صنایع هوایی

اسقاط 30 فروند ایرباس A380، غول آسمان‌ها طرفدار ندارد

به دلیل روی آوردن شرکت‌های هواپیمایی به هواپیماهای دوموتوره، ایرباس A380 چندان طرفدار ندارد و تاکنون ۳۰ فروند از آن اوراق شده است.

در جدیدترین نمونه، شرکت آمریکایی Setna iO در شیکاگو که متخصص در تأمین قطعات یدکی هواپیماهای تجاری است، یک فروند ایرباس A380 سابق مالزی ایرلاینز را خریداری کرده است. این هواپیمای دوطبقه برای تأمین قطعات یدکی پرتقاضا در بازار، اسقاط خواهد شد. این هواپیما که در تاربس فرانسه نگهداری می‌شود، در تأسیسات شرکت TARMAC Aerosave اسقاط خواهد شد. TARMAC Aerosave، شرکتی فرانسوی با سایت‌هایی در اسپانیا و فرانسه، در دوران همه‌گیری کرونا به دلیل پذیرش تعداد زیادی ایرباس A380 در تأسیسات خود در اروپا به شهرت رسید.

در ژوئن امسال، Setna iO اعلام کرد که یک فروند ایرباس A380 دیگر را با سه موتور رولزرویس ترنت ۹۰۰ از چهار موتور خریداری کرده است. این هواپیمای دوطبقه که هم پیش‌تر توسط مالزی ایرلاینز استفاده می‌شد، در سایت TARMAC Aerosave در فرودگاه تاربس فرانسه اسقاط خواهد شد. هر شش فروند ایرباس A380 سابق مالزی ایرلاینز در تاربس زمین‌گیر شده‌اند و مالکیت همگی به ایرباس بازگردانده شده است. مالزی ایرلاینز این شش هواپیما را به‌عنوان بخشی از قرارداد خرید ۲۰ فروند ایرباس A330-900 به ایرباس بازگردانده است. مالزی ایرلاینز قرار است ۱۰ فروند A330-900 را مستقیماً از ایرباس و ۱۰ فروند دیگر را از شرکت لیزینگ هواپیمای ایرلندی Avolon خریداری کند.

Setna iO تنها شرکتی نیست که روی اسقاط این هواپیماهای دوطبقه کار می‌کند. در آوریل امسال نیز شرکت VAS Aero Services در فلوریدا اعلام کرد که ایرباس این شرکت را برای مدیریت اسقاط و بازتوزیع قطعات سه فروند ایرباس A380 انتخاب کرده است. یکی از این سه فروند متعلق به لوفت‌هانزا بوده است. این شرکت در اوایل همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ هر دو A380 را از ناوگان خود خارج کرد. یکی دیگر از این سه فروند هم متعلق به مالزی ایرلاینز بوده که از نوامبر ۲۰۲۲ در تاربس زمین‌گیر شده است. این هواپیما پیش‌تر به مدت دو سال در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور زمین‌گیر شده بود. مالزی ایرلاینز تمام نمونه‌های A380 خود را در سال ۲۰۲۰ بازنشسته کرد و ابتدا آن‌ها را در کوالالامپور پارک کرد و سپس در سال ۲۰۲۲ به فرودگاه فرانسوی منتقل کرد.

علاوه بر این، در ماه می امسال نیز دو فروند دیگر از A380 لوفت‌هانزا اسقاط شدند. اگرچه لوفت‌هانزا قصد دارد در آینده نزدیک هشت فروند A380 را عملیاتی کند اما این تصمیم برخلاف میل این شرکت بوده است. این شرکت به دلیل تأخیر در تحویل هواپیماهای پهن‌پیکر جدید، مجبور به استفاده از A380 شد. تامی هیوز، مدیرعامل VAS Aero Services، اظهار داشت که با تأخیر در تحویل بوئینگ ۷۷۷-۹ تا حداقل سال ۲۰۲۶، وابستگی به A380 برای تأمین نیاز به هواپیماهای بزرگ و دوربرد افزایش یافته است. درنتیجه، تقاضا برای قطعات یدکی باکیفیت برای نمونه‌های فعال A380 که تخمین زده می‌شود حدود ۱۷۵ فروند در سراسر جهان باشند، رو به افزایش است. با احتساب نمونهٔ اخیر مالزی ایرلاینز، تاکنون ۳۰ فروند ایرباس A380 اوراق و اسقاط شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۴ رای
منبع
simpleflying

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1118 ديدگاه)

    کرونا زدش زمین💔
    هواپیمای خاص و قشنگی بود

    موافقم 68
    مخالفم 7
    1. سامان اذری

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3222 ديدگاه)

      من چندین بار تجربه سفر با A340 رو داشتم خیلی عالی بود
      و از لحاظ سانحه هوایی یکی از سیف ترین هواپیما هاست
      ولی یه مشکلی داره اونم این که رقیب خیلی گردنکلفتی به نام بوئینگ ترپل سون یا همون 777 داره و اون دو موتوره هست ولی A340 چهار موتور که همین باعث میشه 777 حدودا ۳۰ درصد مصرف سوخت کمتری داسته باشه و چون عمر مفید هواپیما ها در اروپا و آمریکا حدود ۲۰ تا ۳۰ ساله هست در عمر ۳۰ سال بویینگ ۷۷۷ بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر کمتر مصرف میکنه حتی بعضی از سایت ها نوشته ۱۴۳ میلیون لیتر کمتر حالا حساب کنید یه شرکت هواپیمایی مثل امریت emirate حدود ۱۳۳ فروند بویینگ ۷۷۷ داره
      حساب کن چقدر صرفه جویی میکنه تو بلند مدت

      موافقم 84
      مخالفم 10
      1. سعید

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        فقط بحث سوخت نیست، از لحاظ سرویس و لوازم یدکی و مصرفی هم‌هواپیمای دو موتوره به صرفه تر است

        موافقم 46
        مخالفم 1
    2. مرتضی وفایی

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      من تجربه سوار شدنش داشتم
      چون ابعادش بزرگه فاصله از موتور زیاد هست صدای خیلی کمی به داخل میاد

      مخصوصا طبقه دوم قسمت جلو هواپیما

      همچنین هواپیما هر چقدر بزرگتر باشه اثر کمتری از نوسانات باد اثر میگیره

      آرام ترین و کم صدا ترین هواپیما بود

      موافقم 16
      مخالفم 1
  2. ..Hossein

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (165 ديدگاه)

    ماهم عاجز ار خرید یک فروند هواپیمای دست دوم

    موافقم 85
    مخالفم 19
    1. رامین کریمی

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (345 ديدگاه)

      عاجز از خرید همون خودرویی که عکسشو گذاشتی کجای کاری داداش😅

      موافقم 15
      مخالفم 3
  3. ماشین باز

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    متاسفانه بهترین هواپیمای مسافربری جهان نتونست موفقیتی به اندازه بوئینگ 747 کسب کنه .

    موافقم 65
    مخالفم 6
    1. Reza-a

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (465 ديدگاه)

      تو خوب بودن ۷۴۷ هیچ حرفی نیست اما به نظرم بازخورد بازار به این دو مدل بخاطر دوراه زمانی هست زمانی که ۷۴۷ اومد بازار هواپیمایی مخصوصا مسافربری متفاوت بود هنوز اینترنتی وجود نداشت و نیاز به سفر بیشتر بود و هواپیماهای بزرگ توجیه داشتن ولی ای۳۸۰ با اون ظرفیت تو این دوران توجیهی نداره.

      موافقم 19
    2. محمدهادی

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2616 ديدگاه)

      آره
      واقعا ۳۸۰ با اون همه توپ و بمب خبری که بزرگترین و لوکس ترین پرنده مسافری جهان حتی نتونست ۲دهه هم دووم بیاره
      ۷۴۷ واقعا ملکه ی آسمان بود با ۵۰ سال سلطنت بی چون و چرا

  4. دیا

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (277 ديدگاه)

    عکس اخر انگار یه زندانی بی گناه رو با چشم بند میبرن واسه اعدام

    موافقم 51
    مخالفم 4
  5. فرزاد

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خب بفرستن برای ما اسقاط برای چی؟ ما هواپیمای ۴۰ ۵۰ ساله داریم استفاده می‌کنیم اینا هواپیمای کمتر از ۱۰ ۲۰ ساله رو اسقاط می‌کنن؟

    موافقم 58
    مخالفم 8
    1. فرید

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون ها با ما خیلی فرق دارند ما خودمان ظاهرا انتخاب کردیم که از دنیا و پیشرفت هاش به دور باشیم

      موافقم 60
      مخالفم 22
  6. مجتبی واحدی

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی خاک بر سر من……..

    موافقم 31
    مخالفم 9
  7. ! i M α η δ υ α R

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2620 ديدگاه)

    A380 چند تا مشکل داره …

    توی هر فرودگاهی با هر پهنای باندی ، نمیتونه بشینه و پاشه و دور زدن و جابجایی اش ( تاکسی کردنش ) زمان بسیار بیشتری می بره …

    لندینگ با این جانور ، سخت ترین کار در صنعت هوانوردیه و خلبان فوق متخصصه خودش رو می خواد ، که هزینه های پرداختی ( حقوق خلبان ها ) رو برای ایرلاین ها ، افزایش میده …

    هواپیماهای کوچک تر ، با مصرف سوخت کمتر و هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار پایین تر ( در قیاس با هزینه ای سرسام آور تعمیر و نگهداری A380 ) ، ترجیحا اولین و آخرین انتخاب هر ایرلاینی هست و غول آسمانها این رقابت رو به سادگی به اونها می بازه …

    میگن مشکلات مونتاژی هم داره که ناشی از اختلاف نظر بین فرانسوی ها و آلمانی ها ، هنگام ساختش بوجود اومده ( هر چند خودم بعید می دونم و بیشتر می خوره که بیانش ، از حسادت شرکت های رقیب باشه ) …

    فقط ایرلاین های بزرگی مثل امارات از لحاظ حجم تقاضای پرواز لاکچری به نقاط دوردست ، این هواپیما راسته کارشون هست و به درد ایرلاین های اقتصادی تر نمی خوره …

    حفظ سطح پرواز با یک موتور A380 ، بسیار سخت و پر مخاطره است و تجربه بسار بالایی می طلبه و توی هر فرودگاهی هم نمیشه انجامش داد …

    موافقم 30
    مخالفم 3
    1. همایون

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1143 ديدگاه)

      دوست عزیز فکر کنم تو پارگراف دوم نظرت یکم غلو کردی وگرنه حتما خودتم میدونی سخترین کار در صنعت هوانوردی برای یک خلبان لندینگ با ایرباس a380 نیست

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. سینا

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        منظور در صنعت هوانوردی هواپیمای مسافربری هست و حرفشون درسته

      2. ! i M α η δ υ α R

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2620 ديدگاه)

        داداش برای رسوندن بهتره منظورم که سخت ترین لندینگ رو توی مسافربری ها داره ، از آرایه اغراق استفاده کردم …

        😁😁😁

        البته لندینگ با Antonov An-225 Mriya هم باید خیلی سخت باشه …

        😰😰😰

  8. داود

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    حدود ۲۰ سال پیش مجله هوانوردی میخوندم دقیقا این متن را نوشته بود نظر بوئینگ بر این است که آینده نیاز به هواپیماهای سریعتر و کم مصرف است ولی نظر ایرباس بر این است که آینده هواپیماهای بزرگتر نیاز است آینده مشخص می‌شود کدام شرکت درست میگه.
    وحالا مشخص شد.

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (232 ديدگاه)

      جای تاسف داره که فکر میکنی با خوندن یک مطلب تو ۲۰ سال پیش الان همون حرف ها به واقعیت پیوسته و شرکت ها هم مطابق حرف ۲۰ سال قبولشون دارن عمل میکنند ، امروزه هواپیما های باریک پیکر اما با برد بالاتر مورد استقبال بیشتری هستند، تعداد قراردادهای ایرباس و تعداد تحویلی های ایرباس در سال پیش فکر کنم دو برابر بویینگ بوده.

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2620 ديدگاه)

        رضای عزیز …

        ایشون از سیاستهای کلی و آینده صنعت هوانوردی تجاری در 20 سال پیش صحبت کردن و خط مشیی که بوئینگ در اون سالها برای پیشبرد اهدافش خودش ، ترسیم کرده بوده …

        سیاست های کلی صنایع ، معمولا و تقریبا ثابت هستند و دستخوش تغییرات اساسی نمیشن …

        این روش هاست که به مرور زمان ، تغییر میکنند …

  9. دانیال

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    الان از هوش مصنوعی هم بپرسی میگه غول مسافربری استفاده خیلی کمتری داره.
    ایرباس چجوری نتونسته پیش بینی کنه!!

  10. امیر حسینی

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام عجب آدمهای نادانی هستن اسقاط میکنن
    بفروشن ایران بلده درستش کنه . هنوز ما هواپیماهای ۵۰ سال پیش رو میفرستیم هوا اینها که چیزی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا