکا و انگلیس و فرانسه و.. بسته ای بمباران اتمی ژاپن و قتل عام مردمان کشورها و استعمار و استثمار از طرف کشورهای غربی برایت عین صواب است متاسفم برات.

      موافقم 6
      مخالفم 15
    4. هنری فورد

      ۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (90 ديدگاه)

      چرچیل از قبل هم پیمان شوروی شده بود و مخ استالین رو زده بود . نقل قولش این بود ؛ اگر هیتلر به جهنم حمله کند، ما باید با شیطان هم پیمان میشویم این جمله را او در زمانی بیان کرد که شوروی با وجود ماهیت کمونیستی به عنوان متحدی در برابر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم در نظر گرفته می شد. چرچیل با این حرفش عمق استراتژیک و ضرورت ائتلاف با هر نیرویی که بتواند در برابر خطر بزرگتر، یعنی هیتلر، ایستادگی کند را نشان داد.

  4. حسین۲

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    نقل هست که هیتلر هر چی میخواسته و تو ذهنش می گذشته صنعت وفن آوری آلمانها قدرت ساخت آن را داشته از اولین موشکهای بالستیک تا بالن ها و کشتی های پرنده و انواع هواپیماهای جنگی و تانک آبی و بسیاری جنگ افزارهای عجیب و غریب که نمونه اولیه ساخته شده و به دلیل شکست نازی های فرصت تولید انبوه نیافته . تجهیزاتی ساخته شده که هنوز هم برای خیلی از کشورها هنوز هم در حد ایده هست و به نظر قابلیت تولید نداره اما تو آلمان ۸۰ سال پیش واقعا ساخته شده . اون هم در تمام زمینه های نظامی زمینی ،هوایی ، دریایی و کل صنایع مرتبط و به قول مهندس اشتری عزیز در شرایط جنگی آن هم نبرد با کل دنیا

    موافقم 14
    مخالفم 3
  5. amir-mr

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    مهندسی آلمانی یعنی این،نصف پیشرفت های آمریکا و روسیه بعد گرفتن برلین و دزدیدن اسناد و علوم نازی ها به وجود اومد.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. amir-mr

    ۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    از نظر مهندسی، آلمان نازی تو زمان خودش فناوری های داشت که دهه ها از زمان خودش جلوتر بود.مثلاً موشک V-2 که اولین موشک بالستیک برد بلند تو دنیا بود و بعدها ناسا کلی ازش استفاده کرد،یا زیر دریایی‌های U-Boat که کابوس متفقین بودن. هواپیماهای جت مثل Me 262 که اولین جت جنگنده عملیاتی تو تاریخ بود،یا تانک‌های تایگر و پانتر که شاهکار بودن.

    مخصوصا تانک تایگر1 که فقط تو یک قلم از نبرد هاش تو جبهه نرماندی تو کمتر از ۱۵ دقیقه، حدود ۲۰ تا تانک و خودروی زرهی دشمن رو نابود کرد یا تو جبهه شرقی، اتو کاریوس، فرمانده‌ی تانک تایگر 1، به تنهایی تونست حدود ۳۰ تا تانک T-34 و IS-2 روس‌ها رو نابود کنه، و بزرگ ترین شاهکار تایگر 1 تو نبرد کورسک رقم خورد که بزرگ ترین نبرد تانک ها در تاریخ به شمار می‌ره،جایی که تانک تایگر 1 تونست به تنهایی ۵۰ تانک T-34 روسی رو از بین ببره.

    موافقم 14
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا