مقایسهٔ کوچکترین پیکاپهای بازار آمریکا، سانتا کروز یا ماوریک؟
تا پیشازاین، پیکاپهای میان سایز کوچکترین پیکاپهای بازار آمریکا بودند و مدلهایی مثل تویوتا تاکوما، شورلت کلرادو، فورد رنجر و نیسان فرونتیر از بازیگران اصلی این کلاس بهحساب میآمدند. حال اما با معرفی هیوندای سانتا کروز و فورد ماوریک، سگمنت جدید کامپکت به بخش پیکاپهای بازار آمریکا اضافه شده است. هیوندای نزدیک دو ماه زودتر از فورد، با سانتا کروز در قالب پیکاپی با ساختار یکپارچه، قسمت بار کوچک و فضای کافی برای پنج نفر، قلب ماجراجویانی که علاقهای به پیکاپهای بزرگ ندارند را هدف گرفت. حالا هم فورد وارد این بازی شده و بنابراین مقایسه بین این دو پیکاپ کامپکت اجتنابناپذیر خواهد بود. البته هنوز برخی جزئیات این پیکاپها اعلام نشده اما بااینحال اطلاعات زیادی برای مقایسه آنها در اختیار داریم.
قسمت بار
مشخصهٔ اصلی یک پیکاپ حتی اگر کوچک باشد، توانایی آن در حمل بار است. در نگاه اول به نظر میرسد فورد در این قسمت برتر باشد اما داستان به همین سادگی نیست. قسمت بار ماوریک 137 سانتیمتر طول دارد درحالیکه قسمت بار سانتا کروز با 131 سانتیمتر طول، کمی کوتاهتر است. بااینحال، وقتی نوبت به ظرفیت حمل میرسد، هیوندای با 790 کیلوگرم، برتری قابلتوجهی نسبت به فورد با ظرفیت 680 کیلوگرم دارد. البته ماوریک هم از درب پشتی چند موقعیتی برخوردار است که امکان حمل بارهای بزرگ مثل تختههای 120 در 245 سانتیمتری را بدون مشکل فراهم میکند. پیکاپ فورد همچنین از ویژگیهای هوشمندانهٔ زیادی در قسمت بار خود بهره میبرد اما سانتا کروز هم از این لحاظ چندان دستوپابسته نیست. بهعنوانمثال، در کف قسمت بار این پیکاپ کرهای یک محفظهٔ مخفی بزرگ برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است.
قدرت و ظرفیت بکسل
سانتا کروز و ماوریک در این قسمت بسیار به هم شباهت دارند زیرا هردو در نسخهٔ پایه با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه میشوند. البته موتور فورد هیبریدی است و 191 اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه هیوندای قدرت موتور غیر هیبریدی خود را بیش از 190 اسب بخار اعلام کرده است. هردو پیکاپ در تیپ پایه بهصورت محرک جلو ارائه میشوند اما انتقال نیرو در ماوریک توسط یک گیربکس CVT و در سانتا کروز توسط یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
پیشرانهٔ قویتر سانتا کروز هم 2.5 لیتری چهار سیلندر اما از نوع توربو است و بیش از 275 اسب بخار قدرت تولید میکند. فورد نیز برای ماوریک موتور توربو ارائه میکند اما این موتور همان 2 لیتری اکوبوست آشنا با 250 اسب بخار قدرت است. در این موتور، فورد گیربکس CVT را کنار گذاشته و از یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده کرده درحالیکه هیوندای گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه را برای موتور قویتر سانتا کروز در نظر گرفته است. برای این موتورهای توربو در هردو پیکاپ سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ارائه میشود.
ظرفیت بکسل سانتا کروز با پیشرانهٔ پایه 1600 کیلوگرم است درحالیکه این رقم برای ماوریک تنها 900 کیلوگرم خواهد بود. البته فورد برای پیکاپ کامپکت خود یک پکیج بکسل بنام 4K را هم ارائه میکند که در صورت سفارش آن، ظرفیت بکسل ماوریک با موتور اکوبوست به 1800 کیلوگرم میرسد. از سوی دیگر، ظرفیت بکسل سانتا کروز با پیشرانهٔ توربو هم 2300 کیلوگرم اعلام شده است؛ بنابراین، درمجموع ماوریک از لحاظ یدک کشی در پس سانتا کروز قرار میگیرد.
مصرف سوخت
مقایسه در این قسمت دشوار خواهد بود زیرا مصرف سوخت رسمی ماوریک هنوز اعلام نشده است. بااینحال، فورد برای نسخهٔ پایهٔ هیبریدی این پیکاپ مصرف 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی را تخمین زده و هرچند این عدد فقط یک تخمین است اما اگر مصرف سوخت ماوریک نزدیک به آن هم باشد، کاملاً بر رقیب کرهای برتری خواهد داشت زیرا مصرف سوخت سانتا کروز پایه با موتور تنفس طبیعی بهصورت ترکیبی 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. مصرف ترکیبی نسخهٔ توربوشارژ پیکاپ هیوندای هم 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده درحالیکه این رقم برای ماوریک اکوبوست میتواند چیزی در حدود 10.2 لیتر باشد (با توجه به مصرف سوخت برانکو اسپرت با همین موتور و وزن مشابه ماوریک).
داخل
هردوی این پیکاپهای کامپکت در داخل فضا برای حمل پنج بزرگسال دارند اما میتوان گفت کابین ماوریک کمی بزرگتر است. فاصلهٔ محوری پیکاپ فورد 3,076 میلیمتر است که کمی از فاصلهٔ 3,005 میلیمتری هیوندای بیشتر است. این برتری در درجهٔ اول در قسمت بار بزرگتر فورد دیده میشود. در بخش تکنولوژی، هردو پیکاپ بهصورت استاندارد با سیستمهای کمکرانندهٔ محدودی مثل ترمز اضطراری خودکار و تشخیص عابر پیاده ارائه میشوند اما برای هردو پیکاپ سیستمهای بیشتری هم قابل سفارش خواهد بود. همچنین ماوریک و سانتا کروز هردو بهصورت استاندارد به نمایشگر 8 اینچی سیستم لطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز هستند.
قیمت
شاید مهمترین بخش مقایسهٔ این پیکاپها، قیمت باشد که فعلاً امکان مقایسهٔ آن وجود ندارد زیرا هیوندای هنوز قیمت سانتا کروز را اعلام نکرده است. فورد اما قیمت پایهٔ ماوریک را 19,995 دلار اعلام کرده که رقم بسیار مناسبی است. البته بهاحتمالزیاد تعداد کمی از خریداران تیپ پایهٔ این خودرو را بدون سفارش هیچ آپشنی انتخاب خواهند کرد. از سوی دیگر، انتظار میرود قیمت سانتا کروز از حدود 25 هزار دلار آغاز شود.
مشخصات فنی
فورد ماوریک | هیوندای سانتا کروز | |||
پیشرانه | 2.5 لیتری هیبریدی | 2.0 لیتری توربو | 2.5 لیتری | 2.5 لیتری توربو |
قدرت | 191 اسب بخار | 250 اسب بخار | 190 اسب بخار | 275 اسب بخار |
گشتاور | 210 نیوتن متر | 375 نیوتن متر | 245 نیوتن متر | 420 نیوتن متر |
گیربکس | CVT | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ |
مصرف سوخت | 6.3 لیتر ترکیبی | حدود 10.2 لیتر | 10.7 لیتر ترکیبی | 10.2 لیتر ترکیبی |
طول | 5,072 میلیمتر | 4,970 میلیمتر | ||
عرض | 1,844 میلیمتر | 1,905 میلیمتر | ||
ارتفاع | 1,745 میلیمتر | 1,694 میلیمتر | ||
فاصلهٔ محوری | 3,076 میلیمتر | 3,005 میلیمتر | ||
فاصله از زمین | 210 میلیمتر | 218 میلیمتر | ||
طول قسمت بار | 137 سانتیمتر | 131 سانتیمتر | ||
ظرفیت بار | 680 کیلوگرم | 790 کیلوگرم | ||
ظرفیت بکسل | 900 کیلوگرم | 1800 کیلوگرم | 1600 کیلوگرم | 2300 کیلوگرم |
قیمت پایه | 20 هزار دلار | حدود 25 هزار دلار |
[poll id="66"]