سرگذشت RS: تاریخچه تصویری مدل‌های فورد RS

پنج‌شنبه 6 فروردین 1394 - 08:42
مطالعه 14 دقیقه
1992 Ford Escort RS Cosworth
شاخه اروپایی فورد برای بیش از ۴ دهه، مدل‌های با عملکرد متوسط فورد را گرفته و آنها را به هیولاهای با عملکرد بالا تبدیل کرده است. در یک RS،...
تبلیغات

شاخه اروپایی فورد برای بیش از ۴ دهه، مدل‌های با عملکرد متوسط فورد را گرفته و آنها را به هیولاهای با عملکرد بالا تبدیل کرده است. در یک RS، محدودیت‌های زیادی از پیش پای خودروهای تولیدی برداشته می‌شود. به این منظور، از ابزارهای مختلفی مانند سوپاپ‌های چندگانه، توربوشارژرها و سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده می‌شود تا در نهایت قدرت بیشتری در خودرو تولید شود. یکی از نکات مهم در مورد مدل‌های RS این است که بازار اتومبیل امریکا تا قبل از فورد فوکوس RS مدل ۲۰۱۷، از این خودروها بی‌نصیب بوده است. در این زمینه، نگاهی خواهیم داشت به گذشته مدل‌های RS و راهی که تاکنون پیموده‌اند.

فورد 15M RS کوپه مدل ۱۹۶۸

با این که نشان RS تا قبل از اسکورت RS ساخت بریتانیا، اسکورت مکزیکو و کاپری RS وجود خارجی پیدا نکرده بود، ولی داستان RS از سه مدل RS (رالی اسپورت) در آلمان شروع شده است. فورد آلمانی دیفرانسیل جلوی 15M که برای پیشرانه از یک موتور V-4 استفاده می‌کرد، به‌عنوان پایه اولین مدل RS در سال ۱۹۶۸ مورد استفاده قرار گرفت.

فورد 17M RS مدل ۱۹۶۹

مدل نسبتاً بزرگ‌تر فورد 17M نیز صاحب یک نسخه RS شد. این مدل که بین 15M و 22M قرار می‌گرفت، از یک موتور ساخت کلن ۲ لیتری V-6 و دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد.

فورد 20M RS مدل ۱۹۶۹

فورد 20M یک نسخه لوکس‌تر از 17M بود که نسخه RS برای آن ارائه شد. پیشرانه این مدل از یک موتور ۲/۳ لیتری V-6 استفاده می‌شد.

فورد اسکورت RS1600 مدل ۱۹۷۰

بسیاری از طرفداران RS، فورد اسکورت RS مدل ۱۹۷۰ به‌عنوان یک نمونه کامل و تکامل‌یافته می‌دانند. در این مدل از یک موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر استفاده شده که مهندسی آن توسط Cosworth صورت گرفته بود. این مدل، یکی از اولین خودروهای جاده‌ای است که از چهار سوپاپ برای هر سیلندر استفاده کرده است.

فورد کاپری RS2600 مدل ۱۹۷۰

تولید کاپری RS2600 سبک‌وزن که در نمایشگاه اتومبیل سوئیس ۱۹۷۰ معرفی شده، به ۵۰ دستگاه محدود شده بود تا کاراکتری خاص برای آن ایجاد کند. تولید RS2600 که می‌توانست در خیابان‌های شهر حرکت کند، در سال بعد از آن آغاز شد و این اولین خودروی فورد در اروپا بود که از انژکتور سوخت استفاده می‌کرد. در سال ۱۹۷۱، فورد، کاپری‌های معمولی را با عنوان مرکوری کاپری در بازار امریکا عرضه می‌کرد.

فورد اسکورت مکزیکو مدل ۱۹۷۰

این مدل از خودروی رالی «هانو میکولا» که بر اساس «اسکورت» ساخته شده بود و رالی کاپ جهانی لندن به مکزیکو را در سال ۱۹۷۰ فتح کرد، الهام گرفته شده است. اسکورت مکزیکو تکیه موتور ۱۵۹۸ سی‌سی Kent داشت که به جای موتور ۱۶ سوپاپ Cosworth در RS1600 قرار گرفته بود. تولید اسکورت مکزیکو بر کارخانه A.V.O. فورد در ساوث‌اوکندن، ایسکس در انگلستان متمرکز بوده است.

فورد کاپری RS3100 مدل ۱۹۷۳

فورد در سال ۱۹۷۳، کاپری RS3100 را تولید کرد. این خودرو که برای پیشرانه از یک موتور Essex V-6 استفاده می‌کرد، به ۲۵۰ نمونه محدود شده بود.

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۷۳

اسکورت RS2000 در سال ۱۹۷۳ نیز در صحنه‌ها حضور داشت و از موتور با عمر طولانی ۲ لیتری چهار سیلندر Pinto از فورد استفاده می‌کرد. فورد در این خودرو، گزینه‌ای در مقابل موتور آتشین‌مزاج ۱۶۰۰ سی‌سی چهار سوپاپ در RS1600 در اختیار قرار می‌داد.

فورد اسکورت RS1800 مدل ۱۹۷۵

تولید مارک I اسکورت در دسامبر ۱۹۷۴ به اتمام رسید و اولین اسکورت مارک II که نسخه RS برای آن عرضه شد، مدل RS1800 با قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار بود.

فورد اسکورت RS مکزیکو مدل ۱۹۷۵

فورد اسکورت RS مکزیکو نیز به جمع RS های ۱۹۷۵ پیوست. این خودرو که از یک موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر OHV برای پیشرانه استفاده می‌کرد، یک جایگزین آرام‌تر برای مدل RS2000 بود که اندکی بعد عرضه شد.

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۷۶

اندکی پس از آن که RS1800 مدل ۱۹۷۵ به خیابان‌ها آمد، فورد مدل اسکورت RS2000 را با موتور ۲ لیتری SOHC چهار سیلندر و قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار ارائه کرد.

فورد اسکورت RS1700T

در اواخر دهه ۸۰ میلادی، فورد نمونه اولیه اسکورت RS1700T را تولید کرد. همان‌طور که می‌توان حدس زد، حرف T عنوانی برای وجود توربوشارژر است. فورد در این مدل، با هدف ارزیابی و آزمایش، حجم موتور را به ۱/۷ لیتر کاهش داده بود. در همین حال، شاید به خاطر ورود سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به صحنه رقابت در رالی‌ها و همین‌طور مشکلات موجود در روند توسعه، پروژه RS1700T تنها پس از ساخت ۱۷ نمونه متوقف شد.

فورد کاپری RS2.8 توربو مدل ۱۹۸۱

در پاییز سال ۱۹۸۱ میلادی، فورد، نسخه RS کاپری توربو را آزاد کرد. با استفاده از توربوشارژر برای موتور ۲/۸ لیتری V-6، قدرت این پیشرانه فورد به ۱۸۷ اسب‌بخار رسیده بود. گفته می‌شود که تولید فورد کاپری RS2.8 توربو به ۲۰۰ نمونه محدود بوده است.

فورد اسکورت RS1600i مدل ۱۹۸۲

این مدل ۱۱۵ اسب‌بخاری که در پاییز سال ۱۹۸۱ رونمایی شده بود، نسخه چپ‌دست آن اندکی پس از این زمان وارد بازار شد. این در حالی بود که نمونه راست‌دست آن در بهار سال ۱۹۸۲ میلادی به بازار بریتانیا راه یافت. در این مدل، ویژگی‌هایی مانند پنجره‌ها و قفل‌های اتوماتیک در قالب یک پکیج آپشن ارائه می‌شدند.

فورد اسکورت RS توربو مدل ۱۹۸۴

وقتی اسکورت RS توربو با موتور ۱/۶ لیتری توربوشارژر خود در اواخر سال ۱۹۸۴ میلادی عرضه شد، با یک دیفرانسیل لغزش‌محدود ویسکوز همراه بود تا چرخش فرمان را حذف کند. مطابق گفته فورد، این اولین مور استفاده از این تکنولوژی در یک خودروی تولید دیفرانسیل جلو بود.

فورد RS200

ارائه این مدل درست در زمانی بود که همه‌چیز در ساخت خودروهای RS به صورتی دیوانه‌وار پیش می‌رفت. در این مدل خاص، RS200 به صورت موتور میانی و دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک ساخته شد تا بتواند در گروه B رانندگی سخت در مسابقات رالی رقابت کند. تنها ۲۰۰ نمونه از این خودرو در بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۵ ساخته شد؛ یعنی کمترین میزان تولیدی که برای گواهی شرکت در مسابقات لازم بود. البته این در قبل از سال ۱۹۸۶ رخ می‌داد؛ سالی که به دلیل مرگ شرکت‌کنندگان، کلاس خشن گروه B از مسابقات کنار گذاشته شد. نسخه‌های مسابقه RS200 با بدنه کمپوزیت، قدرتی به اندازه ۴۵۰ اسب‌بخار داشتند. در همین حال، نسخه‌های که تیونینگ مسابقه برای آنها انجام نشده بود، با موتور ۱/۸ لیتری تا چند سال پس از حذف گروه B، به رقابت در مسابقات ادامه دادند.

فورد سیه‌را RS کاسورث مدل ۱۹۸۶

این خودرو که برای پیشرانه از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با یک توربوشارژر و انژکتور سوخت استفاده می‌کرد، می‌توانست تا بیش از ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت داشته باشد. سیه‌را RS کاسورث برای پایداری در سرعت‌های بالا بر روی جنبه‌های آئرودینامیک تمرکز کرده بود.

فورد اسکورت RS توربو مدل ۱۹۸۶

RS توربو برای سال ۱۹۸۶ ادامه یافت. در این سال، تغییرات هنرمندانه زیادی در طراحی بدنه اسکورت به کار رفته بود. همچنین اصلاحات مکانیکی و بهینه‌سازی شاسی در مورد آن انجام شده بود و بیش از پیش می‌توانست در خیابان‌ها حرکت کند.

فورد سیه‌را RS500 کاسورث مدل ۱۹۸۷

سیه‌را RS500 کاسورث که ممکن است برخی با مرکور XR4Ti آن را اشتباه بگیرند، در سال ۱۹۸۷ جانشین مدل سال گذشته این خودرو شد. در این مدل، یک موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر به کار رفته بود که قدرتی تقریباً به اندازه ۲۲۰ اسب‌بخار تولید می‌کرد.

فورد سیه‌را RS کاسورث مدل ۱۹۸۸

فورد در سال ۱۹۸۸، یک سیه‌را RS کاسورث سدان معرفی کرد که در برخی بازارها از آن به نام «سپ‌فایر» یاد می‌شود.

فورد سیه‌را RS کاسورث 4x4 مدل ۱۹۹۰

در سال ۱۹۹۰ یک نسخه چهار چرخ متحرک از سیه‌را کاسورث/سپ‌فایر سدان در دسترس قرار گرفت.

فورد فیستا RS توربو مدل ۱۹۹۰

فیستا برای مدل ۱۹۹۰ صاحب یک نسخه RS شد. به این منظور از یک موتور توربوی ۱/۶ لیتری چهار سیلندر با قدرت بیش از ۱۳۰ اسب‌بخار در زیر کاپوت کوچک آن استفاده شده بود.

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۹۱

اسکورت RS2000 با یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی روانه بازار شد.

فورد اسکورت RS کاسورث مدل ۱۹۹۲

اسکورت RS کاسورث مدل ۱۹۹۲ که از آخرین تکنولوژی دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک فورد استفاده کرده بود، با یک موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر با قدرت ۲۲۷ اسب‌بخار همراه بود. ضمن اینکه بال عقب بزرگ عجیب و غریبش را نیز نباید فراموش کرد.

فورد فیستا RS1800 مدل ۱۹۹۲

فیستا RS1800 که در سال ۱۹۹۲ در معرض فروش قرار گرفت، موتور توربوی مدل قبلی را با یک موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی جایگزین کرده بوده که تقریباً همان مقدار قدرت را تولید می‌کرد.

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۹۳

در این مدل اسکورت RS2000، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک و همین‌طور دیسک‌های ترمز چهار چرخ اضافه شده بود و ساخت آن تا ۱۹۹۵ طول کشید. وقتی یک سال بعد اسکورت کاسورث از خط تولید فورد کنار رفت، برند RS تا حدود نیم دهه بعد، خودروی تولیدی جدیدی به خود ندید.

فورد فوکوس RS مدل ۲۰۰۲

نسل اول فوکوس RS که به صورت کانسپت در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۱۹۹۸ رونمایی شده بود، تولید رسمی‌اش را در همین نمایشگاه در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد. فوکوس RS ها در سال ۲۰۰۲ خط تولید را ترک کردند و به این ترتیب، بازگشت خودروهای RS تکمیل شد. در همین حال، با این که فورد یک کانسپت فیستا RS در سال ۲۰۰۴ به نمایش گذاشت، ولی نشان RS تا زمان ارائه فوکوس RS مدل ۲۰۰۹ به یک خاموشی موقت فرو رفته بود.

فورد فوکوس RS مدل ۲۰۰۹

فوکوس RS در سال ۲۰۰۹ با استفاده از یک موتور ۲/۵ لیتری ۳۰۰ اسب‌بخاری با پنج سیلندر در یک ردیف، به شکلی باشکوه به صحنه بازگشت. این مدل همچنینی با طراحی نوآورانه سیستم تعلیق جلو RevoKnuckle همراه بود که باعث تنظیم فرمان خودروهای قدرتمند دیفرانسیل جلو در هنگام شتاب‌گیری شدید می‌شد.

فورد فوکوس RS500 مدل ۲۰۱۰

در سال ۲۰۱۰، یک مدل بسیار درّنده و با تولید محدود RS500 عرضه کرد که به عنوان غزل خداحافظی برای نسل دوم فوکوس RS به شمار می‌رفت. تمام ۵۰۰ نمونه این مدل ۳۴۵ اسب‌بخاری بلافاصله به فروش رفتند.

فورد فوکوس RS مدل ۲۰۱۷

سومین نسل فوکوس RS با قدرت بیش از ۳۱۵ اسب‌بخار و سیستم AWD، مدلی است که در بازار امریکا به فروش خواهد رسید. در این مدل، از همان موتور ۲/۳ لیتری اکوبوست چهار سیلندر کنونی موستانگ استفاده می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.