مقایسهٔ نسل جدید فورد اکسپلورر با تعدادی از رقبا
فورد سرانجام رسماً نسل جدید کراساوور فول سایز اکسپلورر را رونمایی کرده است. نسل جدید این خودرو روی پلتفرمی دیفرانسیل عقب ساخته شده و از توانایی، راحتی و فضای داخلی بیشتری نسبت به قبل برخوردار است؛ اما اکسپلورر جدید در مقایسه با نزدیکترین رقبای خود چگونه خواهد بود؟ البته این کلاس بزرگی است که در آن خودروهای زیادی حضور دارند اما امکان مقایسهٔ همهٔ آنها با اکسپلورر وجود ندارد. به همین دلیل تعداد رقبا در این مقایسه به چهار خودرو شامل دوج دورانگو، هوندا پایلوت و سوبارو ایسنت محدود شدند. البته دلایلی هم برای این انتخابها وجود دارد. دورانگو مانند اکسپلورر جدید روی پلتفرم دیفرانسیل عقب ساخته شده، پایلوت یکی از پرفروشترین خودروهای این کلاس است و ایسنت نیز جدیدترین کراساووری محسوب میشود که پای به این کلاس گذاشته است.
قوای محرکه
درحالیکه دورانگو و پایلوت از پیشرانههای شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکنند، اکسپلورر و ایسنت زیر کاپوت خود موتورهای چهار سیلندر توربو دارند. هرچند پیشرانهٔ سوبارو گشتاور معقولی را ارائه میکند اما کمترین قدرت گروه را دارد. از سوی دیگر، موتور چهار سیلندر اکسپلورر در بین این چهار خودرو بیشترین قدرت را تولید میکند و پیشرانهٔ تنفس طبیعی V6 دورانگو نیز با اختلافی جزئی در پس هموطن خود قرار میگیرد. در همین حال، گیربکس 10 سرعتهٔ اکسپلورر نیز بیشترین دنده را در این گروه دارد. دورانگو و اکسپلورر در حالت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب ارائه میشوند و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آنها قابل سفارش است درحالیکه پایلوت برعکس بوده و در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشود. ایسنت اما مانند تمامی محصولات سوبارو بهصورت استاندارد در همهٔ تیپها به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است.
| فورد اکسپلورر | دوج دورانگو | هوندا پایلوت | سوبارو ایسنت |
پیشرانهٔ پایه | 2.3 لیتری I4 | 3.6 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 | 2.4 لیتری H4 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | 300 اسب بخار | 295 اسب بخار | 280 اسب بخار | 260 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر | 400 نیوتن متر | 355 نیوتن متر | 375 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک | CVT |
پلتفرم | دیفرانسیل عقب | دیفرانسیل عقب | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
چهارچرخ محرک | قابل سفارش | قابل سفارش | قابل سفارش | استاندارد |
برخلاف پایلوت و ایسنت، اکسپلورر و دورانگو با پیشرانههای قدرتمندتر و جذابتری هم ارائه میشوند. دورانگو همانند یک خودروی عضلانی، با پیشرانهٔ سنتی V8 تنفس طبیعی عرضه میشود و هنوز قربانی رویهٔ کوچکسازی پیشرانهها و استفاده از توربوشارژرها نشده است. پیشرانهٔ این خودرو که از نوع 5.7 لیتری است، 360 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور دارد. اکسپلورر اما در نقطهٔ مقابل حریف هموطن خود قرار دارد و برای ارائهٔ قدرت بیشتر، از پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو استفاده کرده است که 365 اسب بخار قدرت و 515 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به لطف حجم کمتر پیشرانه، احتمالاً اکسپلورر مصرف سوخت کمتری نسبت به دورانگو دارد؛ اما این دو کراساوور آمریکایی در نسخههای اسپرت SRT و ST با پیشرانههایی حتی قویتر از این هم ارائه میشوند که در این مقایسه از بررسی آنها صرفنظر کردهایم.
| فورد اکسپلورر | دوج دورانگو |
پیشرانه | 3 لیتری V6 | 5.7 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | 365 اسب بخار | 360 اسب بخار |
گشتاور | 515 نیوتن متر | 530 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
ظرفیت بار و بکسل
در کراساوورهای فول سایز، ظرفیت و توانایی یدک کشی یا بکسل اهمیت زیادی دارد. نسل جدید اکسپلورر به لطف پلتفرم دیفرانسیل عقب خود، پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته و ظرفیت بکسل آن با پیشرانهٔ پایهٔ چهار سیلندر به 2400 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است؛ اما بااینحال اکسپلورر از این لحاظ هنوز هم در پس دورانگو قرار میگیرد زیرا این قلدر آمریکایی ظرفیت کشش 2800 کیلوگرم را دارد که 400 کیلوگرم بیشتر از کراساوور فورد است! پایلوت و ایسنت هم هردو با ظرفیت بکسل 2270 کیلوگرم، در برابر رقبای آمریکایی حرفی برای گفتن ندارند. دورانگو با پیشرانهٔ همی V8 نیز با ظرفیت یدک کشی 3360 کیلوگرم، برتری قاطعی بر اکسپلورر شش سیلندر با ظرفیت تنها 2540 کیلوگرم دارد و قهرمان یدک کشی گروه لقب میگیرد.
اما هرچند اکسپلورر در بخش یدک کشی مغلوب دورانگو میشود، در بخش ظرفیت صندوق بار نهتنها دورانگو بلکه دو رقیب ژاپنی را هم پشت سر گذاشته است. در کراساوور جدید فورد با خواباندن صندلیهای ردیف سوم و دوم، فضای باری برابر با 2485 لیتر فراهم میگردد که 110 لیتر از پایلوت، 75 لیتر از دورانگو و 35 لیتر از ایسنت بیشتر است. البته اکسپلورر در بخش قیمت نیز از هر سه رقیب بالاتر قرار میگیرد زیرا با قیمت پایهٔ 32,765 دلار، حتی از ایسنت که بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میشود هم گرانتر است.
| فورد اکسپلورر | دوج دورانگو | هوندا پایلوت | سوبارو ایسنت |
ظرفیت بکسل | 2400 کیلوگرم | 2800 کیلوگرم | 2270 کیلوگرم | 2270 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 2485 لیتر | 2410 لیتر | 2375 لیتر | 2450 لیتر |
قیمت پایه | 32,765 دلار | 29,995 دلار | 31,450 دلار | 31,995 دلار |
منبع: Motor1