صنایع هوایی

چرا بوئینگ پس از 70 سال همچنان از الگوی نام‌گذاری 7X7 استفاده می‌کند؟

نام‌گذاری هواپیماهای بوئینگ مانند ۷۳۷، ۷۵۷ یا ۷۸۷ با الگوی 7X7 ریشه در تاریخ این شرکت دارد؛ اما چرا این الگو انتخاب شد و تا امروز پابرجا است؟

ریشه نام‌گذاری 7X7

این نام‌گذاری مختص بوئینگ، است. این شرکت در طول تاریخ خود از اعداد سه‌رقمی برای محصولاتش استفاده کرده است؛ مثلاً هواپیماهای ملخی ۳۰۰ و ۴۰۰ و موشک‌ها مثل ۶۰۰ ولی سری ۷۰۰ فقط به برای هواپیماهای جت تجاری اختصاص یافت؛ اما الگوی “7X7” از کجا آمد؟ این موضوع به اولین جت تجاری بوئینگ، یعنی ۷۰۷، بازمی‌گردد که در سال ۱۹۵۷ برای اولین بار پرواز کرد. این هواپیما می‌توانست ۷۰۰ نامیده شود اما بوئینگ عدد ۷ را به انتهای آن افزود. شاید این نام روان‌تر بود، اما برای مهندسان، ۷۰۷ معنای خاصی دارد. این عدد سه رقم اول سینوس و کسینوس زاویه ۴۵ درجه را نشان می‌دهد، چیزی که هر مهندس با آن آشنا است. این شاید به یکی از نوآوری‌های ۷۰۷ یعنی طراحی بال‌های زاویه‌دار اشاره دارد که به‌جای عمود بودن، نسبت به بدنه زاویه داشتند. البته زاویه بال‌ها درواقع ۳۵ درجه بود، نه ۴۵!

تثبیت الگوی 7X7

عصر جت‌ها آسمان را تسخیر کرد و نشانه‌ای از تحولات عظیم فناوری در جهان بود. بوئینگ ۷۰۷ به نمادی از این دوره تبدیل شد و جایگاهی فرهنگی یافت. با این محبوبیت عظیم، بوئینگ متوجه شد که 7X7 حالا به یک نماد تبدیل شده است. هواپیمای بعدی بوئینگ، نسخه‌ای از ۷۰۷ به نام ۷۲۰ بود که برای پروازهای کوتاه‌تر و باندهای کوچک‌تر طراحی شد اما وقتی بوئینگ دومین جت کاملاً جدید خود را در سال ۱۹۶۳ معرفی کرد، آن را ۷۲۷ نامید که ترکیبی از دو نام قبلی بود. پس‌ازآن، این الگو با مدل‌های ۷۳۷، ۷۴۷ و ۷۵۷ تثبیت شد و تا جدیدترین هواپیمای بوئینگ یعنی ۷۸۷ ادامه یافت. این الگو حالا مترادف با بوئینگ است و پس از نزدیک به ۷۰ سال، این شرکت از آن فاصله نگرفته است. تغییر این الگو شوکی فرهنگی در دنیای هوانوردی خواهد بود اما شاید این اتفاق روزی رخ دهد.

آینده نام‌گذاری 7X7

جدیدترین هواپیمای تجاری کاملاً جدید بوئینگ، ۷۸۷ در سال ۲۰۰۹ پرواز کرد. از آن زمان، شرکت بیشتر روی توسعه نسخه‌های پیشرفته‌تر از هواپیماهای قدیمی‌تر مانند ۷۳۷ مکس و 777X تمرکز کرده که هر دو با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. بوئینگ همچنین مدتی است که پروژه هواپیمای میان سایز جدیدی با کد NMA را در دست دارد که جایگزین ۷۵۷ و ۷۶۷ خواهد شد؛ این هواپیما به‌احتمال‌زیاد ۷۹۷ نامیده خواهد شد؛ اما پس‌ازآن، بوئینگ به پایان ارقام این الگو خواهد رسید؛ بنابراین، احتمالاً بوئینگ درنهایت باید این الگوی نام‌گذاری را کنار بگذارد. بااین‌حال، ازآنجاکه NMA هنوز طراحی نشده و توسعه هواپیماها معمولاً دهه‌ها طول می‌کشد، تا آن زمان راه درازی در پیش است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای
منبع
jalopnik

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. elijah 2001

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (184 ديدگاه)

    پدال یه مدته رفته تو کار هواپیما😁

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1118 ديدگاه)

      از ماشین های برقی خیلی بهتره

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. ماشین باز

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (68 ديدگاه)

      آفرین به پدال همش که نباید ماشین باشه ؛ هواپیما ، هلی کوپتر ، موتورسیکلت ، جنگنده و حتی تانک برای تنوع خیلی عالیه .

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. احمدرضا

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (801 ديدگاه)

    میتونه از گزینه پلاس استفاده کنه یا سقف رنگی کنه یه R اضافه کنه به اسمش
    یا مثلا بوئینگ 747 سال یا 747 آپشنال
    😂

    موافقم 53
    مخالفم 2
    1. VIPER

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      یا استپ وی
      کراس 😁

      موافقم 20
      مخالفم 2
    2. مجید

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      یاد ایران خودرو و سایپا بخیر

  3. ZiZi

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    یه دوره یه عکس فتوشاپی از یه هواپیمای مسافربری با طراحی بال‌پرنده پخش میشد که میگفتن قراره ۷۹۷ باشه. طراحیش طوری بود که بجای سالن سرنشین لوله ای، سالن مسطح داشت و درنتیجه ظرفیت مسافربریش بطور چشمگیری زیاد میشد و این حرفا.
    خیلی چیز جالبی بود، کاش تولید میشد واقعا

    موافقم 4
    مخالفم 9
    1. رضا

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      مهم کیفیت و اعتبار هست . نامها ، نشانه ای هست از کیفیت خوب مثلا بویینگ یا کیفیت بد توپولوف که در ذهن ملکه شده .

      موافقم 13
      مخالفم 4
  4. همایون

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1148 ديدگاه)

    میتونه عدد رو یه رقم بالاتر ببره بکنه ۸۰۸ یا ۷۰۸ فکر کنم این تغییر در نامگذاری با اولین هواپیمای مسافربری بال پرنده بویینگ انجام بشه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. Saeed

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    آقای دهقان بزرگوار
    ممنون از مقاله جالبتان
    ولی بال زاویه دار به مفهوم امروزی که در هواپیماهای جت مسافربری مرسوم شده ، نوآوری بویینگ نبوده است و نخست توسط طراحان شرکت مسراشمیت آلمانی بر روی ME 262 اجرا شد . همچنین طرز قرار گیری موتور جت زیر بال هواپیما و چند نوآوری دیگه .
    برای اطلاع بیشتر مقاله بسیار جامعی درباره این هواپیما( مسراشمیت) در مجله جنگ افزار چندسال پیش چاپ شد

  6. سیدرضا

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بویینگ میتونه747SL🛬یا767GLX🛫یا737XLیا777سال وووواستفاده کند.،✈️

    موافقم 1
    مخالفم 2
  7. حسین

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میتونه7A7,7B7و………را استفاده کنه

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا