معرفی فورد کا پلاس اکتیو، یک کراساوور کاذب!
اگرچه که نسل جدید فورد فوکوس در نمایشگاه خودروی ژنو 2018 حضور نخواهد داشت اما این خودروساز هنوز هم محصول نسبتاً جدیدی برای نمایش در این رویداد دارد. ارزانترین و کوچکترین خودروی فورد در اروپا به تازگی نسخه اکتیو را پذیرا شده که دنبالهروی همان نسخه فیستا اکتیو معرفی شده در سال پیش است.
این کراس اوور کاذب چیزی بیشتر از یک اصلاحات طراحی همچون پوششهای بدنه پلاستیکی دارد. کا پلاس اکتیو از سیستم تعلیق قدبلندتر (23 میلیمتر بیشتر)، فاصله بیشتر عرضی بین چرخها و همچنین میلههای ضد لغزش بزرگتر در جلو بهره میبرد. فورد همچنین فرمان با کمک برقی را در این خودرو نصب کردهاند تا کا پلاس اکتیو احساس نزدیکتری به یک کراس اوور داشته باشد.
از دیگر بهروزرسانیهای این خودرو میتوان به دامپرهای تغییر یافتهای اشاره کرد که باعث میشود در جادههای ناهموار سواری نرمتری را شاهد باشیم. همچنین سیستم پیشگیری از چپ شدن اصلاح شده این خودرو امنیت بیشتری را فراهم میکند.
جدای از معرفی نسخه جدید اکتیو، کا پلاس دارای پیشرانه 1.5 لیتری توربودیزلی است که قدرت 94 اسبی و گشتاور 215 نیوتون متری دارد. این پیشرانه در هر کیلومتر تنها 99 گرم دیاکسید کربن تولید میکند و از سیستمی به نام شارژ احیا شونده هوشمندی سود میبرد که با درگیر کردن خودکار آلترناتور برای شارژ باتری در زمان ترمز گرفتن باعث کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت میشود.
اما پیشرانه 1.2 لیتری دوراتک بنزینی قدیمی این خودرو نیز جای خود را به یک پیشرانه جدید با همان حجم داده است. پیشرانه جدید قدرت 69 یا 84 اسب بخاری دارد. پیشرانه مورد بحث قطعات مشترک زیادی با نسخه 1.5 لیتری اکوبوست موجود در فیستا ST اروپایی داشته و هدف آن بهبود راندمان و شتاب و البته ایجاد سر و صدای کمتر است. صرف نظر از نوع پیشرانه، یک گیربکس 5 سرعته دستی وظیفه فرستادن قدرت به چرخهای جلوی کا پلاس عادی و اکتیو را دارد.
علیرغم اینکه کا پلاس ارزانترین خودروی فورد در اروپاست اما از نظر تجهیزات لنگ نمیزند. سیستم اطلاعات سرگرمی SYNC3 با صفحه لمسی رنگی 6.5 اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو نیز در این خودرو وجود دارند. صندلیهای جلوی گرم شونده، برفپاککنهای حساس به باران، شیشه جلو گرم شونده، حسگرهای پارک عقب و سیستم تهویه مطبوع از دیگر تجهیزات این خودرو هستند.