مقایسهٔ کوچک‌ترین پیکاپ‌های بازار آمریکا، سانتا کروز یا ماوریک؟

شنبه 22 خرداد 1400 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Ford-Hyundai
تا پیش‌ازاین، پیکاپ‌های میان سایز کوچک‌ترین پیکاپ‌های بازار آمریکا بودند و مدل‌هایی مثل تویوتا تاکوما، شورلت کلرادو، فورد رنجر و نیسان فرونتیر از...
تبلیغات

تا پیش‌ازاین، پیکاپ‌های میان سایز کوچک‌ترین پیکاپ‌های بازار آمریکا بودند و مدل‌هایی مثل تویوتا تاکوما، شورلت کلرادو، فورد رنجر و نیسان فرونتیر از بازیگران اصلی این کلاس به‌حساب می‌آمدند. حال اما با معرفی هیوندای سانتا کروز و فورد ماوریک، سگمنت جدید کامپکت به بخش پیکاپ‌های بازار آمریکا اضافه شده است. هیوندای نزدیک دو ماه زودتر از فورد، با سانتا کروز در قالب پیکاپی با ساختار یکپارچه، قسمت بار کوچک و فضای کافی برای پنج نفر، قلب ماجراجویانی که علاقه‌ای به پیکاپ‌های بزرگ ندارند را هدف گرفت. حالا هم فورد وارد این بازی شده و بنابراین مقایسه بین این دو پیکاپ کامپکت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. البته هنوز برخی جزئیات این پیکاپ‌ها اعلام نشده اما بااین‌حال اطلاعات زیادی برای مقایسه آن‌ها در اختیار داریم.

کپی لینک

قسمت بار

مشخصهٔ اصلی یک پیکاپ حتی اگر کوچک باشد، توانایی آن در حمل بار است. در نگاه اول به نظر می‌رسد فورد در این قسمت برتر باشد اما داستان به همین سادگی نیست. قسمت بار ماوریک 137 سانتی‌متر طول دارد درحالی‌که قسمت بار سانتا کروز با 131 سانتی‌متر طول، کمی کوتاه‌تر است. بااین‌حال، وقتی نوبت به ظرفیت حمل می‌رسد، هیوندای با 790 کیلوگرم، برتری قابل‌توجهی نسبت به فورد با ظرفیت 680 کیلوگرم دارد. البته ماوریک هم از درب پشتی چند موقعیتی برخوردار است که امکان حمل بارهای بزرگ مثل تخته‌های 120 در 245 سانتی‌متری را بدون مشکل فراهم می‌کند. پیکاپ فورد همچنین از ویژگی‌های هوشمندانهٔ زیادی در قسمت بار خود بهره می‌برد اما سانتا کروز هم از این لحاظ چندان دست‌وپابسته نیست. به‌عنوان‌مثال، در کف قسمت بار این پیکاپ کره‌ای یک محفظهٔ مخفی بزرگ برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است.

کپی لینک

قدرت و ظرفیت بکسل

سانتا کروز و ماوریک در این قسمت بسیار به هم شباهت دارند زیرا هردو در نسخهٔ پایه با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه می‌شوند. البته موتور فورد هیبریدی است و 191 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که هیوندای قدرت موتور غیر هیبریدی خود را بیش از 190 اسب بخار اعلام کرده است. هردو پیکاپ در تیپ پایه به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شوند اما انتقال نیرو در ماوریک توسط یک گیربکس CVT و در سانتا کروز توسط یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

پیشرانهٔ قوی‌تر سانتا کروز هم 2.5 لیتری چهار سیلندر اما از نوع توربو است و بیش از 275 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. فورد نیز برای ماوریک موتور توربو ارائه می‌کند اما این موتور همان 2 لیتری اکوبوست آشنا با 250 اسب بخار قدرت است. در این موتور، فورد گیربکس CVT را کنار گذاشته و از یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده کرده درحالی‌که هیوندای گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه را برای موتور قوی‌تر سانتا کروز در نظر گرفته است. برای این موتورهای توربو در هردو پیکاپ سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود.

ظرفیت بکسل سانتا کروز با پیشرانهٔ پایه 1600 کیلوگرم است درحالی‌که این رقم برای ماوریک تنها 900 کیلوگرم خواهد بود. البته فورد برای پیکاپ کامپکت خود یک پکیج بکسل بنام 4K را هم ارائه می‌کند که در صورت سفارش آن، ظرفیت بکسل ماوریک با موتور اکوبوست به 1800 کیلوگرم می‌رسد. از سوی دیگر، ظرفیت بکسل سانتا کروز با پیشرانهٔ توربو هم 2300 کیلوگرم اعلام شده است؛ بنابراین، درمجموع ماوریک از لحاظ یدک کشی در پس سانتا کروز قرار می‌گیرد.

کپی لینک

مصرف سوخت

مقایسه در این قسمت دشوار خواهد بود زیرا مصرف سوخت رسمی ماوریک هنوز اعلام نشده است. بااین‌حال، فورد برای نسخهٔ پایهٔ هیبریدی این پیکاپ مصرف 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی را تخمین زده و هرچند این عدد فقط یک تخمین است اما اگر مصرف سوخت ماوریک نزدیک به آن هم باشد، کاملاً بر رقیب کره‌ای برتری خواهد داشت زیرا مصرف سوخت سانتا کروز پایه با موتور تنفس طبیعی به‌صورت ترکیبی 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. مصرف ترکیبی نسخهٔ توربوشارژ پیکاپ هیوندای هم 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده درحالی‌که این رقم برای ماوریک اکوبوست می‌تواند چیزی در حدود 10.2 لیتر باشد (با توجه به مصرف سوخت برانکو اسپرت با همین موتور و وزن مشابه ماوریک).

کپی لینک

داخل

هردوی این پیکاپ‌های کامپکت در داخل فضا برای حمل پنج بزرگ‌سال دارند اما می‌توان گفت کابین ماوریک کمی بزرگ‌تر است. فاصلهٔ محوری پیکاپ فورد 3,076 میلی‌متر است که کمی از فاصلهٔ 3,005 میلی‌متری هیوندای بیشتر است. این برتری در درجهٔ اول در قسمت بار بزرگ‌تر فورد دیده می‌شود. در بخش تکنولوژی، هردو پیکاپ به‌صورت استاندارد با سیستم‌های کمک‌رانندهٔ محدودی مثل ترمز اضطراری خودکار و تشخیص عابر پیاده ارائه می‌شوند اما برای هردو پیکاپ سیستم‌های بیشتری هم قابل سفارش خواهد بود. همچنین ماوریک و سانتا کروز هردو به‌صورت استاندارد به نمایشگر 8 اینچی سیستم لطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز هستند.

کپی لینک

قیمت

شاید مهم‌ترین بخش مقایسهٔ این پیکاپ‌ها، قیمت باشد که فعلاً امکان مقایسهٔ آن وجود ندارد زیرا هیوندای هنوز قیمت سانتا کروز را اعلام نکرده است. فورد اما قیمت پایهٔ ماوریک را 19,995 دلار اعلام کرده که رقم بسیار مناسبی است. البته به‌احتمال‌زیاد تعداد کمی از خریداران تیپ پایهٔ این خودرو را بدون سفارش هیچ آپشنی انتخاب خواهند کرد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود قیمت سانتا کروز از حدود 25 هزار دلار آغاز شود.

کپی لینک

مشخصات فنی

فورد ماوریک

هیوندای سانتا کروز

پیشرانه

2.5 لیتری هیبریدی

2.0 لیتری توربو

2.5 لیتری

2.5 لیتری توربو

قدرت

191 اسب بخار

250 اسب بخار

190 اسب بخار

275 اسب بخار

گشتاور

210 نیوتن متر

375 نیوتن متر

245 نیوتن متر

420 نیوتن متر

گیربکس

CVT

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

جلو

جلو یا چهارچرخ

جلو یا چهارچرخ

جلو یا چهارچرخ

مصرف سوخت

6.3 لیتر ترکیبی

حدود 10.2 لیتر

10.7 لیتر ترکیبی

10.2 لیتر ترکیبی

طول

5,072 میلی‌متر

4,970 میلی‌متر

عرض

1,844 میلی‌متر

1,905 میلی‌متر

ارتفاع

1,745 میلی‌متر

1,694 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,076 میلی‌متر

3,005 میلی‌متر

فاصله از زمین

210 میلی‌متر

218 میلی‌متر

طول قسمت بار

137 سانتی‌متر

131 سانتی‌متر

ظرفیت بار

680 کیلوگرم

790 کیلوگرم

ظرفیت بکسل

900 کیلوگرم

1800 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

2300 کیلوگرم

قیمت پایه

20 هزار دلار

حدود 25 هزار دلار

[poll id="66"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.