صنایع هوایی

چگونه بمب‌افکن B2 می‌تواند 44 ساعت بی‌وقفه پرواز کند؟

بمب‌افکن B2 اسپیریت می‌تواند ۴۴ ساعت بدون توقف پرواز کند و مأموریت‌های بین‌قاره‌ای را با موفقیت انجام دهد، راز این عملکرد فوق‌العاده چیست؟

بمب‌افکن B2 اسپیریت ساخت نورثروپ گرومن، برای مأموریت‌های استراتژیک طولانی‌مدت طراحی شده است. این هواپیما می‌تواند تا ۴۴ ساعت به‌صورت مداوم در آسمان بماند و مسافت‌های بین‌قاره‌ای را طی کند، بدون اینکه موتورهایش دچار مشکل شوند. این ویژگی، B2 اسپیریت را به یکی از توانمندترین بمب‌افکن‌های دوربرد جهان تبدیل کرده است.

طراحی ویژه موتور

B2 اسپیریت مجهز به چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک F118-GE-100 است. این موتورها در مقایسه با موتورهای جت با پس‌سوز، در دماهای پایین‌تر کار می‌کنند که باعث کاهش سایش و فشار روی قطعات می‌شود. طراحی زیرصوت این موتورها امکان ارائه نیروی پیشران پایدار در مدت‌زمان طولانی را فراهم می‌کند.

مصرف سوخت پایین

در بمب‌افکن B2 توجه ویژه‌ای به کاهش مصرف سوخت شده و به همین دلیل سرعت کروز آن حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت است تا سوخت کمتری مصرف شود. به لطف این ویژگی و همین‌طور ظرفیت سوخت ۳۴ تن، B2 می‌تواند مسافت‌های طولانی را بدون نیاز به توقف برای سوخت‌گیری طی کند.

سوخت‌گیری هوایی

برد عملیاتی B2 اسپیریت با قابلیت سوخت‌گیری در هوا افزایش می‌یابد. این هواپیما می‌تواند چندین بار در طول مأموریت با تانکرهای هوایی ارتباط برقرار کرده و سوخت خود را بدون نیاز به فرود تجدید کند؛ این ویژگی یکی از دلایل اصلی پروازهای ۴۴ ساعته بدون توقف است.

طراحی آیرودینامیکی رادارگریز

طراحی بال پرنده B2 اسپیریت مقاومت آیرودینامیکی را کاهش می‌دهد و به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند. شکل رادارگریز این هواپیما نه‌تنها آن را از رادارها پنهان می‌کند بلکه جریان هوا روی موتورها را بهینه‌سازی کرده و عملکرد خنک‌تر و روان‌تری را برای موتورها فراهم می‌آورد.

سیستم‌های خنک‌کننده و نظارت موتور

B2 اسپیریت مجهز به سیستم‌های پیشرفته نظارت بر موتور است. این سیستم‌ها دمای موتور و عملکرد آن را رصد می‌کنند و به خدمه اجازه می‌دهند تنظیمات قدرت را در صورت نیاز تغییر دهند. مدیریت مداوم تضمین می‌کند که موتورها حتی در پروازهای چندروزه، بسیار پایین‌تر از آستانه فرسودگی کار کنند.

ویژگی‌های کابین و خدمه

برای پشتیبانی از مأموریت‌های طولانی، خدمه B2 اسپیریت آموزش‌های ویژه استقامت می‌بینند. کابین خلبان برای عملیات طولانی طراحی شده و امکاناتی برای استراحت، غذا و آب فراهم می‌کند تا هم هواپیما و هم خلبانان بتوانند مأموریت‌های بسیار طولانی را با ایمنی کامل به پایان برسانند.

معایب بمب‌افکن B-2 Spirit 

این بمب افکن پیشرفته باوجود توانمندی‌های خارق‌العاده‌ای مثل پنهانکاری راداری (stealth)، طراحی پیشرفته پروازی و توانایی پرواز طولانی مدت، خالی از مشکلات، معایب و ناکامی‌ها نیست. در ادامه تعدادی از این مشکلات را مرور می‌کنیم:

هزینه‌های بسیار بالا

  • قیمت ساخت هر فروند: بیش از ۲ میلیارد دلار (در سال‌های اخیر حدود ۲.۱ میلیارد).
  • هزینه نگهداری سالانه: بسیار بالاست؛ به طوری که برای هر ساعت پرواز، حدود ۱۳۰ هزار دلار هزینه تعمیر و نگهداری تخمین زده می‌شود.
  • همین هزینه‌های فوق‌العاده زیاد باعث شد تعداد تولید نهایی فقط ۲۱ فروند باشد، در حالی‌که در ابتدا صحبت از ساخت ۱۳۲ فروند بود.

مشکلات نگهداری و عملیاتی

  • سطح پنهانکار B-2 بسیار حساس و در مقابل باران، رطوبت و شرایط نامساعد آسیب‌پذیر است.
  • پوشش مخصوص رادارگریز این هواپیما باید مرتباً تعمیر و بازسازی شود؛ این فرایند زمان‌بر و پرهزینه است.
  • پرنده نیاز به هنگرهای مخصوص کنترل رطوبت دارد و نمی‌شود آن را در هر پایگاهی نگهداری کرد.

قابلیت اطمینان پایین در ابتدای خدمت

  • در سال‌های اولیه ورود به خدمت (دهه ۹۰ میلادی)، نرخ آمادگی عملیاتی B-2 بسیار پایین بود.
  • گاهی اوقات به دلیل خرابی‌ها یا نیاز به تعمیرات فقط ۵۰ درصد ناوگان آمادگی پرواز داشتند.

حادثه‌ها و سقوط‌ها

  • در سال ۲۰۰۸، یک فروند B-2 در گوام سقوط کرد. علت: اشتباه در سنسورهای رطوبت که داده‌های نادرستی به سیستم پروازی داده بودند.
  • سقوط باعث شد به مسئله وابستگی شدید به سیستم‌های کامپیوتری و آسیب‌پذیری در برابر خطای نرم‌افزاری توجه بیشتری شود.

محدودیت در شرایط آب‌وهوایی

  • برخلاف برخی جنگنده‌ها، B-2 به دلیل آسیب‌پذیری پوشش رادارگریز و سیستم‌های حساس در آب‌وهوای مرطوب، بارانی یا گردوخاکی به‌درستی نمی‌تواند مأموریت انجام دهد.

پیچیدگی فنی و ارتقاء دشوار

  • ساختار تماماً کامپیوتری، معماری پروازی بسیار پیچیده و طراحی اختصاصی باعث شده ارتقاء سامانه‌های B-2 بسیار سخت و پرهزینه باشد.
  • اضافه‌کردن تسلیحات جدید یا سامانه‌های ارتباطی مدرن، نیاز به بازطراحی عمیق دارد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
wionews

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۸ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (478 ديدگاه)

    چونکه وینگ اسپنش بالاس ،induced drag کم میشه، از طرفی طراحی فلایینگ وینگ ،پارازتیک درگش هم کمه. خوراکه سرعت کروز تو ارتفاع بالاست. یادمه تو بمباران یمن از اسرالیا میومد بمب میریخت میرفت

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. gabriel

      ۸ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (209 ديدگاه)

      داداچ چهارصفحه کتاب مکانیک سیالات پروفسور مرحومِ جنت مکان”یروینگ اچ.شیمز”امریکایی الاصل رو با اینترنت امریکایی دانلود کردی تو موبایل یا لپ تاپ مجهز به زیرمجموعه های امریکایی خوندی جان من نمیخواد به صاحبان این علوم درس یاد بدی!!

      موافقم 19
      مخالفم 1
  2. بهروز

    ۸ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    خیلی بمب افکن زیبایی هست انشاالله بعد از فتح کاخ سفید و نابودی اسرائیل چند فروند بصورت اختصاصی برای ایران میگیم درست کنند.

    موافقم 10
    مخالفم 31
    1. پیام

      ۸ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      بهروز چی زدی؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. هنری فورد

      ۸ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (97 ديدگاه)

      ارع ایشالا ماشالا کاخ سفید هم حسینیه میکنید !! و اسرائیل هم محو میشه !!

      موافقم 6
      مخالفم 2
  3. Saji

    ۸ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (145 ديدگاه)

    بودجه دفاعی کشور ۸.۵ میلیارد دلار…
    فکت: قیمت ۴تا B2 اندازه کل بودجه کشور ماست….

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. سعید

      ۸ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      تازه شاخ و شونه هم میکشن :)

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. هنری فورد

    ۸ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (97 ديدگاه)

    آمریکا از هر تجهیزات نظامی بهترینشو ساخته و به هیچ کشوری نمیفروشه ؛ جنگنده F22 رپتور , بمب افکن B2 اسپریت ، بمب سنگر شکن GBU57 و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا