تریفن 600 با پیشرانه هیبریدی برقی، ترکیبی از جت تجاری و هلیکوپتر

سه‌شنبه 13 خرداد 1404 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
TriFan-600-3
شرکت XTI به توسعۀ هواپیماهای عمودپروازی مشغول است که از پیشرانه‌های هیبریدی الکتریکی استفاده می‌کنند و کمترین آلایندگی ممکن را دارند.
تبلیغات

شرکت XTI آئرواسپیس در حال توسعه خانواده‌ای از هواپیماهای نوآورانه است و همکاری اخیرش با شرکت وردگو آئرو (VerdeGo Aero) می‌تواند به استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی-الکتریکی در برخی مدل‌های هواپیمای تریفن 600 منجر شود. XTI در حال بررسی استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی-الکتریکی برای مدل‌های خاصی از تریفن 600 است. وردگو آئرو با مجموعه‌ای چشمگیر از پیشرانه‌های هیبریدی-الکتریکی، ازجمله VH-4T (توربین هیبریدی با توان 400 کیلووات) و VH-5 (توربوفن ترکیبی)، به این پروژه پیوسته است. این پیشرانه‌ها در دو سال گذشته پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند و اکنون زمان ایده‌آلی برای همکاری با XTI در فاز بعدی توسعه است.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به‌تازگی بین این دو شرکت امضا شده، آن‌ها ترکیب‌های مختلفی از پیشرانه و بدنه هواپیما را آزمایش خواهند کرد تا بهترین گزینه‌ها را برای بازارهای تجاری و نظامی شناسایی کنند. هدف اصلی این همکاری، پاسخگویی به نیازهای لجستیکی حیاتی در بخش هواپیماهای بدون سرنشین (UAS) است. تریفن 600 به‌عنوان ترکیبی از یک جت تجاری لوکس و یک هلیکوپتر توصیف می‌شود که قابلیت عمودپروازی (VTOL) را با سرعت و راحتی یک هواپیمای تجاری ارائه می‌دهد. این هواپیما با طراحی شیک و مدرن، کابینی راحت برای یک خلبان و شش مسافر فراهم می‌کند و برای پروازهای منطقه‌ای و کاربردهای متنوع مناسب است.

فن عقبی هواپیما در عملیات عمودپرواز، رانش و پایداری بیشتری ایجاد می‌کند و فن‌های کانال‌دار سطح سروصدا را کاهش می‌دهند. پنجره‌های بهینه‌شده با دوربین هم دید عالی و آگاهی محیطی بهتری را برای خلبان فراهم می‌کنند. تریفن 600 با سرعت کروز 555 کیلومتر در ساعت و برد 1400 کیلومتر در حالت برخاست و فرود معمولی، عملکردی قابل‌توجه دارد. در حالت عمودپرواز، برد به 1111 کیلومتر کاهش می‌یابد اما در عوض مزایای منحصربه‌فرد VTOL، مانند امکان فرود در فضاهای کوچک را فراهم می‌کند. طراحی اولیه این هواپیما با دو موتور توربوشفت سازگار با سوخت هوانوردی پایدار (SAF) انجام شده بود که تا 80 درصد انتشار دی‌اکسید کربن را کاهش می‌داد اما همکاری با وردگو نشان‌دهنده تعهد XTI به دستیابی به پروازهای بدون آلایندگی در آینده است.

XTI آئرواسپیس همچنین به همراه شرکت زیرمجموعه‌اش، XTI Aircraft، در حال توسعه نوع جدیدی از هواپیماها به نام XVTOL (هواپیمای عمودپرواز) است. این هواپیما که ترکیبی از قابلیت‌های جت تجاری و هلیکوپتر را ارائه می‌دهد، می‌تواند مانند هلیکوپتر از زمین بلند شود و فرود آید، اما با سرعت و برد یک هواپیمای بال ثابت‌ پرواز کند. این ویژگی، تریفن 600 را برای مأموریت‌های تجاری، پزشکی و حتی نظامی ایده‌آل می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.