هواپیمای جتزیرو Z4 با طراحی نوآورانه بال ترکیبی، وعده کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت و کابین جادارتر را داده و یونایتد ایرلاینز با سرمایهگذاری کلان و سفارش ۲۰۰ فروند، به این هواپیمای آیندهنگرانه چشم دوخته است.
صنعت هوانوردی در آستانه تحولی شگرف قرار دارد. از فناوریهای جدید پیشرانش گرفته تا طراحیهایی که شکل سنتی هواپیماها را به چالش میکشند، همهچیز به سمت تغییرات سریع پیش میرود. یکی از پیشگامان این انقلاب، استارتاپ کالیفرنیایی جتزیرو است که با هواپیمای Z4 قصد دارد قواعد بازی را تغییر دهد. این هواپیما با طراحی بال ترکیبی نهتنها مصرف سوخت را بهطور چشمگیری کاهش میدهد بلکه تجربهای متفاوت برای مسافران و شرکتهای هواپیمایی ارائه میکند.
طراحی بال ترکیبی، بدنه و بالهای هواپیما را در یک ساختار یکپارچه ادغام میکند. این رویکرد با کاهش مقاومت هوا و توزیع یکنواخت بار و نیروی بالابر، مصرف سوخت را تا ۵۰ درصد نسبت به هواپیماهای معمولی کاهش میدهد. این طراحی همچنین فضای کابین را بازتر کرده و امکاناتی نظیر صندلیهای جادارتر، فضای اختصاصی برای بار بالای سر هر مسافر، راهروهای عریضتر، سرویسهای بهداشتی مناسب برای افراد دارای معلولیت و درب ورودی عریضتر را فراهم میکند که فرآیند سوار و پیاده شدن را تسریع میبخشد.
ایده بال ترکیبی از دهه ۱۹۲۰ با هواپیماهایی مانند وستلند دردنات مطرح شد، اما هیچگاه بهصورت تجاری عملیاتی نشد. جتزیرو قصد دارد Z4 را به اولین هواپیمای تجاری با این طراحی تبدیل کند که بهصورت مداوم در خطوط هوایی فعالیت کند. جتزیرو در مراحل پیشرفته توسعه Z4 قرار دارد. پروتوتایپ این هواپیما با نام پثفایندر و پهنای بال ۷ متر، سال گذشته گواهینامه صلاحیت پرواز از اداره هوانوردی فدرال آمریکا دریافت کرد و قرار است در سال ۲۰۲۷ پرواز کند. در صورت موفقیت، نسخه تجاری Z4 در سال ۲۰۳۰ وارد خدمت خواهد شد. این هواپیما از دو موتور پرتاندویتنی PW2040 بهره میبرد که در بخش عقب و بالای بدنه نصب شدهاند تا سروصدای کابین را بهطور قابلتوجهی کاهش دهند. این موتورها، مشابه موتورهای بوئینگ ۷۵۷، بین ۱۶۵ تا ۱۹۱ کیلو نیوتن نیروی رانش تولید میکنند.
Z4 با سوخت جت معمولی کار میکند اما با سوخت پایدار هوانوردی نیز سازگار است که آن را به گزینهای سازگاربامحیطزیست تبدیل میکند. Z4 برای حمل حداکثر ۲۵۰ مسافر طراحی شده و میتواند مسافتی تا ۹۲۰۰ کیلومتر را طی کند که آن را برای پروازهای بینقارهای مانند نیویورک به لندن یا توکیو مناسب میکند. یونایتد ایرلاینز اعلام کرده که این هواپیما در مسیرهای طولانی تا ۴۵ درصد سوخت کمتری نسبت به هواپیماهای پهنپیکر کنونی مصرف میکند.
طراحی بال ترکیبی نهتنها کارایی را افزایش میدهد، بلکه تجربه مسافران را نیز متحول میکند. کابین Z4 با صندلیهای جادار در همه کلاسها، حتی کلاس اقتصادی و امکانات رفاهی پیشرفته، به «اتاق نشیمن آسمانی» تشبیه شده است. این هواپیما همچنین با زیرساختهای فرودگاهی موجود سازگار است و نیازی به تغییرات در باندهای پرواز، تاکسیویها یا گیتهای سوار شدن ندارد که پذیرش آن را برای شرکتهای هواپیمایی آسانتر میکند. حمایتهای مالی و تجاری، شتاب توسعه Z4 را بیشتر کردهاند. دلتا ایرلاینز از سال ۲۰۲۱ همکاری خود را برای تجاریسازی این هواپیما آغاز کرده، نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۲۳ قراردادی ۲۳۵ میلیون دلاری برای تسریع توسعه نمونه نمایشی اعطا کرده و یونایتد ایرلاینز اخیراً با سرمایهگذاری کلان، مسیری برای سفارش ۱۰۰ فروند Z4 با گزینه خرید ۱۰۰ فروند دیگر باز کرده است.
این سفارش مشروط به تحقق نقاط عطف توسعه، ازجمله پرواز موفقیتآمیز پروتوتایپ پثفایندر در سال ۲۰۲۷ و رعایت استانداردهای ایمنی و عملیاتی است. جتزیرو Z4 را در سه نسخه شامل هواپیمای مسافربری برای ۲۵۰ مسافر، هواپیمای باری برای حمل محموله و تانکر سوخترسان برای مصارف نظامی نیروی هوایی آمریکا طراحی میکند. این تنوع، Z4 را به پلتفرمی چندمنظوره تبدیل میکند که هم در بخش تجاری و هم نظامی کاربرد دارد. بااینحال، جتزیرو تنها بازیگر این میدان نیست. استارتاپ ناتیلوس با هواپیمای هورایزن، رقیب غیررسمی Z4 محسوب میشود. هورایزن نیز قرار است در دهه ۲۰۳۰ عملیاتی شود و رقابت در این بخش نوظهور را داغتر کند.
Khosrow
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴تغییرات عنوان شده که ساده هم بنظر میان خیلی دیر داره اتفاق میفته / پیشرفت تو صنعت هواپیمای مسافربری خیلی کند هست / الویت توو جنگنده های ادم ک ش ی هست البته که هر سال بروز میشه داستانشون / اگاهی نیمی از دسته ی چپ گراست که راست میشه برای بیسوادان ..
ممد ژانگولر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴یکی از قابلیتهای جذاب این هواپیما که تو مقاله بالا بهش اشاره نشده اینه که مسافرها قبل از سقوط و برخورد با سطح آب یا زمین میتونن از طریق اون سولاخهای بالای هواپیما که تعبیه شده خودشونو به سقف هواپیما برسون و قبل از برخورد بپرن پایین که صدمه کمتری بهشون وارد بشه . خدا مهندسهای طراحو خیر بده که به همه چی فکر میکنن.
علی Shelby
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴خب داداش اگر تو هواپیما بمونن با زمین برخود کنن که احتمال زنده موندنشون بیشتره تا اینکه از هواپیما بپرن بیرون و با زمین برخورد کنن
مثل این میمونه که از صدمتری بپری
ممد ژانگولر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴نه داش علی اینجوریا نیست .شما فکر کن سوار آسانسوری عستق که به پایین سقوط میکنه اگر یک متر مونده که به زمین برخورد کنه خودت پرتاب کنی بیرون کمترین آسیبو میبینی .این قانون فیزیکه
قدرت طهماسبی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اون پنجره جهت نور و حالت پانوراما داره
net
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴امریکا دائم در حال اختراع و اکتشاف برای اسایش بشریت
سام
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بنظرم بیسواد اون کسی که فکر میکنه دنیا بدون عقاید راستگرا ها بهتر و همینطور برعکسش بدون چپگراها ، ترکیب این دو باهم لازمه .
Agni
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴احسنت ، یکی بالاخره به این موضوع اشاره کرد 🙏👌
غلامحسین
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴سام عزیزم بهتر نبود که راستگرا و چپگرا باهم یکی می شدن به نام مستقیم گرا اونوقت دنیا چقدر زیبا بود.
Mohammad
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴چقدر خفنه ، میگم مطمئنید مسافربری هست ؟ بعید میدونم مسافربری باشه به نظرم سوخت رسانه جنگنده هست ، چون آمریکا یه همچین پروژه ای رو خیلی وقته دنبالشه
مهیار
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴چند منظوره هست
Aranmilan
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی سرعتش هم مثل کنکورد هستش یا مثل هواپیماهای معمول مسافربریه؟
Mohammad
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴نه سرعتش اندازه هواپیمای معمولی هست شاید یکم بیشتر یا کمتر
آصفی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام.چتر نجات برای مواقع اضطراری برای پرنده وجود داره که بصورت امن فرود بیادکه پرنده وسر نشین های آن صدمه نبینند
همایون
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه قرار تمام فضای بال ترکیبی صرف محل نشستن مسافران یا حمل بار بشه سوختش تو کدوم قسمت نگهداری میشه اون بالهای نازک و کوچیک که توانایی نگهداری سوخت زیادی ندارند البته میدونم حتما مخازن سوخت بزرگ داره که بردش انقدره ولی دوست دارم نقشه این هواگرد رو ببینم تا بفهمم کجاش تانکر سوختشه و چقدرش کابین مسافر یا بار هستش
قدرت طهماسبی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴داخل هواپیما در قسمت میانی یک تکه کپسول مانند جهت محل امن ایجاد شود که به محض از کار افتادن موتورهای هواپیما ، سرنشینان به آنجا بروند و از طریق مکانیکی از کل هواپیما جدا شده و توسط خلبان موتور آن روشن شود و شروع به پرواز نماید ، که در حقیقت یک هواپیمای دوم در دل آن باشد با موتور و بال تاشو در داخل بدنه و چرخ ثابت و بالشتک هوا قابل باد شدن آنی جهت فرود روی آب یا حالت اسکی روی سطوح
قدرت طهماسبی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴در هواپیما می توان دو موتور کمکی جهت مواقع اضطراری نصب و در نظر گرفت که اگر موتورهای هواپیما از کار افتادن ، اینها بصورت اتوماتیک یا دستی روشن شوند و هواپیما را از سقوط نجات دهند و ایمنی را بالا ببرند و قبل از کنترل بدون موتور ، به کمک سرنشینان بیایند .
MATIN
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش خیلی هزینه میبره و درکل خییلی کم استفاده میشه
قدرت طهماسبی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴کلا در هواپیما و جنگنده ها باید موتورهای ثانویه یا کمکی در نظر گرفته شوند که به عنوان یدک در مواقع اضطراری وارد عمل شوند .