نامگذاری هواپیماهای بوئینگ مانند ۷۳۷، ۷۵۷ یا ۷۸۷ با الگوی 7X7 ریشه در تاریخ این شرکت دارد؛ اما چرا این الگو انتخاب شد و تا امروز پابرجا است؟
ریشه نامگذاری 7X7
این نامگذاری مختص بوئینگ، است. این شرکت در طول تاریخ خود از اعداد سهرقمی برای محصولاتش استفاده کرده است؛ مثلاً هواپیماهای ملخی ۳۰۰ و ۴۰۰ و موشکها مثل ۶۰۰ ولی سری ۷۰۰ فقط به برای هواپیماهای جت تجاری اختصاص یافت؛ اما الگوی “7X7” از کجا آمد؟ این موضوع به اولین جت تجاری بوئینگ، یعنی ۷۰۷، بازمیگردد که در سال ۱۹۵۷ برای اولین بار پرواز کرد. این هواپیما میتوانست ۷۰۰ نامیده شود اما بوئینگ عدد ۷ را به انتهای آن افزود. شاید این نام روانتر بود، اما برای مهندسان، ۷۰۷ معنای خاصی دارد. این عدد سه رقم اول سینوس و کسینوس زاویه ۴۵ درجه را نشان میدهد، چیزی که هر مهندس با آن آشنا است. این شاید به یکی از نوآوریهای ۷۰۷ یعنی طراحی بالهای زاویهدار اشاره دارد که بهجای عمود بودن، نسبت به بدنه زاویه داشتند. البته زاویه بالها درواقع ۳۵ درجه بود، نه ۴۵!
تثبیت الگوی 7X7
عصر جتها آسمان را تسخیر کرد و نشانهای از تحولات عظیم فناوری در جهان بود. بوئینگ ۷۰۷ به نمادی از این دوره تبدیل شد و جایگاهی فرهنگی یافت. با این محبوبیت عظیم، بوئینگ متوجه شد که 7X7 حالا به یک نماد تبدیل شده است. هواپیمای بعدی بوئینگ، نسخهای از ۷۰۷ به نام ۷۲۰ بود که برای پروازهای کوتاهتر و باندهای کوچکتر طراحی شد اما وقتی بوئینگ دومین جت کاملاً جدید خود را در سال ۱۹۶۳ معرفی کرد، آن را ۷۲۷ نامید که ترکیبی از دو نام قبلی بود. پسازآن، این الگو با مدلهای ۷۳۷، ۷۴۷ و ۷۵۷ تثبیت شد و تا جدیدترین هواپیمای بوئینگ یعنی ۷۸۷ ادامه یافت. این الگو حالا مترادف با بوئینگ است و پس از نزدیک به ۷۰ سال، این شرکت از آن فاصله نگرفته است. تغییر این الگو شوکی فرهنگی در دنیای هوانوردی خواهد بود اما شاید این اتفاق روزی رخ دهد.
آینده نامگذاری 7X7
جدیدترین هواپیمای تجاری کاملاً جدید بوئینگ، ۷۸۷ در سال ۲۰۰۹ پرواز کرد. از آن زمان، شرکت بیشتر روی توسعه نسخههای پیشرفتهتر از هواپیماهای قدیمیتر مانند ۷۳۷ مکس و 777X تمرکز کرده که هر دو با مشکلاتی مواجه بودهاند. بوئینگ همچنین مدتی است که پروژه هواپیمای میان سایز جدیدی با کد NMA را در دست دارد که جایگزین ۷۵۷ و ۷۶۷ خواهد شد؛ این هواپیما بهاحتمالزیاد ۷۹۷ نامیده خواهد شد؛ اما پسازآن، بوئینگ به پایان ارقام این الگو خواهد رسید؛ بنابراین، احتمالاً بوئینگ درنهایت باید این الگوی نامگذاری را کنار بگذارد. بااینحال، ازآنجاکه NMA هنوز طراحی نشده و توسعه هواپیماها معمولاً دههها طول میکشد، تا آن زمان راه درازی در پیش است.
elijah 2001
۱۹ خرداد ۱۴۰۴پدال یه مدته رفته تو کار هواپیما😁
احمدرضا
۱۹ خرداد ۱۴۰۴میتونه از گزینه پلاس استفاده کنه یا سقف رنگی کنه یه R اضافه کنه به اسمش
یا مثلا بوئینگ 747 سال یا 747 آپشنال
😂
VIPER
۱۹ خرداد ۱۴۰۴یا استپ وی
کراس 😁