صنایع هوایی

رونمایی جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین، آزمایشی برای اهداف مسافربری

جت X-59 در سه فاز مختلف با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت مورد آزمایش قرار خواهد گرفت تا امکان پروازهای تجاری مافوق صوت را بر فراز زمین فراهم کند.

لاکهید مارتین و ناسا رسماً جدیدترین جت مافوق صوت جهان را رونمایی کرده‌اند. X-59 بعداً به‌عنوان محور اصلی مأموریت کوئست ناسا به آسمان خواهد رفت تا با جمع‌آوری جامع داده‌ها، قانون‌گذاران را برای بازنگری در قوانین پروازهای مافوق صورت بر فراز زمین تشویق کند. این هواپیما در مراسمی در کالیفرنیا رسماً رونمایی شده است. X-59 جدترین نمونه از هواپیماهای آزمایشی سری X محسوب می‌شود که با بل X-1 آغاز شد. این اولین هواپیمایی بود که در سال ۱۹۴۷ دیوار صوتی را شکست. X-59 با طول حدود ۳۰ متر، به رنگ سفید با لوگوی ناسا و لاکهید مارتین به نمایش درآمده است.

قائم‌مقام مدیر ناسا «پم ملروی» دراین‌باره گفته است:

این دستاورد بزرگی است که صرفاً از طریق تلاش سخت و نبوغ ناسا و کل تیم X-59 ممکن شده است. ما ظرف مدت کوتاه چندساله، از یک کانسپت بلندپروازانه به واقعیت رسیدیم. X-59 ناسا به تغییر روش سفر کمک خواهد کرد و ما را در زمان بسیار کمتری به هم نزدیک می‌کند

X-59 از سیستم دید بیرونی منحصربه‌فردی بهره می‌برد که در قالب هدآپ دیسپلی بجای شیشهٔ جلو تعبیه شده است. در این سیستم، یک دوربین در جلو به همراه سه دوربین دیگر، نمای جامعی را از اطراف هواپیما نشان می‌دهند. این سیستم روی یک هواپیمای کینگ ایر آزمایش شده است. در این آزمایش، خلبان از هدآپ دیسپلی جدید استفاده کرده درحالی‌که کمک‌خلبان از شیشه‌ها بیرون را نگاه می‌کرد. هدآپ دیسپلی حتی اشیاء و خطرات احتمالی را هم تشخیص داده و از قبل به خلبان هشدار می‌دهد.

X-59 تا ۱۸ هزار متر بالاتر از جت‌های جنگندهٔ معمولی پرواز می‌کند و خلبانان ملزم به پوشیدن لباس فشار مشابه چیزی که خلبانان F-22 رپتور استفاده می‌کنند هستند. این هواپیما برای دستیابی به سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت، از موتور F-18 سوپر هورنت استفاده می‌کند که در بالای بال‌ها نصب شده است. ۱۰ پرواز اول X-59 از تأسیسات پالمدیل انجام خواهد شد و سپس هواپیما برای آزمایش‌های فاز یک به مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا منتقل می‌شود. در آزمایش‌های اولیه، ساختار و سیستم‌ها در حین ارزیابی محدودیت‌های هواپیما بررسی خواهند شد.

فاز دوم آزمایش‌ها نیز قرار است در سال ۲۰۲۵ آغاز شود. این مرحله شامل بررسی میزان سروصدای واقعی هواپیما خواهد بود. یک جنگندهٔ F-15 اصلاح‌شده X-59 را هنگام پرواز دنبال کرده و با پرواز در زیر هواپیمای آزمایشی، امواج صوتی را اندازه‌گیری خواهد کرد. فاز سوم، مرحله‌ای است که برای اندازه‌گیری سروصدا روی زمین در محیط‌های مختلف انجام خواهد شد. به گفتهٔ «پیتر کوئن» مدیر مأموریت کوئست ناسا، تیم X-59 تعداد ۴۰ فرودگاه را به‌عنوان نامزدهای آزمایش‌های زمینی هواپیما شناسایی کرده است. این هواپیما بدون چتر نجات یا قلاب، به بیش از ۳ کیلومتر باند برای فرود نیاز خواهد داشت.

حدود سه سال طول خواهد کشید تا مجموعهٔ کامل داده‌ها جمع‌آوری شده و در اختیار FAA و قانون‌گذاران بین‌المللی قرار داده شود. «باب پیرس» معاون تحقیقات هوانوردی در مقر ناسا در واشنگتن دراین‌باره گفته است:

ناسا داده‌ها و تکنولوژی‌هایی را که ما در این مأموریت بی‌نظیر تولید می‌کنیم با قانون‌گذاران و صنعت هوانوردی به اشتراک خواهد گذاشت. با نشان دادن امکان سفرهای تجاری مافوق صوت بی‌صدا بر فراز زمین، ما به دنبال ایجاد بازارهای تجاری جدیدی برای شرکت‌های آمریکایی و بهره‌مند کردن مسافران در سراسر جهان هستیم.

به گفتهٔ نمایندگان لاکهید مارتین، اولین هواپیماهای تجاری با استفاده از این تکنولوژی جدید حدود سال ۲۰۳۵ پدیدار خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    تا اون موقع ما زنده هستیم 🤔

    موافقم 21
    مخالفم 0
  2. Taha Ayoobi

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1271 ديدگاه)

    این چرا اینقد درازه

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. Cowboy

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      چون توی ارتفاع و سرعتی که قراره پرواز کنه هوا مقاومت بسیار بالایی داره و برای شکافتن هوا و کمترین مقاومت باید بسیار تیز و نازک باشند(مثل گلوله).حتی با این شرایط هم بعد از مدتی خود جت کش میاد بدنه اش و هی باید سرویس بشند.مثلا کنکورد محفظه سوختش کش می‌اومد و بعد از چند وقت نشتی میداد که بعد از میزان مشخصی مخزنش سرویس میشد

      موافقم 14
      مخالفم 6
    2. جرمی کلارکسون

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      این هواپیما آزمایشی هست

      موافقم 11
      مخالفم 0
  3. مجتبی .

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    آفرین داره که پروژه تجاری وبرای حمل مسافر دنبال میشه نه جنگ.

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. علی

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (244 ديدگاه)

      البته با ۲ هزار تا کلاهک اتمی که میتونن زمین رو نابود کنن و با کشتن مستقیم ۳۰ میلیون انسان بی گناه و ۹۰ تا کودتا و میلیونها ترور و نابودی منابع کشورهای فقیر و برده داری و……

      موافقم 9
      مخالفم 26
  4. حسن

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1351 ديدگاه)

    پرواز هواپیماهای فراصوت به خاطر صدای زیاد و اسیب رساندن به برخی سازه ها و تاسیسات بر فراز مناطق مسکونی ممنوع شده
    این قراره دیوار صوتی را یواش بشکنه احتمالا برا همین نوکش انقد باریک و درازه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. حسن

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1351 ديدگاه)

    یکی از چالشهای بزرگ در ساخت هواپیماهای فرا صوت غلبه بر تولید گرمای زیاد است که باعث تغییر حالت مواد سازنده ی هواپیما میشه (انبساط اجسام کل بدنه ) و تعمیر و نگهداری هواپیما را بسیار گران میکنه
    حالا از چه ماده ای برا ساخت بدنه استفاده کردن که هیچ استرس و ترس در خبرها نسبت به این موضوع وجود نداره واقعا حیرت انگیزه

    موافقم 10
    مخالفم 0
  6. م.م

    ۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من اونی که می فهمم اینه که هر چه تکتولوژی صعود کرده انسانیت سقوط کرده آمار انسان هایی که بوسیله هواپیمای جنگی جان دادند بیشتر از انسان هایی است که بوسیله هواپیمای مسافری جابجا شدند در همین صد روز اخیر نگاه کنید به نقش هواپیما در نابودی انسان های مظلوم به همه چیز پی می برید
    متاسفم

    موافقم 1
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا