رونمایی جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین، آزمایشی برای اهداف مسافربری

سه‌شنبه 26 دی 1402 - 05:30
مطالعه 4 دقیقه
X-59-3
جت X-59 در سه فاز مختلف با سرعت 1500 کیلومتر بر ساعت مورد آزمایش قرار خواهد گرفت تا امکان پروازهای تجاری مافوق صوت را بر فراز زمین فراهم کند.
تبلیغات

لاکهید مارتین و ناسا رسماً جدیدترین جت مافوق صوت جهان را رونمایی کرده‌اند. X-59 بعداً به‌عنوان محور اصلی مأموریت کوئست ناسا به آسمان خواهد رفت تا با جمع‌آوری جامع داده‌ها، قانون‌گذاران را برای بازنگری در قوانین پروازهای مافوق صورت بر فراز زمین تشویق کند. این هواپیما در مراسمی در کالیفرنیا رسماً رونمایی شده است. X-59 جدترین نمونه از هواپیماهای آزمایشی سری X محسوب می‌شود که با بل X-1 آغاز شد. این اولین هواپیمایی بود که در سال 1947 دیوار صوتی را شکست. X-59 با طول حدود 30 متر، به رنگ سفید با لوگوی ناسا و لاکهید مارتین به نمایش درآمده است.

قائم‌مقام مدیر ناسا «پم ملروی» دراین‌باره گفته است:

این دستاورد بزرگی است که صرفاً از طریق تلاش سخت و نبوغ ناسا و کل تیم X-59 ممکن شده است. ما ظرف مدت کوتاه چندساله، از یک کانسپت بلندپروازانه به واقعیت رسیدیم. X-59 ناسا به تغییر روش سفر کمک خواهد کرد و ما را در زمان بسیار کمتری به هم نزدیک می‌کند

X-59 از سیستم دید بیرونی منحصربه‌فردی بهره می‌برد که در قالب هدآپ دیسپلی بجای شیشهٔ جلو تعبیه شده است. در این سیستم، یک دوربین در جلو به همراه سه دوربین دیگر، نمای جامعی را از اطراف هواپیما نشان می‌دهند. این سیستم روی یک هواپیمای کینگ ایر آزمایش شده است. در این آزمایش، خلبان از هدآپ دیسپلی جدید استفاده کرده درحالی‌که کمک‌خلبان از شیشه‌ها بیرون را نگاه می‌کرد. هدآپ دیسپلی حتی اشیاء و خطرات احتمالی را هم تشخیص داده و از قبل به خلبان هشدار می‌دهد.

X-59 تا 18 هزار متر بالاتر از جت‌های جنگندهٔ معمولی پرواز می‌کند و خلبانان ملزم به پوشیدن لباس فشار مشابه چیزی که خلبانان F-22 رپتور استفاده می‌کنند هستند. این هواپیما برای دستیابی به سرعت 1500 کیلومتر بر ساعت، از موتور F-18 سوپر هورنت استفاده می‌کند که در بالای بال‌ها نصب شده است. 10 پرواز اول X-59 از تأسیسات پالمدیل انجام خواهد شد و سپس هواپیما برای آزمایش‌های فاز یک به مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا منتقل می‌شود. در آزمایش‌های اولیه، ساختار و سیستم‌ها در حین ارزیابی محدودیت‌های هواپیما بررسی خواهند شد.

فاز دوم آزمایش‌ها نیز قرار است در سال 2025 آغاز شود. این مرحله شامل بررسی میزان سروصدای واقعی هواپیما خواهد بود. یک جنگندهٔ F-15 اصلاح‌شده X-59 را هنگام پرواز دنبال کرده و با پرواز در زیر هواپیمای آزمایشی، امواج صوتی را اندازه‌گیری خواهد کرد. فاز سوم، مرحله‌ای است که برای اندازه‌گیری سروصدا روی زمین در محیط‌های مختلف انجام خواهد شد. به گفتهٔ «پیتر کوئن» مدیر مأموریت کوئست ناسا، تیم X-59 تعداد 40 فرودگاه را به‌عنوان نامزدهای آزمایش‌های زمینی هواپیما شناسایی کرده است. این هواپیما بدون چتر نجات یا قلاب، به بیش از 3 کیلومتر باند برای فرود نیاز خواهد داشت.

حدود سه سال طول خواهد کشید تا مجموعهٔ کامل داده‌ها جمع‌آوری شده و در اختیار FAA و قانون‌گذاران بین‌المللی قرار داده شود. «باب پیرس» معاون تحقیقات هوانوردی در مقر ناسا در واشنگتن دراین‌باره گفته است:

ناسا داده‌ها و تکنولوژی‌هایی را که ما در این مأموریت بی‌نظیر تولید می‌کنیم با قانون‌گذاران و صنعت هوانوردی به اشتراک خواهد گذاشت. با نشان دادن امکان سفرهای تجاری مافوق صوت بی‌صدا بر فراز زمین، ما به دنبال ایجاد بازارهای تجاری جدیدی برای شرکت‌های آمریکایی و بهره‌مند کردن مسافران در سراسر جهان هستیم.

به گفتهٔ نمایندگان لاکهید مارتین، اولین هواپیماهای تجاری با استفاده از این تکنولوژی جدید حدود سال 2035 پدیدار خواهند شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.