صنایع هوایی

بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا به بالاترین ارتفاع پروازی خود رسید

بزرگ‌ترین هواپیمای در حال پرواز دنیا به ارتفاع جدیدی رسید. شرکت استراتولانچ امروز هفتمین تست پرواز هواپیمای عظیم‌الجثه خود با نام راک را تکمیل کرد و به رکورد ارتفاع پروازی جدیدی نیز دست ‌یافت. این تست همچنین برای بررسی عملکرد سخت‌افزار دکل جدید نصب شده انجام شد. دکل موردبحث باعث پرواز هواپیمای مافوق صوت کوچک‌تر از ارتفاع خواهد شد و این هواپیمای کوچک را با سرعت‌های بیش از ۵ ماخ روانه آسمان خواهد کرد.

شرکت کالیفرنیایی استراتولانچ این هواپیما را برای حمل راکت‌ها و ماهواره‌ها و رساندن آن‌ها به استراتوسفر طراحی کرده است. از این لایه هوا به بعد می‌توان راکت‌ها و ماهواره‌ها را به سمت مدار پایین زمین پرتاب کرد. راک از شش پیشرانه بوئینگ ۷۴۷ سود می‌برد که دو پیشرانه به‌صورت بغل‌به‌بغل قرار دارند و طول بال نیز به ۱۱۷ متر می‌رسد. در واقع راک هواپیمایی برای حمل وسایل تحقیقاتی مافوق صوت محسوب می‌شود. این کمپانی در سال ۲۰۲۰ اولین اطلاعات از چنین وسیله تحقیقاتی مافوق صوتی را منتشر کرد. این کانسپت تالون A نام دارد و برای پروازهای مافوق صوت قابل تکرار با توانایی فرود و پرواز طراحی شده است. همچنین می‌توان تالون A را از طریق راک نیز به هوا فرستاد. استراتولانچ نسخه تست این وسیله مافوق صوت را که TA-Q نام دارد ماه پیش به نمایش گذاشته بود.

شرکت موردبحث همچنین مشغول نصب دکل ویژه موردنیاز برای حمل تالون A روی راک بوده است. این دکل از آلومینیوم و فیبر کربن ساخته می‌شود و دارای سیستم وینچی است که تالون A را بالا برده و در جای خود قرار می‌دهد. وزن دکل نیز به ۳۶۲۹ کیلوگرم می‌رسد و ۴.۳ متر از بخش مرکزی بال راک را اشغال می‌کند. استراتولانچ از زمان اضافه کردن دکل به هواپیما در حال تست متمرکز به‌ منظور کسب تأییدیه این پیکربندی جدید بوده و امروز با موفقیت آن را به انجام رسانده است. راک توانسته به مدت ۳ ساعت در صحرای موهاوه پرواز کند و در خلال تست نیز به ارتفاع ۸۲۰۰ متری رسیده که رکورد جدیدی برای این هواپیما محسوب می‌شود. این تست مهر تأییدی بر عملکرد کلی و هندلینگ راک با وجود دکل بوده و نشان دهنده عملکرد فرود بی‌نقص آن است. برای اولین بار نیز وسیله تست TA-Q روی راک نصب بوده و این هواپیما با موفقیت آن را حمل کرده است. استراتولانچ به دنبال انجام اولین پرواز کامل با این هواپیما در اواخر سال جاری میلادی خواهد بود.

رئیس استراتولانچ می‌گوید:

پرواز امروز داستان موفقیت تیم استراتولانچ در افزایش توان عملیاتی و رسیدن به تست پرواز مافوق صوت را بازگو می‌کند. علاوه بر این تیم ما به رکورد ارتفاع پروازی جدیدی دست یافته است که نشان دهنده پرفورمنس موردنیاز برای حمل وسیله تحقیقاتی مافوق صوت خواهد بود.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (4301 ديدگاه)

    جناب رئیسی هم دستور ساخت یکی رو داده، خدا بخیر کنه فقط

    موافقم ۶۸
    مخالفم ۸
    1. meysam

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3370 ديدگاه)

      نهار پرسنلشون ته گرفته پروژه عقب افتاده

      موافقم ۴۳
      مخالفم ۵
  2. TML BN

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (772 ديدگاه)

    دیو دو سره

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۰
  3. Aliakbarkhoei

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    از اینجور مطالب زیاد بزارید لطفاً.

    عالی بود.

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱
  4. ARMAN

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (325 ديدگاه)

    این الان دو تا خلبان داره؟

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۳
    1. MR.JD

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (263 ديدگاه)

      بلهههه دوست عزیز
      یکیش راست گرا هست یکیش چپ گرا : )
      اکثرا هم یکدیگرو خنثی میکنن ولی اگر هم نکن از وسط نصف میشه هواپیما هر کدوم یه سمتی میره

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۱
      1. امیر

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (18 ديدگاه)

        خلبان راست گرا در کابین سمت چپ و خلبان چپ گرا در کابین سمت راست می شینه تا هم گرایی به وجود بیاد

        موافقم ۲۶
        مخالفم ۱
      2. seyedjavad.mercedesbenz

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (464 ديدگاه)

        البته برای جداشدن بدنه هم یه فکری کردن دوتا کابل وصل میکنن به دو هواپیما یکی میشینه بال وسط هر موقع هواپیما از هم گسسته شد این با کابل اونارو به یکدیگر نزدیک کرده و با چسب قطره ای به هم میچسبونه

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
  5. محمد هادی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1066 ديدگاه)

    فک نمیکنم به دوتا خلبان تو دوسمت پرنده احتیاجی باشه وقتی میشه ریزترین فرامین هدایتی رو از یک سکان به تمام نقاط تهادلی هواپیما از طریق ارتباط فیبرنوری یا ارتباط بی سیم انجام داد
    مگه دهه ۵۰ میلادیه که دوتاخلبان با این همه مشقت پرنده رو هدایت کن

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  6. محمد هادی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1066 ديدگاه)

    فک نمیکنم به دوتا خلبان تو دوسمت پرنده احتیاجی باشه وقتی میشه ریزترین فرامین هدایتی رو از یک سکان به تمام نقاط تهادلی هواپیما از طریق ارتباط فیبرنوری یا ارتباط بی سیم انجام داد
    مگه دهه ۵۰ میلادیه که دوتاخلبان با این همه مشقت پرنده رو هدایت کن

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  7. حسین دهمرد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2088 ديدگاه)

    کاش زودتر مدرسه ها باز بشه تا شاهد کامنتای چرت نباشیم.

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
    1. نوید AJ

      ۱۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3435 ديدگاه)

      #حق گفتی

      موافقم ۱
      مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا