تیلتروتور بل MV-75، جانشین هلیکوپتر بلک هاوک در ارتش آمریکا شد
ارتش آمریکا در سال 2019 برنامه تسلیحات آینده دوربرد (FLRAA) را برای جایگزینی هلیکوپتر افسانهای UH-60 بلک هاوک آغاز کرد. پس از رقابتی سهساله بین شرکتهای سیکورسکی و بل، در دسامبر 2022 بل با تیلتروتور V-280 والور بهعنوان برنده اعلام شد. حال این پرندهٔ عمود پرواز آیندهٔ ارتش آمریکا رسماً MV-75 نام گرفته است. این نام معنی خاصی دارد و حرف M به معنای چندمنظوره، V به معنای برخاست و فرود عمودی و «75» به سال 1775، زمان تأسیس رسمی ارتش آمریکا اشاره دارد. این وسیله یک تیلتروتور است که یعنی قابلیت برخاست و فرود عمودی هلیکوپتر را با سرعت و برد هواپیماهای بال ثابت را ترکیب میکند.
MV-75 با دو موتور توربوشفت رولزرویس AE 1107F با قدرت 7000 اسب بخار، سرعت کروز 520 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت 555 کیلومتر بر ساعت را ارائه میدهد که تقریباً دو برابر سرعت بلک هاوک است. برد رزمی آن بین 930 تا 1480 کیلومتر و برد پرواز بدون سوختگیری 3900 کیلومتر است، درحالیکه بلک هاوک تنها 582 کیلومتر برد دارد. این هلیکوپتر با وزن برخاست حداکثر 14 هزار کیلوگرم، میتواند 4500 کیلوگرم بار یا 14 سرباز مجهز را حمل کند و به خدمهای چهارنفره (دو خلبان و دو تیرانداز) نیاز دارد. طراحی تیلتروتور MV-75 با موتورهای ثابت و روتورهای متحرک، نسبت به V-22 آسپری بهبود یافته و با مواد کامپوزیتی پیشرفته، وزن کمتر و نگهداری سادهتری دارد. این ویژگیها آن را برای عملیات در محیطهای پرخطر و مأموریتهای چندمنظوره مانند تهاجم، جابجایی نیرو و عملیات امدادی ایدهآل میکند.
MV-75 با بدنهای شبیه به بلک هاوک، درهای جانبی 1.8 متری و ارتفاع بال بیش از 2.1 متر از زمین دارد که خروج آسان سربازان و میدان دید وسیع برای تیراندازان را فراهم میکند. حسگرها، تسلیحات و اویونیک پیشرفته این هلیکوپتر توسط لاکهید مارتین طراحی شدهاند و نسخه تهاجمی آن (AV-280) قادر به شلیک موشک، راکت و پهپادهای کوچک است. MV-75 برای عملیات خودمختار نیز طراحی شده و در سال 2020 پروازی کاملاً خودکار از برخاست تا فرود را با موفقیت انجام داد. این قابلیت امکان انجام مأموریتهای ساده مانند تدارکات را بدون نیاز به دخالت خلبان فراهم میکند.
تولید شش فروند پروتوتایپ MV-75 از تابستان 2024 آغاز شده است. بدنه در کانزاس و قطعات در تگزاس تولید و مونتاژ نهایی در آماریلو انجام میشود. اولین پرواز پروتوتایپ برای سال 2026 برنامهریزی شده و تولید محدود از 2028 آغاز خواهد شد. ارتش آمریکا قصد دارد تا سال 2030 این تیلتروتورها را در خدمت عملیاتی داشته باشد. تعداد دقیق MV-75 موردنیاز ارتش مشخص نیست اما با توجه به ناوگان بیش از 2,100 فروندی بلک هاوک، انتظار میرود تعداد قابلتوجهی تولید شود. نسخههای ویژه برای عملیات نیروهای ویژه (مانند MH-60M) نیز در حال توسعه است.