به دلیل روی آوردن شرکتهای هواپیمایی به هواپیماهای دوموتوره، ایرباس A380 چندان طرفدار ندارد و تاکنون ۳۰ فروند از آن اوراق شده است.
در جدیدترین نمونه، شرکت آمریکایی Setna iO در شیکاگو که متخصص در تأمین قطعات یدکی هواپیماهای تجاری است، یک فروند ایرباس A380 سابق مالزی ایرلاینز را خریداری کرده است. این هواپیمای دوطبقه برای تأمین قطعات یدکی پرتقاضا در بازار، اسقاط خواهد شد. این هواپیما که در تاربس فرانسه نگهداری میشود، در تأسیسات شرکت TARMAC Aerosave اسقاط خواهد شد. TARMAC Aerosave، شرکتی فرانسوی با سایتهایی در اسپانیا و فرانسه، در دوران همهگیری کرونا به دلیل پذیرش تعداد زیادی ایرباس A380 در تأسیسات خود در اروپا به شهرت رسید.
در ژوئن امسال، Setna iO اعلام کرد که یک فروند ایرباس A380 دیگر را با سه موتور رولزرویس ترنت ۹۰۰ از چهار موتور خریداری کرده است. این هواپیمای دوطبقه که هم پیشتر توسط مالزی ایرلاینز استفاده میشد، در سایت TARMAC Aerosave در فرودگاه تاربس فرانسه اسقاط خواهد شد. هر شش فروند ایرباس A380 سابق مالزی ایرلاینز در تاربس زمینگیر شدهاند و مالکیت همگی به ایرباس بازگردانده شده است. مالزی ایرلاینز این شش هواپیما را بهعنوان بخشی از قرارداد خرید ۲۰ فروند ایرباس A330-900 به ایرباس بازگردانده است. مالزی ایرلاینز قرار است ۱۰ فروند A330-900 را مستقیماً از ایرباس و ۱۰ فروند دیگر را از شرکت لیزینگ هواپیمای ایرلندی Avolon خریداری کند.
Setna iO تنها شرکتی نیست که روی اسقاط این هواپیماهای دوطبقه کار میکند. در آوریل امسال نیز شرکت VAS Aero Services در فلوریدا اعلام کرد که ایرباس این شرکت را برای مدیریت اسقاط و بازتوزیع قطعات سه فروند ایرباس A380 انتخاب کرده است. یکی از این سه فروند متعلق به لوفتهانزا بوده است. این شرکت در اوایل همهگیری کرونا در سال ۲۰۲۰ هر دو A380 را از ناوگان خود خارج کرد. یکی دیگر از این سه فروند هم متعلق به مالزی ایرلاینز بوده که از نوامبر ۲۰۲۲ در تاربس زمینگیر شده است. این هواپیما پیشتر به مدت دو سال در فرودگاه بینالمللی کوالالامپور زمینگیر شده بود. مالزی ایرلاینز تمام نمونههای A380 خود را در سال ۲۰۲۰ بازنشسته کرد و ابتدا آنها را در کوالالامپور پارک کرد و سپس در سال ۲۰۲۲ به فرودگاه فرانسوی منتقل کرد.
علاوه بر این، در ماه می امسال نیز دو فروند دیگر از A380 لوفتهانزا اسقاط شدند. اگرچه لوفتهانزا قصد دارد در آینده نزدیک هشت فروند A380 را عملیاتی کند اما این تصمیم برخلاف میل این شرکت بوده است. این شرکت به دلیل تأخیر در تحویل هواپیماهای پهنپیکر جدید، مجبور به استفاده از A380 شد. تامی هیوز، مدیرعامل VAS Aero Services، اظهار داشت که با تأخیر در تحویل بوئینگ ۷۷۷-۹ تا حداقل سال ۲۰۲۶، وابستگی به A380 برای تأمین نیاز به هواپیماهای بزرگ و دوربرد افزایش یافته است. درنتیجه، تقاضا برای قطعات یدکی باکیفیت برای نمونههای فعال A380 که تخمین زده میشود حدود ۱۷۵ فروند در سراسر جهان باشند، رو به افزایش است. با احتساب نمونهٔ اخیر مالزی ایرلاینز، تاکنون ۳۰ فروند ایرباس A380 اوراق و اسقاط شدهاند.
جرمی کلارکسون
۱۸ خرداد ۱۴۰۴کرونا زدش زمین💔
هواپیمای خاص و قشنگی بود
..Hossein
۱۸ خرداد ۱۴۰۴ماهم عاجز ار خرید یک فروند هواپیمای دست دوم
ماشین باز
۱۸ خرداد ۱۴۰۴متاسفانه بهترین هواپیمای مسافربری جهان نتونست موفقیتی به اندازه بوئینگ 747 کسب کنه .
دیا
۱۸ خرداد ۱۴۰۴عکس اخر انگار یه زندانی بی گناه رو با چشم بند میبرن واسه اعدام