صنایع هوایی

ترامپ ممنوعیت پروازهای مافوق صوت غیرنظامی بر فراز خاک آمریکا را لغو کرد

دونالد ترامپ ممنوعیت پروازهای مافوق صوت غیرنظامی بر فراز خاک آمریکا را لغو کرده و FAA حالا ۱۸۰ روز فرصت دارد تا استانداردهای جدید را تعیین کند.

سال‌هاست که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای توسعه فناوری‌ها و طراحی‌های جدید هواپیماها تلاش می‌کنند تا پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی را کم‌صدا و درنتیجه قانونی کنند و حالا دونالد ترامپ تمام این محدودیت‌ها را لغو کرد. در آمریکا، اداره هوانوردی فدرال (FAA) از دهه ۱۹۷۰ به دلیل نگرانی‌های مربوط به سروصدا، ممنوعیت پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی را اعمال کرده بود. همان‌طور که می‌دانید، وقتی هواپیماها به سرعت مافوق صوت می‌رسند، انفجار صوتی ایجاد می‌شود که شاید در نمایش‌های هوایی جذاب باشد، اما وقتی بالای خانه‌ها رخ دهد، چندان خوشایند نیست. این ممنوعیت بیش از نیم‌قرن برقرار بود و مانع از پرواز مافوق صوت هواپیماهای غیرنظامی بر فراز خشکی می‌شد.

این قانون عملاً فقط کنکورد، تنها جت مسافربری مافوق صوت تاریخ را هدف قرار داده بود. هواپیماهای نظامی اما اجازه داشتند در مناطق ویژه‌ای این کار را انجام دهند. در حال حاضر، پروژه‌های متعددی برای توسعه جت‌های مسافربری مافوق صوت جدید در جریان است. با توجه به این موضوع و با ادعای اینکه «ایالات‌متحده در آستانه فصلی جدید و جسورانه در نوآوری هوافضایی قرار دارد»، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به لغو ممنوعیت FAA گرفت. ترامپ با توصیف قوانین و استانداردهای FAA به‌عنوان قدیمی، محدودکننده و منسوخ، هفته گذشته به FAA دستور داد تا اقدامات لازم، ازجمله از طریق قانون‌گذاری، برای لغو ممنوعیت پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی را انجام دهد.

این نهاد نظارتی ۱۸۰ روز فرصت دارد تا این دستور را اجرا کند و باید استاندارد موقتی مبتنی بر سطح صدا برای صدور گواهینامه تعیین کند. همچنین تا ۱.۵ سال آینده، FAA باید استانداردی برای صدور گواهینامه سروصدای هواپیماهای مافوق صوت ارائه دهد که شامل آستانه‌های قابل‌قبول صدا برای تیک‌آف، فرود و حرکت مافوق صوت در مسیر باشد. برای تعیین این آستانه‌ها، FAA باید تست‌های عملیاتی و تحقیقات، توسعه، آزمایش و ارزیابی فناوری‌های جدید مافوق صوت را در نظر بگیرد. این تصمیم کار شرکت‌هایی که روی هواپیماهای مافوق صوت کار می‌کنند را آسان‌تر خواهد کرد زیرا دیگر نیازی به یافتن راه‌هایی برای رعایت قوانین FAA ندارند. البته به‌احتمال‌زیاد، این شرکت‌ها باید تا حدی کار روی پروژه‌های خود را متوقف کنند تا منتظر قوانین و مقررات جدید FAA بمانند. مشخص نیست این تصمیم چگونه بر شرکت‌هایی که روی فناوری‌ها و طراحی‌های کاهش صدا کار می‌کردند تأثیر خواهد گذاشت، زیرا دیگر نیازی سخت‌گیرانه به این فناوری‌ها وجود ندارد. این دستور همچنین تردیدهایی درباره برنامه فناوری مافوق صوت کم‌صدا ناسا ایجاد می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. منصور

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    میگن یک نفر زمین می خوره برای اینکه ضایع نشه تا خونه سینه خیز میره. صنعت هوانوردی آمریکا که بعد ار جنگ جهانی دوم خودش رو یکه تاز می دونست نمی تونست بپذیره که اروپا چیزی رو ساخته که اونها نساختند برای همین آمریکا از هیچ کارشکنی ای درباره کنکورد خودداری نکرد از جمله اجازه پرواز بر فراز خاک آمریکا اون هم به بهانه صدای زیاد و این باعث شد که خودش هم هواپیمای فراصوت نسازه! ظاهرا ترامپ قضیه رو از این زاویه نگاه نمی کنه و این خوبه

    موافقم 12
    مخالفم 6
  2. ماشین باز

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    با اینکه علم خیلی پیشرفت کرده و بشر دستاورد های بزرگی در زمینه سرعت داشته ، اما هنوز هم نتونسته به اون سرعت هایی که میخاد دست پیدا کنه ( منظورم کاوشگرهای فضایی نیستن چون اون ها انسان جا به جا نمیکنن )

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. datsun

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4114 ديدگاه)

    درود باید شرکتهای هوایی به فکر ایمنی مسافر باشن واقعا زشته برا شرکتهای هوای تو سال ۲۰۲۵ با کوچکترین نقص فنی هواپیما با مسافرها به زمین بکوبه واقعا با این همه هزینه های که میکنن کاری کنن که قبل از برخورد جان مسافرها نجات پیدا کنه

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا